Gå til innhold

Fostervannsprøve, noe for oss voksne mødre!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser og grubler på spiren der inne som sikkert alle dere andre gjør også! Vet man ikke får oppfølging under 38 år, men vurderer fosterv prøve ..... er så redd for at den ikke skal være 100% frisk. er 36 år og bekymrer meg.... har lest at man kan ta en slik dobbel prøve (blodprøve) der man kan se kromoson feil tidlig i svangerskapet...kun noen steder i Norge de utfører prøvene, er jo ingen risiko med en slik i forhold til fosterv. prøve

noen andre som tenker som meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, på deg!

Jeg tar ikke fostervannsprøve, men ultralyd i uke 13. Tar det privat og skal da sjekke nakkefolden og om alt ser bra ut. Får med videosnutt av barnet, samt 3D bilder. Skal ta det på Jessheim. Så blir det vanlig ultralyd i uke 18. Det er jo veldig sjelden det er noe galt. Er like gammel som deg og er 10 uker og 6 dager på vei. Ble 36 år i juni.

Skrevet

hei trultemor. Sant som du sier vi er vel ikke gått ut på dato, må vel satse på at alt er bra.

ble bare litt ekstra nyskj på en slik dobbelsjekk. skal nemlig til tromsø snart der de utfører slike tester!!!

lykke til oss begge og andre her inne

Skrevet

Heisann,

jeg tenker nok litt likt deg stinis...er også 36, og er redd for at noe kan være galt. Eller...jeg bekymrer meg egentlig ikke så mye for det, men tenker at hvis jeg får et barn med trisomier, vil jeg jo angre på at jeg ikke tok verken duotest eller fostervannsprøve. Så der er jeg. Hm. Mennen min har sagt at vi må ta fostervannsprøve, mens jeg er mer redd for abortfaren og har ikke lyst å utsette oss for det...

Litt vanskelig synes jeg. Må forhøre meg med legen i neste uke.

Skrevet

Godt å se at det er andre på samme alder her :D

Jeg har lurt litt på det, men egentlig fraskrevet det. Når jeg går til tidlig ultralyd som er planen rundt uke 7 eller 8, så kommer jeg til å spørre han om denne duotesten. En blodprøve er jo ufarlig, men fostervannsprøve er jeg ikke klar for.

Skrevet

Takk for svar jenter:o) men denne duotesten da, er fra Skien og nærmeste plass er da Oslo!! Får jeg utført en slik test der feks dersom jeg ikke tilhører kommunen?

Skrevet

Jeg er 37 og tar heller ikke fostervannsprøve...Skal også til ultralyd på jessheim mellom uke 12 og 13,som trultemor og da regner jeg med de kan se det jeg vil vite.Jeg vet ærlig talt ikke om jeg hadde klart å tatt senabort om det skulle vise seg om noe var galt heller.Da skulle det vært noe skikkelig alvorlig i hvertfall...

Har ikke bestemt meg ang duotesten,skal høre litt med legen på første kontroll...

Skrevet

Hei! Sjekk ut ultralydklinikken.dk. Ligger i København. Jeg har tid den 26. for doubletest (nakkefoldscanning og blodprøver).

Finnes ellers tilbud om samme undersøkelse i Budapest og London.

Lykke til!

Skrevet

Hei

Er nok lett for oss litt "eldre" og bekymre oss for dette. Jeg tror man må fylle 38 år innen man føder for å få duotest og eventuelt fostervannsprøve her i Norge. Unntakene er hvis man tidligere har født et barn med kromosonfeil, eller om man selv har noen kromosonfeil. Da kan man få testene hvism man er yngre enn 38 år.

Ellere må man til utlandet for å få utført disse testene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...