Gå til innhold

Kan jeg la ham sitte selv eller er det fy??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har glemt siden sist...

Minstemann er snart 8mnd og sitter veldig stødig når jeg setter han på matta. Men han klarer ikke å sette seg opp selv enda... Er det da helt feil av meg å la ham sitte?? Han vil nemlig ikke gjøre annet....:P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nettopp fordi du setter han opp at han ikke vil gjøre noe annet enn å sitte. Hvis du ikke setter han opp, så vet han heller ikke hvordan det er å sitte på matta og du har ikke noe problem. Nå har du jo allerede satt han opp, så da har du jo allerede problemet, men da bør du heller legge deg ned på gulvet sammen med han og underholde sånn at han kan lære seg å sette seg opp selv og krabbe osv som er mye vanskeligere å lære hvis man sitter.

Skrevet

Joda, sant nok... Han ligger forsåvidt ganske mye på gulvet, men vil jo helst sitte. Får vel bare sette hardt mot hardt.......

Skrevet

hehe folk er så strenge atte..min gutt lærte og sitte når han var 6 mnd så da satt vi han på rompa og han var storfornøyd.

men ikke la de sitte så lenge av ganger tenker jeg;)

de sitter jo og spiser når de er så store..så hvorfor kan de ikke få lov å sitte å leke litt og..

han av min lærte fort å rulle seg ned på matta igjen hvis han ikke orket å sitte lengre..og han satt aldri lenge av ganga,kanskje 10 min eller no.

Skrevet

I min praksis på helsestasjonen sa hvertfall fysioterapeutene at det var fy fy og sette barnet opp før de klarte det selv. Altså de sitter jo når de spiser og slikt, men ikke aktivt sett de på rumpa for at de skal trene seg til å sitte. Klarer de ikke å sette seg opp selv så er ikke ryggen sterk nok til å gjøre det enda. Fikk jeg beskjed om.

Skrevet

hvis en skal følge alt de sier på helsestasjonen skal de ikke ha sånn gåbill det er fyy,de skal ikke sitte i vippestol før den og den alderen.

de kan ikke bruke hoppesele.

de skal ligge myyye på magen selv om de ikke vil(min sønn var stiv i nakken og hyyylte med en gang han kom på magen,men nei la han hyle fikk jeg beskjed om,det er bare fordi han ikke vil)

det er sikkert ikke heldig å la de gjøre de tingene mye/lenge av ganga,men det får da være måte på.

ja det er som sagt mye en ikke skal og skal gjøre sier jeg bare.....

det får da være måte på..

Skrevet

Gåbil har jeg aldri hørt om en helsestasjon som har sagt er fy, gåstol derimot er fy og det er av samme grunn som at man ikke skal sette dem opp, hvis de ikke reiser seg opp selv, så er ikke ryggen sterk nok til at de skal stå. Det å la dem gå gjør at de ikke ser noen grunn til å krabbe og det å krabbe er viktig for utviklingen. (jeg krabbet ikke og har dårlig kordinering mellom høyre og venstre side bla og det kan skyldes at jeg ikke krabbet).

Hoppehuske er heller ikke bra for hofter og rygg og jeg kan ikke se en eneste grunn til at man skal bruke det.

Min sønn var også stiv i nakken og likte ikke å ligge på magen. Derfor gikk vi til fysioterapeut og manuellterapeut og fikk behandlet nakken og så var det greit å ligge på magen. Mens han lå på magen lærte han seg å rulle og åle og etterhvert krabbe og sette seg opp. I helt riktig rekkefølge når ryggen var sterkt nok.

Han satt heller aldri på gulvet før han satte seg opp selv. Han satt litt i stol når han fikk mat, men det var ikke før han var ca7-8mnd vi lot han gjøre det heller, før det satt han i vippestol når han fikk mat og da satt han ikke helt oppreist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...