Gå til innhold

2 åring usikret i bil

Anbefalte innlegg

Skrevet

I barnehagen til datteren min er det en familie som lar sin 2 åring sitte i passasjersete foran uten belte eller seler...! De bor ikke langt unna barnehagen (ca 500 m), men uansett. Får helt vondt i magen hver gang jeg ser de henter og leverer.

Har sagt fra i barnehagen og de har tatt det opp, men moren sier bare at "det er greit for henne. Hun kjører jo så forsiktig".

Er dette virkelig mulig? Om hun kjører forsiktig er jo ikke akkurat det noen garanti for at andre gjør det samme.

Noen forslag til hva man skal gjøre? Eller skal jeg bare unngå å involvere meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som det meste er gjort, og det er bra. Mora gjør nok dette alikvel. Du kan evt. tipse politiet slik at de får gitt henne en bot og advarsel. Men de gidder nok ikke bry seg med slike "bagateller":

Skrevet

Er selvfølgelig enig i at dette ikke er bra men jeg syns det blir for dumt å si fra til barnehagen om det.

Hvis du absolutt måtte blande deg så kunne du gått til foreldrene og sagt det selv. Barnehagen har jo ikke noe med det?!!

det hadde vært mye bedre om du otk den litt ubehagelige samtalen med foreldrene selv og ikke ga den over til barnehagen.

Egentlig så syns jeg du ikke burde blande deg i det hele tatt. Foreldrene er jo klar over at barn skal sitte sikret. Det er jo ikke slik at de ikke er klar over det og at du kommer med noen revolusjonerende informasjon

Skrevet

I vår barnehage er det noen som kjører med to barn (av og til tre) i en bil med kun et passasjersete. Jeg skjønner ikke at de vil det selvom de også har kort vei og kjører kun på småveier. Jeg velger å ikke bry meg. De vet like godt som meg hva som er påbudt og hva som er trygt, så de vet hvilken risiko de tar.

Skrevet

Vet du, om jeg ser et barn sitte usikret i en bil, er det klart jeg bryr meg. Om jeg ser et barn sitte med selen under armen, bryr jeg meg da også. Om jeg ser et barn sitte der det er kollisjonspute, jaggu bryr jeg meg da også. Det kan gjøre stor skade å ikke sikre barna slik de skal, hva er så farlig om man blander seg? Det kan jo få de til å tenke seg om en gang til, og så sikre barna forsvarlig neste gang de skal ut å kjøre.

Skrevet

Jeg hadde glatt ringt til politiet. Hadde også sagt i fra til mor om at jeg kom til å gjøre nettopp det, hvis hun ikke begynner å sikre barnet. Enkelte konfrontasjoner er enklere enn andre. Synes ikke foreldre selv skal kunne bestemme i enhver situasjon hva de vil gjøre med sine barn. Jeg synes faktisk ikke jeg eller andre foreldre har rett til å utsette barna for fare. F.ex er 30 km/t ganske fort og vil få store følger for barnet hvis bilen blir påkjørt av en annen uforsiktig sjåfør.

Skrevet

Jeg synes helt klart man kan - og _skal_ - bry seg i en slik situasjon. Er foreldrene f.eks. klar over at dersom barnet sitter foran (usikret eller ei) i en bil med aktiv airbag så vil barnet dø dersom airbagen løses ut? Dette kan skje selv ved en liten påkjørsel bakfra i f.eks. 30 km/t. Vet ikke om bilen det var snakk om her hadde airbag, selvfølgelig, men de aller fleste nyere biler har jo det. Selv om moren kjører forsiktig - hvilke garantier har man for at man ikke treffer en fyllekjører, f.eks.? Eller en uoppmerksom bilist?

Det skal så lite til for å sikre barna våre best mulig mot skader i bil, så vi kan rett og slett ikke la være! Jeg ville hatt det veldig dårlig med meg selv dersom jeg så et barn som satt usikret eller feilsikret i bil og dette barnet senere kom alvorlig til skade eller døde og jeg ikke hadde pratet med foreldrene. Får meg ikke til å tro at det finnes foreldre som heller vil at barna deres skal dø/bli alvorlig skadet enn å i beste fall være uskadd/få lettere skader hvis de hadde vært sikret riktig. Må vel være snakk om uvitenhet?

Skrevet

Klart man skal bry seg. Tenk om alle sluttet å bry seg!

Nei, dette er uansett et lovbrudd og slutter hun ikke med det, hadde jeg truet med politiet. Alt for den lille uskyldige barnets skyld.

Som det nevnes så hjelper det ikke om hun kjører forsiktig. Finnes nok av andre idioter i trafikken. Hva om hun kjører i 30-40 km/t og må bråbremset for et dyr/barn. Hva skjer med barnet hennes da??? Jo han fyker rett i frontruta med påfølgende skader. Trenger ikke å være alvorlig, men sjansen hadde ikke jeg tatt!

Nei, bry deg helt til hun slutter. Hun får bare bli sur på deg. Hadde tatt det opp på et ev. foreldremøte jeg og spurt om folk der syntes det var ok og ikke sikre barna sine i bilen, selv kun for 500 meter. Tviler på at noen sier at det er ok. Tviler også på at moren gidder å lage en splid i barnehagen kun fordi du leker politi. Du gjør det jo tross alt for det som burde være det mest dyrebare hun har her i verden!

Stå på du og bry deg :)

Skrevet

PS: Og for å unngå ev. mistforståelser, så mente jeg ikke å henge ut moren på et ev. foreldremøte, men bare ta opp saken "sikre barn i bilen til og fra barnehagen" generelt. Håper enkelte inkludert moren da vil føle seg truffet, men så lenge man ikke nevner navn, kan ingen føle seg spesielt uthengt!

Skrevet

Takk for svar! Tror nok jeg kommer til å konfrontere moren og faren selv faktisk og vurderer å ringe politiet (selv om jeg ikke regner med at de dukker opp).

Jeg vil ha et samfunn hvor folk faktisk bryr seg om hverandre jeg og det gjelder spesielt i situasjoner hvor barn er involvert. Da mener jeg ikke at folk skal henge seg opp i folk privatliv, men si i fra når noe er både ulovelig og farlig!

Jeg har ikke noe ønske om å involvere meg, men hvis alle tenker sånn skjer det jo ingenting....! Skal snart ha foreldremøte, så kan nok ta det opp der også, gjerne på generelt grunnlag.

Blir bare helt satt ut av at folk BEVIST utsetter barnet sitt for fare på den måten.

Skrevet

Synes det er drøyt å dra inn politi i sånt jeg da..

Før du i det hele tatt har snakka med foreldrene..

Snakk med dem først, se hva som skjer og om ikke noe skjer, SÅ kan du ringe politiet..

Skrevet

Jeg tenker som så; Et lite barn kan ikke si i fra selv om dette, da det ikke vet hva det innebærer, og det er voksnes plikt å beskytte barna, både våre egne og barna i samfunnet. MEN jeg hadde snakket med foreldrene, ikke dratt inn BHG, dem har ikke noe med sånne ting å gjøre og det kan sette BHG i en serdeles vanskelig situasjon. Snakk med foreldrene, og forklar at du aldri vet hvem du møter på veien, uansett hvor kort turen til eller fra er, uansett hvor forsiktig du selv kjører..

Skrevet

vi bor i ett byggefelt med bhg i enden av gata vi bor jeg ser daglig foreldre som kjører usikkret med barn i bil.ofte i fanget så barnet "kjører"bilen.skremmende.tankeløst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...