Gå til innhold

Lite spørsmål om foreldrepenger... :) Anyone?

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Du kan få foreldrepenger hvis du har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til."

Kontrakten min på jobb går ut i januar 2010.

Etter det så har jeg ingenting, og tror heller ikke det er noe vits i å finne ny jobb så langt i svangerskapet.

Det jeg lurer på, har jeg krav på foreldrepenger?

Jeg er helt håpløs på slike ting. Sist gang manglet jeg 3 uker for å få foreldrepenger, og det var skikkelig nedtur.

Takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er ikke jeg ekspert, men forklarer bare slik jeg tror det er.

Du går du ut i permisjon ca. 29 mars. 10 mnd. tilbake er jo til 29. mai 2008. Det vil si at du må ha jobbet minst 6 mnd. fra 29. mai 2008 til 29. mars 2009. Og det har du jo ? :)

Skrevet

Så lenge kontrakten din går ut, kan du med en gang søke om dagpenger fra nav. Og disse dagpengene er også grunnlag når du skal søke foreldrepenger. Et litt kjapt svar - men håper du skjønte hva jeg ville frem til.

Skrevet

Du kan starte permisjonen inntil 3mnd før terminen. Det er veldig sjeldent det er lurt, men i tilfeller som dette kan det av og til være et alternativ. Du har vel også krav på dagpenger når du ikke lengre har jobb, så da vil det være grunnlag for foreldrepenger det også. Ulempen er at det er mye mindre enn lønna du har nå.

Skrevet

+ at du kan ha rett på dagpenger etter permisjonen er ferdig, så om du går direkte fra jobb til tidlig permisjon, så får du vel mer foreldrepenger i permisjonen, men mindre permisjonstid. Men så får du vel dagpenger når permisonen er over så da får du jo litt mer tid på deg etter endt permisjon uansett, selv om det da er redusert.. Er ikke sikkert, men dette kan du jo bare ringe til NAV og høre med dem om!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...