maizi Skrevet 14. september 2009 #1 Skrevet 14. september 2009 Barnet mitt er iflg ul stor, 3 kg i uke 34. Er veldig spent på hvor stor han faktisk er når vi kommer til termin... Noen som vet hvor "grensen" går for hva man må føde? Blir man evt satt i gang når babyen er 4,5-5 kg? Legen mente nemlig at siden jeg var høy og det så ut som jeg hadde et bekken som tålte det kunne jeg fint føde en unge på 5 kg. Blir vettskremt av tanken;( Så nå gruer jeg meg skikkelig..... Noen som vet noe om dette??
Zaline Skrevet 14. september 2009 #2 Skrevet 14. september 2009 Det kommer helt an på om legene mener du kan føde normalt... Hos meg setter de ikke i gang uansett (og jeg får ikke ks), fordi jeg allerede har klart å presse ut en baby på 5090 gram, så de vet at bekkenet mitt er bredt nok. Han kan bli 6 kg uten at de gjør noe, så lenge han har det greit i magen og jeg er frisk. Skjønner at du er engstelig, men størrelsen betyr faktisk ikke så mye som folk tror. Mange som revner og/eller har tøffe fødsler selv om de føder barn på 2500-3500 gram, og mange som får store barn som har helt greie fødsler. Anbefaler deg å stå (eller det er vel mer å sitte på huk) når du skal føde, da hjelper tyngdekraften til så barnet legget seg godt til rette i fødselskanalen, det er enklere å presse og det er mindre sjanse for å revne. Min yngste datter var 4650 gram og 38 i hodeomkrets, og hun kom seilende ute på andre presset, uten at jeg revnet noe som helst Snakk med jordmor om angsten din, og krev at de tar deg på alvor på sykehuset... For du skal IKKE gå slik og være redd og grue deg, trygghet er utrolig viktig for å få en okei fødsel.
Gunn og Gutta Skrevet 14. september 2009 #3 Skrevet 14. september 2009 Jeg har åsså født ett stort barn, 5110 gr uten å revne eller andre skader på mor eller barn, men er jo ikke interesert i å prøve det igjen og har meldt min bekymring til føden, skal på vekstestmering i uke 36, og har blitt lovet at hvis barnet lå ann til å bli rundt 4 kg eller mer ved termin, skal de starte meg ved termin.
maizi Skrevet 14. september 2009 Forfatter #4 Skrevet 14. september 2009 Takker for svar! Virker ikke som det er et tema på sykehuset her å bli satt i gang pga at barnet er stort. Men jeg går til vekstkontroller annenhver uke (ironisk nok pga for lite barn sist!) så de har jo bra kontroll på han. Fødte et lite barn sist, men ble satt i gang og syntes fødselen var fæl.Men håper på smertestillende denne gangen og at det vil bedre opplevelsen min selv om barnet kanskje blir i overkant stor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå