Anonym bruker Skrevet 14. september 2009 #1 Skrevet 14. september 2009 Har en tulle på 3 år som har gått i en liten familiebhg til nå. Vi måtte nå i høst bytte over til stor bhg pga at fam bhg hadde bare 0-3. Hun elsket å være der, elsket styreren. Hun er litt langt fremme for alderen og det ble tatt hensyn til, vi fikk alltid positiv feedback på henne, at hun var smart, omsorgsfull, bra manerer(v bordet bla) osv. Nå er alt helt annerledes. hun gråter hver gang ved levering, og her er det mange flere unger på 1 voksen så de har jo ikke tid til så mye som hun er vant med, sitter med en følelse at hun ikke blir tatt godt nok vare på, det er mye leking, føler det er lite "opplegg". To av jentene som har begynt sammen med henne gikk også i den gamle bhg, så det er ikke bare ukjent. Hva skal vi gjøre, må vi belage oss på gråt hver morra i 3 år? Taes det hensyn til unger som kanskje trenger litt mer intellektuell utfordring enn andre?
Anonym bruker Skrevet 14. september 2009 #2 Skrevet 14. september 2009 Dakar liten da....kanskje hun ikke er så glup som du skal ha det til da vet du
Anonym bruker Skrevet 14. september 2009 #3 Skrevet 14. september 2009 ??? Tusen takk for konstruktivt svar:)
Anonym bruker Skrevet 14. september 2009 #4 Skrevet 14. september 2009 Hun har nok bare blitt litt bortskjemt i den andre barnehagen. Gi henne litt tid og så venner hun seg til det
guaguita2009 Skrevet 14. september 2009 #5 Skrevet 14. september 2009 Helt normalt med litt grining når de begynner i ny barnehage vettu Litt nytt og ukjent.. Ikke tenk med engang at det er barnehagen det er noe iveien med.. Gi de en sjans og se hvordan datteren din tilpasser seg etterhvert.. Du må jo gå forran med ett godt eksempel for jenten din og ikke være så skeptisk du og, merker det hun og vettu :) Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 14. september 2009 #6 Skrevet 14. september 2009 Min erfaring er at barn som har gått i familiebarnehage ofte sliter med å komme inn i en vanlig "stor" barnehage. Ikke alltid det stemmer, noen bare sklir rett inn og storkoser seg fra dag en. Men veldig mange av de jeg ser som kommer fra familiebarnehage, trenger litt tid på seg. Hun blir nok godt tatt var på i den nye barnehagen også, men som du sier så er det gjerne flere barn pr voksen og hun trenger kanskje tid til å omstille seg? Enhver barnehage skal ha et pedagogisk opplegg som skal gavne alle barna. Hvorvidt barnehagen din datter går i har kapasitet til å gi enkelte av barna en ekstra oppfølging, vet jeg ikke. Hos oss er alle like og alle får prøve seg på alt. Har vi mattekasse, spør vi hvem som vil være med av barna. Ingen blir eksludert fra noe, og ingen blir tatt ut i "spesialgrupper". Dette fordi de fortsatt er småbarn og det kommer tidsnok en tid da de blir utsatt for inndeling etter "smarthet" Ikke alle er interessert i å være med på oppgaveløsning heller, så da løser det seg selv egentlig.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2009 #7 Skrevet 14. september 2009 Mine barn går i en vanlig halvstor barnehage. Si det er 60-70 barn tilsammen på tre avdelinger, som deler ute område. Jeg synest det er alt for mye "fri-lek" på programmet. I tillegg så faller ofte samlingstunden bort ved at de går ut å leker i stedet. Frilek er greit det, men det bør være mest voksenstyrt lek, sang, lesing eller lek ute. Når barna er ute sitter de voksne på sandkasse kanten og prater og leker litt med de små. Gir de litt fart når de husker og er ikke så fryktelig involverte. Barna trenger mer struktur. Dette skal jeg ta opp på foreldremøte. Det er tross alt en barnehage, som skal ha et visst pedagogisk opplegg, ikke bare være en oppbevaringsplass for de små.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2009 #8 Skrevet 14. september 2009 Tettheten med barn per voksne varierer innad i barnehager også. Min sønn har gått i kommunal barnahage fra han var ett år. På småbarnsavdelingene er det 14 unger og 4 voksne, mens det på storbarnsavdelingen er 19 unger og 3 voksne. Sønnen min har brukt tid til å venne seg til dette. Han blir ikke dullet med i samme grad (ingen ledige fang for kosing), og han må bidra mere selv med påkledning, framrydding osv osv... Til å begynne med hadde han vondt for å tilpasse seg, og ville tilbake til "barnehagen min" som han sa. Dette gjaldt i grunn alle som kom fra småbarnsavd. Det er tøft med endringer, og noen trenger lengre tid på å tilvenne seg. Var jeg deg, ville jeg tatt en prat med ped.leder på ditt barns avdeling, for å få konstruktiv tilbakemelding på hvordan de synes barnet ditt takler det, og hva de synes dere kan bidra med for å bedre situasjonen. Hvor lenge gråter barnet etter at du går? Hva gjør de for at barnet ditt skal trives? Selv har vi en veldig åpen dialog med barnehagen slik at vi kan få god tilbakemelding, samt ytre ønsker vi har. Tror de fleste barnehager har et fastsatt pedagogisk program tilpasset aldersgruppene, men de spiller nok på hva ditt barn klarer og stimulerer etter beste evne. Hvis de har aldersinndelte grupper, kanskje ditt barn kan være med på gruppen over. Tror du at problemet egentlig ligger i at barnet ikke blir intellektuelt stimulert, eller er det mer mistrivsel? I barnehagealder er jo lek den viktigste infallsvinkel til læring, og de aller fleste barna får de ferdighetene de trenger i barnehagen. Mange av lekene barna bedriver, stimulerer sosiale ferdigheter, logikk og vanlig allmenn kunnskap. Som sagt. Snakk med barnehagen, det er de som jobber med barnet ditt og kan si hva de har av kapasitet til individuell tilrettelegging.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2009 #9 Skrevet 14. september 2009 Tusen takk for flotte svar!!! Tror ikke hun mistrives direkte, for det er en fornøyd jente jeg henter hvver dag, da. Men det er så uvant at hun plutselig vegrer på morran. Vi valgte fambhg de fårste 2 åra nettopp pga at det var mindre miljø og mer kos. Det som er at jenta mi elsker å lære nye ting,som et eksempel så kunne hun skille alle bokstavene fra hverandre lenge før hun var to(forbandt de med navn) Og nå holder hun på å lære hva bokstavene heter, lydene, og skrive de letteste. Og hun ELSKER å holde på med sånt. Vi har ikke presset henne. Fanges ikke sånt opp i barnehagen lurer jeg på da....?
Anonym bruker Skrevet 14. september 2009 #10 Skrevet 14. september 2009 Barnehagen er ikke en privatskole som stiller med tilpasset læring til akkuart din datter. De har vel ikke ressurser til at hun skal få lese og regne læring i en alder av 3 år. La datteren din leke som normale barn. Er da vanlig med mest frilek ute i bhg. De er jo barn og de er i en bhg hvor de skal leke og kose seg.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2009 #11 Skrevet 14. september 2009 Nettopp, de skal kose seg. Og jeg mener da virkelig at det skal være tilpasset i barnehagen, slik det er i skolen? Ingen ped ledere her?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå