Gå til innhold

April: Mobbing


ApriIbaby

Anbefalte innlegg

Nye utfordringer står i kø....

En ny gutt i bhg er av en litt kraftigere kroppsbygning og er litt rundere enn de andre jevngamle gutta. I går hadde vår håpefulle sammen med tre andre plaget og ertet denne gutten og kalt han "tjukkas" osv.

 

Blir så sint at jeg holder på å gå i lufta når jeg får høre slikt, men skjønner jo at det ikke er måten å ta det på. Knurrer litt i skjegget likevel. Dette med å ikke erte erjo også noe som må læres.., men likevel; kjenner det boble i meg nå og. I går hadde vi en lang prat med lille (og nåde han om jeg får høre han har ertet i dag også).

Vi snakket først lenge og den stygge andungen og om hvor leiseg denne var pga de andre. Gnudde det skikkelig inn hvor grusomt trist og leit denne hadde det pga de andre. Lille var oppriktig bekymret og lei seg for andungen (for tro det eller ei så er han en uvanlig omsorgsfull gutt) . Han var skikkelig sinna på de andre andungene som plaget han.og fikk nærmest sjokk da jeg plutselig sa at det var det samme de gjorde mot denne gutten i bhg. Han sa ikke noe på lenge...før han begynte med masse vås om at det var de andre som sa de skulle si det ig sa det først osv.

 

Jeg er så spent på hvordan det går i dag. Han som ble ertet var der i dag så jeg. Om ikke samtalen i går når frem vet jeg ikke hva vi skal gjøre.....

 

Har dere vært borti noe slikt?

-eller er det bare vi som er innehavere av en plagsom andunge?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke noe som noen har fortalt meg om i alle fall, men skal innrømmes at jeg frykter at det lett kan skje. VI går et lengre stykke til og fra barnehagen for tiden, og vi går forbi noen blokker som er "sosialboliger". Klientellet her kan jo være så som så, og vi traff en av "dem" en dag på vei hjem. "Han var en raring" sa Matilde. Ikke i det mest sjarmerende tonefallet. Jeg prøvde meg på at det ikek er så fint å kalle folk rare, men det endte bare i en endeløs "hvorfor det"-tirade. Den stygge andungen - at jeg ikke kom på det!!?

 

Men hva sier de i barnehagen da? Gjør de noe, i tilfelle foreldrene svikter? Hva med å gå gjennom den stygge andungen der? For det kan jo være lett å slenge seg med eller være likegyldig dersom andre begynner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fikk inntrykk av at bhg ikke gjorde så mye mer enn å ta det opp med "mobbernes" foreldre. Jeg fortalte ped.leder om samtalen vår om den styggeandungen. Hun synes det var en god ide, og ville bruke det i samling. Er mer usikker på om det har blitt gjort....Føler de er litt konfliktsky der.., jeg sa jeg mente de burde ta dette opp i helegruppen mens dette var et gryende problem og jobbe med holdningene FØR det utartet seg. det er i hvertfall det vi gjør her hjemme.

Noen dager etter hadde en av de mest voldsomme guttene i bhg ertet den samme gutten og tatt lua hans. da hadde Lille og kompisen hans jaget gutten rundt til de fikk fatt i lua for å hjelpe han som ble ertet. Skal si det var et mamma-hjerte som svulmet da ja.....

 

heldigvis ikke hørt noe mer om dette etterpå (og håper det betyr at problemet er løst...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, for en god gutt, da! Da er man mest stolt av ungen sin, og burde være litt av seg selv også for at man har formidlet gode holdninger sånn at det har sunket inn også :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...