Gå til innhold

tilbake fra kontroll, noen som har opplevd lignende??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som jeg sa skulle jeg til kontroll på sykehuset i dag: dere som har vert med på en del vekstestiminering (eller hva det heter), kjekkt hvis dere leser videre.

Kan begynne med det som var greit først. Blodgjennomstrømning i morkake og livmor var flott. Barnet laget fine pustebevegelser inne i magen. Så kom de til der hvor de skulle måle barnet. Hode hadde vokst greit og det samme hadde lårbeinet, men magemålet hadde ikke vokst noen ting siden sist (magen til babyen. Altså, for nesten 20 dager siden var MAD (som er magemålet) på 74, den var HELT LIK i dag. Legen ville derfor ha meg tilbake om en uke.

Så nå er jo jeg selvfølgelig urolig, hva i alle dager kommer dette av?? Noen som har opplevd at noe stopper å vokse slik som dette??? barnet har på rundt 18 dager gått fra å være 1,1% over gjennomsnittet til å være -14% under gjennomsnittet

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Feilmarginen på vektestimering er +/- 15%. Det betyr at en av målingene (den første eller den du fikk nå) kan ha vært feil og at det ikke egentlig har skjedd noe illevarslende siden sist:)

Skrevet

synes likevell det er rart siden to av målingene denne gangen var normal men ikke målingen av magen. Det skulle vel vert slik da at alle målingene var litt små????

Skrevet

Nei, det kan være enkeltmålinger som er feil. Men dersom neste måling viser samme tendens, er det jo sikrere at det faktisk er sånn.

Skrevet

hun målte det mange ganger i dag også, å fikk alltid det samme. huff, får jammen meg håpe barnet har vokst til neste gang. men takk for svar

Skrevet

Ja, men kanskje hun målte feil sist? Ellers er ikke -14% noe som nødvendigvis betyr at det er noe galt med barnet. Jeg skal krysse alle fingrene så lenge:)

Skrevet

Har en venninne som nettopp har født. Hun gikk på UL ofte pga problemer med morkaken og de oppdaget også litt mot slutten at jenta ikke hadde vokst noe på en mnd. ( -15% tror jeg de hadde sagt)

De hadde ikke forklart så mye rundt det og venninnen min satt hjemme og var livredd for babyen sin. Men da hun kom tilbake 14 dager etterpå var alt helt greit og babyen lå bare på -2%. Var nesten 3400g ved fødsel.

Tror dette er helt normalt til mange av oss, men det blir til de fleste ikke oppdaget ettersom vi er på kun en UL. Men til de som går på mange UL så oppdages jo alt som liksom er "galt". Min mening er nå at babyene har ulike vekstmønstre og at det reguleres av seg selv.

Du kan sikkert ta det med ro, babyen din har det sikkert akkurat så bra som den skal ha det. Du kjenner jo gjerne dette på om aktivitetsnivået ligger på det samme som før også!

Lykke til!!!!

Skrevet

takk.

problemet er vel at jeg er ikke særlig bekymret over at det er 14% under gjennomsnittet, mer det at en måling bokstavelig har stoppet opp og alene utgjør 10% mindre en gjennomsnittet berre på 2 uker..

Det ordner seg forhåpentligvis, men jeg mer jeg blir litt paff, for jeg hadde ikk helt ventet den der selv om morkaken har sviktet før

Skrevet

Skjønner godt følelsen du får ja! Har garantert sittet med akkurat den samme, hadde det ikke vært for runden med min venninne.

Hennes historie lignet veldig på din - ingen vektøkning hadde det vært siden siste UL som var en mnd tidligere!

Tror alt går bra, men skal krysse fingrene for deg!

Langt på vei foresten?

Skrevet

jeg er 30+3, så babyen har vertfall stor sjanse for å overleve om de må ta henne. Men jeg ønsker jo virkelig at hun skal få slippe å se dagenslys allerede nå (ike det at jeg tror det er det som skjer).

vi får satse på at hun vekser som hun skal, vil ikke ha en like liten baby denne gangen også

Skrevet

Venninnen min var ca 36 uker hun da!

Tror iallefall det beste er bare å slappe av å ikke stresse noe, for gjør man det så blir det garantert ikke noe bedre for nurket!

Det er ikke mye annet man kan gjøre med det enn å slappe av å stole på at de profesjonelle vet hva de driver med! :))

Masse lykke til igjen!!

Håper å høre hvordan det går med dere!!

Skrevet

Som flere har sagt før deg, så behøver ikke 14 % på en måling å bety noe.

Når det er sagt, så dersom dette stemmer, så er det bra at det er magemålet som er mindre. I tilfeller hvor barnet for i seg for mye næring (feks svangerskapsdiabetes) blir magemålet større enn andre mål, dvs at magen blir "tykkere" mens resten av utviklingen foregår normalt.

Uten at jeg vet så mye om det, er det naturlig at det samme er sant for det motsatte, dvs at dersom barnet av en eller annen grunn får i seg lite næring, blir magemålet mindre, mens resten av utviklingen foregår normalt. Men jeg vil på nytt understreke at en måling ikke betyr så mye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...