Gå til innhold

helt GRØNN på strikking.. noen som har tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:)

Jeg kan så absolutt ikke strikke.. Prøvde det jo selvfølgelig på barnskolen for lenge siden, men da fikk man jo hjelp av lærerne til å sette i gang..

Så, nå kunne jeg tenkt meg å strikket noe til babyen som kommer.

Ikke noe komplisert, men tenkte på et babypledd.

Har dere noen tips til bøker/oppskrifter jeg kan lese der alt blir godt forklart?

Kan man få hjelp til slike ting i en garnbutikk?

Tar imot alle gode råd med stor takk! :D

Mvh

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei!

Jeg er også helt grønn på å strikke.. var i en garnbutikk her og kjøpte garn.. veldig tykt og mykt i 4 forskjellige farger.. Strikket 3 remser med fire farger, hvit, rosa, "spraglet rosa/lilla" og lilla.. Hver rute på ca 20x20 cm.. Brukte tykke pinner, ca str 10 og hele teppet var ferdig på ei uke.. mykt og godt, i nydelige farger.. Satte de 3 remsene sammen, slik at det ble et nydelig "lappeteppe" med fine farger.. Det ble ikke kjedelig, gikk fort og ble veldig fint :o)

Skrevet

Dette hørtes ut som noe for meg! :D

Enkelt og fort ferdig :)

Fikk du til å starte på egen hånd da?

Og fikk du hjelp i butikken til rett type pinner og slikt?

Skrevet

jeg fikk hjelp i butikken.. hun fant pinner, og jeg valgte et godt og mykt garn.. husker ikke hva det het, men det er noen baby-oppskrifter som strikkes i det garnet.. Begynte med å legge opp 25 masker, og strikket 25 runder, før jeg byttet farge.. og så nye 25 runder og ny farge.. det ble 4 farger per remse, og ialt 3 remser.. eneste jeg måtte passe på var å strikke slik at ikke noen like farger kom nær hverandre når teppet skal monteres.. ble helt nydelig! Lykke til :o)

Skrevet

Hvis du googler strikkeskole, så får du opp flere treff så du kan lære deg å legge opp/felle og evt andre ting. Jeg strikker et teppe som blir ganske stort til babyen i magen og jeg bruker ullgarn fra Nøstebarn og pinne nr6 og har lagt opp 170masker. Ulempen med å strikke det sånn er at det tar så lang tid å strikke hver pinne, spesielt hvis man ikke har strikket på lenge, så det å strikke flere litt smalere remser og så sy dem sammen er nok mye lurere.

Og det er veldig lurt å spørre i en garnbutikk. Jeg fikk hjelp der når jeg begynte å strikke til forrigemann her og da var det mange år siden sist jeg hadde strikket. Jeg fikk også beskjed om at jeg bare måtte komme tilbake hvis jeg trengte hjelp til noe mer.

Skrevet

takker for rådene!

da skal jeg ta meg en tur i strikkebutikken i morgen:)

Skrevet

Helt genialt med strikkeskole på nettet! :D

blir nok å bruke de nettsidene mye når jeg kommer igang.

Tusen takk for hjelpen til dere begge!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...