Gå til innhold

Flere som utsetter å bli gravid pga svineinfluensa?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så lyst på baby nå, og det passer så bra med tanke på aldersforskjellen mellom søsken. Men jeg tørr rett og slett ikke å gå gravid i høst/vinter.Vet jo ikke hvor ille det kan bli med denne influensaen. Noen som vet om selve viruset er farlig for fosteret? Noen som kjenner gravide som er blitt smittet?Er det kun jeg som er så redd??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ingenting å være redd for!

Skrevet

Svineinfluensaen er en mild influensa i forhold til de vanlige influensaene. Influensaepedemier har vi hvert år i Norge. Normalt dør mange flere i Norge av influensa hvert år enn det er personer som har død av svineinfluensa totalt i verden til nå.

Jeg er gravid i 12.uke og finns ikke bekymret. Det er ikke dermed sagt at jeg oppsøker de som har svineinfluensa og prøver å bli syk, for influensa er slitsomt å ha uansett. Det er også kun en brøkdel av de som tror de har hatt svineinfluensa som faktisk har hatt det. De fleste har kun hatt en kraftig forkjølelse. Det gjelder uansett år, gjennomsnittlig får man ordentlig influensa kun hvert 5.år eller noe. De som har influensa flere ganger i året har ikke skjønt forskjellen på influensa og kraftig forkjølelse.

Bli gravid og ha normal hygiene, så er sannsynligheten for at du blir smittet liten.

Skrevet

Men gravide er jo i risiko-gruppen?Hva om barnet tar skade om man blir smittet? Er det ikke da best å vente?

HI

Skrevet

hvorfor tenke så mye hele tiden? det er ikke bare svineinfluensa som er farlig for oss gravide, men skal man gå rundt å tenke på alt hele tiden blir det iallefall ikke noen barn!

nei, vær påpasselig med handvask så kommer du langt.

viruset er ikke farlig for fosteret, det er oss det går ut over pga vi har lavere immunforsvar og mindre lungekapasitet når vi er gravide.

så bare sett i gang!

Skrevet

Skjønner at du nøler. Jeg begynte å få kalde føtter i sommer, å tenkte på å utsette prøvinga. Da var det allerede for sent, så nå sitter jeg her gravid :)

Denne influensaen er jo ganske mild. Ja, gravide er i risikogruppen. Du må vel bare kjenne selv på om du er for redd for denne influensaen. Du har jo ingen garanti for at det ikke kommer et nytt virus som kan være farligere når faren for "svineinfluensaen" er over...

Hvis det er passende aldersforskjell mellom søsken, så hadde jeg gått for det!

Skrevet

Jeg har hatt svineinfluensa, og har overlevd!!Tenk det!!!Man blir slått ut en ukes tid, men dersom du ikke har andre helsemessige svakheter, skal det mye til å dø eller bli skadet og skade barnet av influensa/kraftig forkjølelse. Gravide har jo alltid skulle unngå influensa og forkjølede mennesker, så ikke noe nytt. Er spesielt feberen en skal passe seg for, og det gjelder også generelt. Tror ikke det er noe vits å bevisst utsete å å bli gravid pga en infuensa som ikke engang har spredd seg så mye som man i utgangspunktet trodde. Overhysterisk mener jeg.....

Skrevet

Jeg hadde også svineinfluensa når jeg var 16 uker på vei. Babyen lever fortsatt kjempe bra i magen, jeg lever ennå :) Jeg ble myye mere utsatt enn sønnen og tanta mi, men likevel, jeg lever! Lå en uke helt utslått, så var jeg på bena igjen ;) Så, ville ikke utsatt og bli gravid bare pga det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...