Anonym bruker Skrevet 14. september 2009 #1 Skrevet 14. september 2009 Hvor strenge er de i husbanken ifh til private banker? Hvor mye har du/dere i inntekt, egenkapital og hva har dere fått låne? Jeg har utbetalt ca 20000 i mnd med barnetrygd og KS. Jeg har ca 300 000 i egenkapital. Er enslig forsørger til et barn. Hva tror dere jeg kan få? Skal dra dit men må samle litt papirer først så er bare litt nysgjerrig på hva jeg kan forvente. Bor forresten i Oslo.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2009 #2 Skrevet 14. september 2009 Snakk heller med kommunen. Da kan du be om kommunalt startlån:) Dette er et lån kommunene administrerer for Husbanken, og er for de som sliter på det vanlige lånemarkedet.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2009 #3 Skrevet 14. september 2009 Ja er ikke det det samme da? Husbanken og kommunalt lån?
Anonym bruker Skrevet 14. september 2009 #4 Skrevet 14. september 2009 Jo, er det samme. Du får startlån feks. i husbanken, men må søke gjennom kommunen du tilhører, til bydelen du bor i. Jeg fikk lån på 1,5 nylig. Er i fast jobb, tjener 360 000 i året, men ikke mer enn 65000 på BSU. Har ingen sikkerhet/kausjonist. Er det som er meningen med kommunalt lån/husbanken- at vanskeligstilte/de som ikke har mye egenkapital eller mulighet for sikkerhet også skal klare å få kjøpt bolig.Vilkåret er at man har stabil inntekt og vil klare å tilbakebetale. I mitt tilfelle ble jeg plutselig husløs, og går gravid (alenemor), derfor hastet det litt. Leiemarkedet ville blitt mye dyrere og ulønnsomt for meg, så tror det var litt av bakgrunnen til at jeg fikk innvilget lånet. (regnet med at det skulle bli på mindre sum). Private banker kunne tilby meg 1,1- så husbanken er jo litt "snillere" sånn sett.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2009 #5 Skrevet 14. september 2009 Kan jo legge til at det er litt ulik praksis fra bydel til bydel innad i kommenen også, pga. antall søkere, hvor mye lån de allerede har innvilget etc. (Er boligkontoret i bydelene man søker til). anonym 17:40
Anonym bruker Skrevet 14. september 2009 #6 Skrevet 14. september 2009 Takk for svar. Men siden du kunne få lån i banken på 1,1, krevde de ikke da at du tok imot det tilbudet og at Husbanken kun lånte ut det resterende? Det opplevde en venninne av meg så det er kanskje litt forskjellig praksis rundt om.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2009 #7 Skrevet 14. september 2009 Jeg nevnte faktisk ikke det tilbudet, så mulig det var derfor. Tror man egentlig må gjøre det slik som venninnen din. Jeg søkte nemlig noen banker på sommeren over nettet hvor jeg fikk avslag, og deretter dro jeg til bydelen og søkte Huslån (spurte litt om det var vits etc.) Så forsøkte jeg å søke et par banker til for å se, og plutselig da fikk jeg lån. Planen min var å høre med Husbanken om toppfinansiering, eller omvendt i en annen bank dersom lånet fra Husbanken ble for lavt, men jeg søkte om 1,5 og da det ble innvilget droppet jeg banktilbudet. Håper ikke dette ble altfor knotete forklart:-/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå