Anonym bruker Skrevet 14. september 2009 #1 Skrevet 14. september 2009 Liksom, er du kristen, ateist, jødet, katolik osv? Og hvorfor tror du på akkorat det du tror på? Jeg er ikke personlig kristen, men jeg er døpt og konfirmert i den norske statskirke. Personlig er jeg nok mer typen som tror på det jeg ser, ¨bevis det så skal jeg tro deg¨..
Gjest Skrevet 14. september 2009 #2 Skrevet 14. september 2009 Jeg er ikke døpt og ikke konfirmert. Tror ikke på noen gud og er vel det man kan kalle en agnostiker
Gjest Skrevet 14. september 2009 #3 Skrevet 14. september 2009 Hadde jeg trodd på gud hadde jeg nok gått for Islam, men jeg er nok mer det en kan kalle en ikke-praktiserende ateist.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2009 #4 Skrevet 14. september 2009 Jeg tror på en høyere makt, kall den gjerne Gud. Men klarer ikke tro på bibelen, den er menneskeskapt... Men er vel en grunn til at vi er her, så tror det er noe eller noen der ute vi ikke kjenner til!
Anonym bruker Skrevet 14. september 2009 #5 Skrevet 14. september 2009 Jeg tror på Gud og Jesus. Jeg tror at de som har gått bort av familie og andre kan se oss, og at vi vil møtes etter døden. Jeg tror at "himmelen" er et godt sted. Og jeg tror det er mange veier dit. Man trenger ikke å si "jeg er kristen", men generelt være et godt menneske. Kanskje får man valget etter man dør, om man vil til himmelen. Det å tro hjelper meg mye i hverdagen, og jeg tror alle har behov for religion i større eller mindre grad. Har man mistet noen som står en nær kan det være viktigere å føle mer nærhet til Gud (eller noe større enn seg selv). Det viktigste er at alt ikke er slutt når man dør, men sjelen lever videre, man har det godt og får være sammen med alle man er glad i. Jeg respekterer de som ikke tror, men jeg tenker også at de går glipp av noe. Har de et godt liv fra før, har de kanskje ikke samme behov, men at de kunne fått det enda bedre med en tro. Jeg tror heller ikke at ikke-troende kommer til helvete. Forøvrig er jeg medlem av Frikirken, og syns det er utrolig masse flotte mennesker der. Føler meg "hjemme", selvom jeg ikke er enig i alt. Uansett er det rom for tror og tvil der.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2009 #6 Skrevet 14. september 2009 Holisme er vel nærmest meg, men jeg har nok min egen versjon :-)
Anonym bruker Skrevet 14. september 2009 #7 Skrevet 14. september 2009 eg tror vi blir til god matjord etter at vi er død..Om vi ikke kremeres,da.. skulle gjerne trodd litt, men klarer ikke.. er for realistisk og har sett for mange dø..
Anonym bruker Skrevet 14. september 2009 #8 Skrevet 14. september 2009 Vil man kalle meg noe blir det vel agnostiker. Føler ikke at jeg tilhører en bestemt religion. Men jeg tror på energi. Og jeg tror ikke at menneskers energi blir borte når vi dør. Jeg tror de dødes energi er her med oss. Jeg tror på "skytsengler" og "guider". Måtte jeg velge en religion, ville det vært buddhisme.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2009 #9 Skrevet 14. september 2009 Jeg tror på livet før døden! Det er det eneste vi vet vi har, hvorfor ikke gjøre det beste av det i stedet for å leve for noe som kan eller ikke kan komme etterpå? Og så tror jeg på "causality" i mangel på godt norsk ord nettopp nuh. Våre valg og handlinger spiller sammen med alle andres valg og handlinger i et nettverk som strekker seg både frem og tilbake i tid og alt dette påvirker våre liv og våre handlinger og valg. Så jeg lever etter å gjøre mine valg og handlinger slik at de virker så positivt som mulig både for meg og de rundt meg og i den store helheten. Men jeg utelukker ikke en gud oppi det hele, for jeg kan ikke tro at alt dette rundt oss har blitt skapt av seg selv. Noe/noen tente lunta, men jeg tror ikke at dette/denne har noen kontroll/påvirkning med "dagliglivet". Etter startskuddet har livet på jorda og evt. andre steder vi ikke vet om enda, fått utvikle seg gjennom tidene. Kanskje vi bare er et gedigent skuespill for noen? Se The Matrix og bli inspirert! Les His Dark Materials trilogien av Philip Pullman og bli inspirert (en roman, ikke "tenker" bok)
Anonym bruker Skrevet 14. september 2009 #10 Skrevet 14. september 2009 Min tro er ikke på liksom. Den står ikke i hermetegn. Jeg har respekt for andres tro og for min egen. Grunnen til at jeg tror er at jeg aksepterer uten reservasjoner eller kvalifikasjoner følgende lærekilder og autoriteter: Den hellige skrift og Kirkens hellige overlevering; de almenkirkelige symboler: Den apostoliske trosbekjennelse, Den nikenske trosbekjennelse, Den athanasianske trosbekjennelse, den udelte kirkes konsiler, kirkefedrene i Øst og Vest, messen som eukaristisk offer (The eucharistic Sacrifice of the Mass)*og de syv sakramenter; den katolske kirkes grunnleggende praksis slik den bekreftes av PNCC, og autoriteten til vår rettmessige biskop,
___ Skrevet 14. september 2009 #11 Skrevet 14. september 2009 Jeg har valgt kristendommen. I det daglige jobber jeg tett på naturen og ser alle undrene rundt oss. Noe slikt kan ikke ha oppstått fra "ingenting". Denne skaperkraften deffinerer jeg som Gud. Samtidig innser jeg at mennesket ikke er i stand til fullt ut å forstå evigheten eller "det perfekte". Hadde vi kunnet det tror jeg vi kunne forstått Gu, men ettersom vi ikke kan det, må vi som mennesker lage oss bilder på Gud. For enkelthets skyld har jeg valgt den kristne Gud som det bilde jeg bruker i det daglige. Det er det greit å forholde seg til relligion og kristendommen har en del leveregler og grunnleggende tanker som jeg mener er gode, likevel regner jeg med at om jeg hadde vokst opp i en annen del av verden ville jeg valgt en annen religion. Det jeg er grunnleggende sikker på er at det finnes en guddom.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2009 #12 Skrevet 14. september 2009 på lissom lissom, det er jammen vanskelig å si lissom. Tro kanskje litt på Gud og jesus og sånn da. på lissom.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2009 #13 Skrevet 14. september 2009 Jeg tror på engler. Jeg tror på karma og gjenfødelse. Skal jeg velge en religion jeg "liker" best, er det buddhismen.. Jeg er medlem i statskirken, jeg tror det har funnets en som het Jesus, men der stopper den greia for meg.
LinnisR83 Skrevet 14. september 2009 #14 Skrevet 14. september 2009 Er enig med deg, HI. Tror det jeg ser, og liker å tro at det er noe større enn oss. Kanskje bare for at det skal være en mening med livet??!
Gjest ->>- Skrevet 14. september 2009 #15 Skrevet 14. september 2009 Agnostiker og militant sekularist.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2009 #16 Skrevet 14. september 2009 Agnostiker. Bekjenner meg ikke noen tro eller gud, men er tilbøyelig til å tro at det er noe hvis jeg ser det selv
Anonym bruker Skrevet 15. september 2009 #17 Skrevet 15. september 2009 Jeg tror alldeles ikke på noen Gud og føler meg helt malplassert i statskirka. Jeg tror på mennesket og godheten i oss, jeg tror på skjebnen og karma. Jeg tror de som dør kan se oss og være med oss, jeg tror at ting skjer for en grunn, selv om man ikke ser den akkurat der og da. Jeg er medlem av humanetisk forbund egentlig kun for å slippe at min skatt går til Statskirka, for det er noe fa**skap for å si det rett ut. Tvinge folk til å være medlem sånn, hører ikke noe sted hjemme i et vestlig land i disse dager (og ja de tvinger, når halve regjeringa MÅ være statskirkemedlemmer, da prioriterer de kristne fremfor andre som kanskje er bedre til jobben, og de tvinger kongefamilien til å være kristne også). Jeg må si at troen min på menneskets godhet er blitt noe svekket etter å ha vært mye i dette forumet her, mye stygge mennesker som skriver her (eller kanskje de bare skjuler seg bak anonymknappen, samme kan det være), men jeg vet at det finnes mange gode der ute, og det får veie opp for mye av faenskapen. Finner det forresten utrolig vanskelig å sette sin lit til en Gud som lar menneskeheten gjøre de grusomste ting mot sine medmennesker..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå