Gå til innhold

Jeg er så forferdelig skuffet.... ;(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at jeg har mye hormoner i sving,men dette er noe som har preget meg helt siden jenta mi ble født.

Sist jeg var gravid ble jeg lovet tidlig ul ved st.olavs. Jeg ble lovet denne i uke 8 og hvorfor vet jeg ikke. Overlegen sa at dette også stod i mine papirer,både til meg og samboern min. I mitt forrige svangerskap holdt jeg på å dø pga svangerskapsforgiftning. Jeg fikk kramper i badekaret..Nå er jeg gravid igjen. Jeg har vært mye nervøs og redd,men prøver å ikke tenke for mye på det og "holder" meg på en måte fast til det som ble avtalt sist gang jeg var i kontakt med sykehuset. Mye ble gjort feil, fra sykehuset sin side, sist jeg gravid...

Nå har jeg iaf gått å ventet på disse papirene jeg skulle få fra sykehuset om tidlig ul. Skulle egentlig ha hatt det løpe av denne uken. Ringte i dag for å sjekke,for da å finne ut at jeg ikke får ul før i uke 14. Jeg skjønner ikke hvor det ble av tidlig ul og oppfølging. Fastlegen har sagt til meg at jeg ikke engang skal til henne ved noen tidspunkt i løpe av svangerskapet. Da får jeg ikke en gang svangerskapskontrollen i uke 12:( Begynte selvsagt å grine, vet jeg er hormonell, men ble også redd for at det samme skal skje denne gangen som sist..

Jeg er SÅÅ fortvilet at jeg begynner å grine bare jeg tenker på det :( :(

Beklager at jeg syter.. og takk til de som orker å lese dette. Jeg måtte bare få det ut på en eller annen måte. Vet ikke hva jeg skal gjøre...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff,så forferdelig... Kan du ikke prøve å kontakte overlegen selv å snakke med han?

Skrevet

Hva er problemet? Altså, det er jo myyye bedre med en ul i uke 14, da blir den utvendig og du kan måle nakkefold etc. Det er ikkemulig i uke 8 og den blir attpåtil innvendig. Var det nå såååå viktig for deg med en ul i uke 8 så kan du vel dra på Aleris å betale 800kr for en?

Skrevet

Forklarte du den du snakket med på sykehuset at du var lovet ul i uke 8? Det kan jo hende fastlegen din bare har sendt de vanlige papirene og tenkt at sykehuset ser resten selv og så har ikke de sett i de gamle papirene hva som står. Hvis sykehuset vet hva du er lovet og likevel ikke klarer å holde det, så bør du ringe fastlegen og hvertfall komme til kontroll der. I forhold til svangerskapsforgiftning, så er jo ikke det noe som kommer så tidlig uansett, men jeg skjønner at du vil inn til ekstra kontroller. Det kan jo hende at fastlegen kan mase mer på sykehuset også. Ring flere ganger og mas, hør evt på morgenen om du kan komme inn til kontroll hvis de har fått avbestillinger hvis de sier de ikke har ledige timer før du er i uke 14.

Ellers har du jo lov til å velge hvilket sykehus du vil, men det er kanskje ikke så mange alternativer der du bor?

Skrevet

sv.skaps forgiftning forekommer ikke før tidligst uke 20 så det kan du ta helt med ro. Rart ikke de har gitt deg den infoen der du fødte sist.

Ellers må jeg bare signere annie 21.36. Dra på Aleris om du er så bekymra.

Men ikke lett å være så hormonell da, husker hvordan det var :P

Skrevet

anonym 21:36.

det virker som om du synes det er best med utvendig ul. hvorfor det?

til hi.

jeg prøver å forstå hva du mener, men jeg jeg får ikke riktig tak i hva problemet er utover at du føler deg usikker og er redd fordi du ikke får tidlig ul. men hvorfor? jeg fornemmer veldig tydelig at du er fortvilet og engstelig, så jeg vil gjerne prøve å hjelpe, men kunne du skreve litt mere om det? hvorfor skal du ha tidlig ul, hvorfor skal du ikke til fastlegen, tar sykehuset seg av oppfølgningen, hva skjedde sist gang?

Skrevet

Jeg er ikke fortvilet for at jeg ikke fikk ul i uke 8,men bare det at jeg er så redd for svangerskapet i det hele og store at jeg trenger at ting går litt etter planen. I tillegg begynte jeg på noen tabeletter etter fødselen, pga fødselen, som ikke gjør et svangerskap helt opptimal. Det gjør meg ekstra bekymret i forhold til om det er liv der inne eller ikke. Bekymrer meg mye!

St.olavs har løyet så mye til meg i forrige svangerskap at jeg synes det er skummelt når det begynner nå igjen (og til du som sa at svangerskapsforgiftning ikke begynner før i uke 20,så fikk jeg det påvist i uke 19!) Dessuten sa de at det var viktig at jeg begynte med noen slags tabelletter for å forebygge svangerskapsforgiftning .

Og fastlegen min sa at hun ikke vil ha noe med meg å gjøre ,og nekter å ta meg inn til kontroll ,pga sykehuset har sagt at de skal følge meg opp. Dvs at jeg får ikke vanlig svangerskapkontroll som skal være mellom uke 8-12 en gang. Ringte også ned på fødeavd og de sa at de beste bildene i forhold til de medisinene jeg tar tas i løpe av uke 12-13. jeg har uansett fått time i slutten av uke 14.

Jeg er redd for at jeg ikke blir fulgt opp, jeg er redd for personalet nede på st.olavs, jeg har angst!! Vi fikk slett behandling sist, helt ufattelig av jm og legene å gå å si at jeg ikke er syk når de har blodprøver, blodtrykk + alle symptomene mine til grunn. Jeg kunne faktisk ha dødd pga av dem!! Jeg trenger virkelig at de står for det de sier og ikke begynner med lygingen allerede nå!

Kjenner jeg har panikk om dagen...Det er sikkert greit for dem som har råd å bestille seg privat ul hvor som helst,men jeg for min del har dårlig råd som student og har ikke råd til slik luksus.

Takk for alle som har svar,uansett svar...

Hi

Skrevet

IDIOT du som skriver at forgiftning forekommer tidligst uke 20! HVORFOR MÅ MANGE TANKELØSE JENTER LEGGE UT INFO SOM IKKE STEMMER?? " Du kan ta det helt med ro.." ?? Jeg fikk det påvist i uke 17, og du skal ikke informere andre jenter om at de skal ta det helt med ro, når infoen du legger ut er helt feil!! Ikke skriv noe her dersom du ikke er sikker på at det stemmer!!

Skrevet

??

Piller som forebygger svangerskapsforgiftning? Hva slags piller er det?

Ta en privat UL, da vet du - så får du roet nervene :-) Og så ringer du fastlegen din igjen, og sier at du veldig gjerne tar kontrollen hos henne i uke 12 likevel.

Lykke til!

Skrevet

Jeg har jo prøvd å spørre fastlegen min om dette,men hun insisterer på at jeg ikke skal dit. Og som jeg har sagt tidligere så har jeg ikke råd til å ta privat ul. Skulle ønske jeg hadde det,men jeg har "viktigere" ting å bruke pengene på,som f.eks mat og klær til jenta mi.

Overlegen på sykehuset pratet på noen saltsyreløsningstabelletter. Vet ikke om noen andre har hørt om dette,men han nevnte dette iaf. Han sa også at det ikke hadde noen veldokumentert effekt,men de antok at de hadde en viss effekt og derfor ble disse tatt i bruk.

hi

Skrevet

Jeg hadde også alvorlig svangerskapsforgiftning i mitt forrige svangerskap og gikk på blodtrykkspiller lenge etter fødsel.

Denne gangen ble jeg gitt blodfortynnende tabelletter som jeg har tatt siden uke 10 ( skal ta til uke 36). som vissnok hjelper å forbygge mot svangerskapsforgiftining. Jeg er nå i uke 33 og har ennå ingen tegn på svangerskapsforgiftining. Jeg skjønner godt at du er bekymret, det var jeg også da jeg oppdaget at jeg var gravid igjen, men det kan gå bra også. Selv bor jeg i England og min jordmor og lege sier at selvom man nok har større sjanse enn andre for å få svangerskapsforgiftning igjen hvis man har hatt det for, så er det vanligere at det er mildere andre gangen og at du får det på et senere tidspunkt.

Jeg synes du skal ringe til sykehuset igjen og spørre om å snakke med noen tidligere enn uke 14, selvom det ikke er for ultralyd. De kan også gi deg en vanlig svangerskapskontroll og det er da deres plikt å følge deg ordentlig opp denne gangen.

Lykke til, håper alt går bra!

Skrevet

Jeg holdt også på å dø av svangerskapsforgiftning i svangerskapet mitt, men var såpass sent som i uke 31. Dette var i Bergen og jeg hadde verdens mest fantastiske fastlege så ingenting å si på min oppfølging heldigvis.

Dersom fastlegen din nekter å ta deg inn bytter du fastlege. Gå inn på Nav og bytt, man kan bytte 2 eller 3 ganger i året. Bytte er gyldig fra 1. i neste måned. Bytt til du finner en fastlege som tar deg på alvor.

Dersom du har angst ovenfor St. Olavs bytt til et annet sykehus, det er vel et par andre sykehus i overkommelig avstand fra Trondheim! SElv om "ekspertisen" er på st. olavs er det sikkert flinke leger på de andre sykehusene.

Ring rundt og kom deg inn til en jordmor som tar deg på alvor.

Beklageligvis - og det er IKKE slik det skal være - ser du ut til at du må ta tak i dette selv. HUsk at det er babyen i magen som er viktigere enn noe annet og begynn i en ende og ring og oppsøk til du kommer deg inn med folk som skjønner problemet. Helsenorge er dessverre slik :(((

Skrevet

Sakset fra NettDiktor.no

Hva er svangerskapsforgiftning?

Det kalles svangerskapsforgiftning (preeklampsi) når den gravide har forhøyet blodtrykk, eggehvitestoffer (protein) i urinen og eventuelt hevelse i beina eller hendene (ødem) etter 20 svangerskapsuker. Svangerskapsforgiftning deles i mild, moderat og alvorlig svangerskapsforgiftning. Det kalles mild svangerskapsforgiftning når blodtrykket stiger over 140/90 mmHg og med en lett grad eggehvitestoffer i urinen (1+). .....osv osv

Flere andre steder står det at tilstanden oppstår i siste del av svangerskalpe, etter uke 20 osv. å snurp jen smella du annie over her som har så store behov for å glefse at du må på med capslocken! Len deg tilbake å drit i å være så hysterisk! Man dør ikke av svskapsforgiftning når kroppen såvidt har oppdaga at den er gravid! Jeg sprer ikke usannheter men det gjør DU!

Og til HI, jeg skjønner godt at fastelegen din vegrer seg for å ha no med deg å gjøre, 40 uker med gnål om svskapsforgiftning allerede så tidlig er jo helt bak mål. Jeg hadde selv rimelig heftig sv.skapsforgft og ble satt i gang, haste ks etc. Men jeg går da ikke her i uke 16 og forlanger særbehandling allerede nå! Ro deg ned gitt!

Skrevet

Jeg vet at det er et sykehus en del andre drar til for å føde, Orkdal. Snakket med en lege på st.olavs som mente på at det ikke var å anbefale at jeg dro dit siden jeg er risikofødende,men jeg skulle nå tro om at jeg gjennom svangerskapet var i fin form, så skulle jeg kunne føde der?

Jeg får vel gå runden til å bytte fastlege ol... Jeg kjenner meg litt bedre i dag, men synes det er svært slitsomt å måtte kjempe for mine rettigheter selv. Iaf når de på sykehuset hadde lovt meg et opplegg på forhånd. Dette svangerskapet var ikke planlagt, men det er jo selvfølgelig velkomment, jeg er bare redd for hele forløpet jeg har i vente.

Jeg er spesielt redd for at jeg skal havne i den situasjonen jeg var i sist. Tok meg 1 år før jeg torde å gå ut alene...

Skjønner at det er noen her som ikke har empati for mennesker i uliker situasjoner. Jeg kjenner meg ikke bra så jeg håper at for de det gjelder, at de kan respektere meg og la være med å komme med destruktiv kritikk, siden dere ikke kjenner hele historien. Det finnes faktisk personer i en annen livssituasjon enn deg/dere.

Hi

Skrevet

Jeg har ikke lest alle svarene dine.

Har du tatt kontakt med jordmor på din lokale helsestasjon?

Det kan være godt for deg å allerede nå få en time så fort som mulig for å få i gang samtaler om alt som bekymrer deg og kanskje hun kan hjelpe deg med sykehuset.

Ellers ville jeg skrapt sammen 850 kr for en privat ul på Alerie uansett hvordan den økonomiske situasjonen er. Jeg ville tatt denne helst i uke 11 for å få best mulig resultat av den(jeg gjorde det sist siden jeg var veldig bekymret). Kanskje du kan be foreldrene dine om hjelp.

Håper det går mye bedre for dere denne gangen.

Skrevet

Anonym 12.35

Dit jeg sokner er jm opptatt helt til 20 okt. Så jeg må vente med samtale til da. Hadde vært godt å kunne snakket med noen som hadde noen råd og litt veiledning,men virker som om alle er så "opptatt".

Men jeg kan høre med familien min om de kan støtte meg slik at jeg får tatt en tidlig ul. Jeg har bare ikke fortalt dem at jeg er gravid enda,men har en fin anledning til å gjøre det i helga, siden de kommer hit på besøk.

Virker som det er mange som har gode erfaringer med Alerie? Jeg må nesten google det får å se hva det er slags klinikk :)

Tusen takk for tilbakemld! Håper også at det går bedre denne gangen. Ønsker deg lykke til selv om du er gravid eller ikke :)

Hi

Skrevet

Mente Aleris, trykte nok bare feil :)

hi

Skrevet

1. Det er faktisk masse rot på st olav.

Dem slenger IKKE tilbudene etter deg.

Du MÅ KREVE dem.

2. St Olav, dvs føden eller obsavdelinga kan IKKE gjøre noe for deg før du har kommet ganske så nærme det stadiet at babyer kan reddes.

3. Skift fastlege,

Få den nye fastlegen til å hevise deg til st olav sin gynekologiske poliklinikk. Der har dem meget god kompentanse på oppfølging.

Jeg hadde selv risikosvangerskap og gikk der til uke 24 før jeg nesten fast innlagt på obsen.

Skrevet

Huff. Jeg føler SÅ med deg. Opplevde det samme da jeg forventet bedre oppfølging med nr 2... Aner ikke hva man kan gjøre jeg. Virker som om uansett hva man forsøker så hjelper ikke noe. Gravide/fødende kvinner i norge behandles fader i meg dårligere enn ei ku!

Skrevet

Anonym 13.09.

Synes det er helt utrolig av en overlege å sitte å love en pasient "bot og bedring" for en ordenlig slett behandling for så ikke ikke følge det opp i ettertid. Jeg kjenner jeg blir kjempelei meg! Det er jo ikke jeg som har funnet opplegget alene, men når det først er sagt har det blitt en "trygghet" for meg og jeg trenger at ting går litt etter planen.

Begynner jo nesten å lure på om jeg må ha med meg båndopptaker slik at jeg kan vitne for at jeg prater sant, det er jo helt sykt! Skulle jo tro at man skal kunne stole på noen i dag.

Håper jeg får ordnet meg en alternativt fødested etterhvert. Kommer an på hva den endelige terminen min blir. Siden jeg ikke er på godfot med st.olavs har jeg lyst å ha minst mulig med dem å gjøre. Har jo også en sak pågående med den etter forrige svangerskap...Det synes jeg er kjempeekkelt nå når jeg må belage meg på å stole på dem igjen:/

Takk for alle svar!! :)

hi

Skrevet

uff uff uff, for en fortvilet situasjon!

jeg føler virkelig med deg. jeg tviler ikke på at det er forferdelig mye rot og dårlig oppfølgning rundt deg, og det gjør det ikke bedre at du er super følsom og sliter med masse angst rundt dette. da kan tingene virke litt værre enn de kanskje er..?

uansett:

1. få ordnet opp i situasjonen med fastlegen. enten ved å insistere på oppfølgning fra henne fordi du føler deg alene og usikker, eller ved å skifte fastlege. jeg er i riksens regi og får god og komplett oppfølgning hos de, men jeg går likevel til fastlegen også, han føler jeg meg veldig trygg på og han er veldig fornuftig. det er mitt valg og det insisterer jeg på å forbeholde meg retten til å bestemme selv.

2. finn en kontaktperson på st.olavs som du kan forholde deg til. du må ringe og ringe og insistere til dette faller på plass. du har risikosvangerskap og har fått mange forskjellige beskjeder som forvirrer deg og gjør deg redd. sekretærene pleier å ta seg godt av folk som ringer og hvis du legger vekt på å være vennlig og insisterende, men også sårbar og ydmyk (ikke irritert, sur, fornermet, og avmålt, selvom du er HELT berettiget disse følelsene. målet er å komme inn i systemet!)

3. klagesak fra tidligere behandles separat, du må prøve å ikke fokusere på den nå. nå må det gjøres det beste mulige for den kommende lille.

4. har de jm som spesialiserer seg i fødselsangst på st. olavs? kom deg inn i det regiet snarest!

5. få time hos jm i kommunen med en gang, selv om de ikke har tid før i okt. ring jevnlig og hør om de har avlysninger og legg vekt på at du kan komme på kort varsel.

6. gjør dette til jobben din nå, sjelefreden din er litt avhengig av det.

lykke til!!!!!!!!!!!!!!! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...