Gå til innhold

hva sjekker legen deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei -

er litt overrasket over at legen min enda ikke har tatt mål av mage - er nå 19 uker. var hos ham senest for en uke siden. de sjekker blod, urin og blodtrykket - ellers har han enda ikke vært borti magen.

mener å huske at min forrige lege (og i forrige svangerskap) tok mål allerede ganske tidlig, for å kunne ha noe å sammenligne med etter hvert (se normal kurve/utvikling).

hvilke erfaringer har dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei,

er sjukmeldt nå, så er hos legen annahver uke ca, og han sjekker blodtrykk, og tar ultralyd + måler med målebånd. Han har målt meg siden uke 12 ca. Tar lite blodprøver. (Har jo blitt endel, men sjekker langt ifra hver gang) Og urin sjekker kun jordmor. Jeg er i uke 22 nå.

Skrevet

Jeg har kun fått sjekket blodtrykk og urin. Sist jeg var hos legen, ville hun ikke sjekke hjertelyden. Jeg kontaktet derfor jordmor dagen etter, og hun ville gjerne sjekke hjertelyden for oss.

SF målingene har jeg ikke begynt med. Skal begynne med de da jeg er 24 uker på vei.

Jeg har forstått det slik, at det er veldig forskjellig fra lege til lege.

Skrevet

de sjekker blodtrykk, vekt og urin, og hjertelyd. Legen er veldig kjapp, skulle ønske de sjekket blod en gang til enn starten og.. tenker da medt på Hb. Ikke målt noen gang med målebånd, jeg er i uke 26

Skrevet

På de to legetimene jeg har hatt sjekket legen blodtrykk, tok blodprøve og urinprøve. Siste time i uke 21 sjekket hun hjertelyd, men sa vi ikke skulle måle magen før neste time om 4 uker. Hun kjente bare litt på magen at livmora var normal størresle.

Skrevet

vekt, blodtrykk, urin, hjertelyd og SF, og forrige gang blodprøver. er nå i i uke 16, var sist i uke 13/14

Skrevet

Er nå i uke 26, og siden førstegangskontroll da jeg var 11+5 så har både jm og lege sjekket sf-mål, blodtrykk, urin, vekt og babyen.

Skrevet

vekt, urin, blodtrykk og stoffskifte (pga lavt). Har aldri sjekket sf-mål, men det er vel fordi vi får UL hver gang (m hjertelyd), og hun måler direkte på fosteret. Sist var det på dagen rette mål - stolte blivende foreldre, hehe...

Skrevet

Vekt, urin, hb,evnt andre bl.prøver, blodtrykk, SF mål, hjertelyd og ødemer.

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at det var normalt å måle SF når man først var 24 uker på vei. Dette for at det skal bli mest mulig riktig.

De fleste har vel første kontroll rundt uke 12, ul uke 18-19 så kontroll igjen uke 24.

Skrevet

Jeg hører egentlig ikke til her en gang, men jeg var så superfornøyd etter første legetime i ca uke 7. Jeg ble først med en hyggelig dame inn på et rom hvor hun målte blodprosent, veide meg og analyserte urinprøven. Så kom jeg inn til en kjempehyggelig lege. Han spurte om livsstil, hvordan jeg hadde det, hva jeg har tenkt om fødested o.l. Så målte han blodtrykk, sjekket brystene for eventuelle svulster, lyttet på hjerte og på lunger. Han fylte ut helsekort for gravide og søkte fødeplass for meg. Ja, også tok jeg blodprøve. Han satte opp ny time i uke 12, for da tenkte han at vi sikkert gjerne ville høre hjertelyd :-)

Jeg var nok inne der i ca 45 minutter og jeg følte jeg ble veldig godt ivaretatt!

Hadde bare så lyst å fortelle om min positive opplevelse hos legen! Kan nok ikke svare så mye på magemål, for det er nok ganske mye for tidlig enda :-)

Når det er sagt, så mener jeg å kjenne livmoren allerede... Er det vanlig? Når jeg trykker på magen like ved skambenet så er det litt hardt, noen cm lenger opp en slags kant og trykker jeg over den så er det sånn god og myk mage... Hva tror dere mer erfarne damer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...