Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 14. september 2009 #1 Skrevet 14. september 2009 Grunnet vår litt spesielle situasjon så har jo jeg langt mer melk enn vi trenger, og den er jo også tilpasset for premature, så etter oppmuntring fra noen sykepleiere har jeg meldt meg som melkedonor. Lillesøster fikk jo også donormelk de første døgn av sitt liv, så det er på en måte å gi tilbake. Vi har fått låne en fancy pumpe og alt av utstyr, så det er egentlig bare hyggelig å kunne hjelpe de som trenger det. Jeg har nølt en stund fordi jeg er redd for at det vil ta for mye tid og energi, noe jeg ikke har mest av for tiden, men det gjør faktisk ikke det. Men vi får se når vi kommer hjem, og det har jeg også informert de om. De har alltid behov for melk og jeg lovte å oppmuntre mine gravide medsøstre til å gjøre det samme dersom noen skulle føle lyst og overskudd. Sa da har jeg vel gjort det ;-) Om noen vil ha mere info så er det bare å spørre :-)
Millapril Skrevet 14. september 2009 #2 Skrevet 14. september 2009 Så flott!! Det er jo bare supert at man har så det holder og at man kan hjelpe de som trenger. Synes det er fantastisk at du prøver dette, og det settes jo så stor pris på av mottaker (som du vet..) Stå på!
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 15. september 2009 #3 Skrevet 15. september 2009 så flink du er!! Lurte litt på å gjøre det selv når jeg ammet Camilla, men de er vel ganske så strenge på kvaliteten eller? Er det mye jobb og hvordan oppbevarer du melken fra du har pumpet til du har levert den?
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 15. september 2009 Forfatter #4 Skrevet 15. september 2009 De er ganske strenge, og det må de jo også være med tanke på at det er premature og gjerne syke små som skal få den. Du må ta blodprøve og "friskmeldes" og så får du retningslinjer for renhold og oppbevaring. Kort fortalt så må du vaske hender og utstyr godt, koke det som kokes kan og fryse ned lag på lag. Så leverer du frossen halvliter når boksen er full. Du kan levere så ofte eller sjelden du vil. De tester hver boks for bakterier, og er det for mange så kan den enten pasteruriseres eller du får den tilbake. Du får også god hjelp til tips om hvordan få gode rutiner, de er som sagt veldig glade for donormelk og vil at det skal være lett. Gir du mer enn 1 liter i uka kan du låne pumpe av de, og det anbefaler jeg. Ikke mye jobb, men jeg må som sagt se det an etter at vi har kommet hjem. Jeg håper jeg fortsetter, for det er virkelig satt pris på at de som trenger det (snakker av erfaring, jeg er sjeleglad for at Iris fikk donormelk som fikk satt i gang systemet). Norge er ett av ganske få land som gir morsmelk til premature fra første dag, og de har veldig gode resultater å vise til. I f eks USA gir de intravenøs næring til de minste, og de sliter mye mer med tarmene (som jo er typisk for premature) enn i Norge. Jeg skjønner jo at jeg er litt over gjennomsnittet interessert i dette pga situasjonen vi er i selv, så jeg forventer ikke at alle skal være like gira som meg ;-)
Bellen^2 Skrevet 15. september 2009 #5 Skrevet 15. september 2009 Så flink du er! Ja, det må jeg si er flere dagers gode gjerninger, du må bygge bra karma av dette:) Jeg leste litt om det på nettet før jeg fikk Sebastian, men pumpingen tok aldri helt av her så det ble ikke så mye til overs. Jeg skal ha det i bakhodet nå med neste knøtt, kanskje meieridriften gir overskudd denne gangen:)
måken og vesla Skrevet 16. september 2009 #6 Skrevet 16. september 2009 Så flink du er :-) Jeg var ikke helt godvenn med pumpa sist, i alle fall ikke i starten, men hvis det virker som jeg har mye overskudd nå så skal jeg jammen huske på at det noen kan ha nytte av melka.
Lykkebarn og Mathilde Skrevet 20. september 2009 #7 Skrevet 20. september 2009 Hei, Dette ble jeg super glad for å høre Sanasol. Vi hadde jo selv stor nytte av den melken da vi havnet på Riksen sist. Det er et utrolig bra tiltak. Hadde jeg hatt melk så hadde jeg også donert. Har også bestemt meg for at jeg skal levere neste gang om jeg får til ammingen. Så stå på. Hver lille dråpe ekstra går til noe bra for de små som sårt trenger det i starten av livet sitt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå