Gå til innhold

Angående å registrere seg som samboere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør man det egentlig?

Har nå endelig endret adresse i folkeregisteret til den adressen vi snart skal flytte sammen til. Er det sånn at man blir registrert som samboere når en har meldt flytting til samme adresse? Isåfall skjønner jeg ikke helt hvordan folkeregisteret skal skjønne dette, når jeg har meldt flytting til blokk. (Så vidt jeg ser spør de jo ikke etter leilighetsnummer. Jeg vil i så fall være registrert som samboende med alle som bor i blokka :P)

Eller er det sånn at vi må undertegne en egen samboerkontrakt? Hvem skal man i så fall henvende seg til?? (Og hvilke fordeler har det egentlig å være registrert som samboere? Om vi ikke gjør det, må kjæresten min fylle ut en farskapserklæring isåfall? (Og må dette gjøres før fødsel, eller får man papirene på sykehuset?))

Hadde veldig mange spørsmål her. Håper noen av dere kan hjelpe meg med i alle fall noen av dem! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du må undertegne samboerkontrakt,fordelene er vel at hvis det skulle bli slutt har du krav på ting..hvis dere ikke har det har du ikke..

farskapspapirene må han skrive under på på sykehuset etter fødselen,dette trenger de ikke gjøre KUN hvis en er gift.

Skrevet

Bor du i blokk må du sende inn bolignr også, ikke bare adressen. Type H0202, sjekk om det står noe slikt i dørkarmen.

Ang registrert samboer, er det ikke noe som heter det egentlig. Det kan være krav til at man skal være samboer med felles adresse i folkeregisteret, ev et krav til hvor lenge man skal ha hatt felles adresse. Når det gjelder arv til samboer er det slikt krav og grense, også krav hvis man feks skal igang med ivf eller adoptere.

Uansett om dere er registrert eller ikke må far fylle ut farskapserkjennelse ifb fødsel, eller før fødsel (jordmor har gjerne slikt skjema). Som samboer reg med felles adresse har han automatisk delt foreldreansvar og det er ikke krav til at mor må godkjenne dette som hun må hvis dere ikke bor sammen.

Skrevet

Ok. Jeg lette etter et slikt bolignummer i prospektet (har ikke flyttet ennå), men fant det ikke. Flyttemeldingen har jeg allerede sendt, men det er kanskje ikke noe problem å ringe folkeregisteret og oppgi denne informasjonen når jeg først får tak i den? Tusen takk for svar! Snilt av dere! :)

Skrevet

00:12

Kjæresten min meldte flytting til folkeregistret og glemte dette bolignr, tok vel en uke - maks to, så fikk han et skjema i posten om at han måtte fylle det ut og sende tilbake med en gang. Ring noen ledere i styret i blokka og spør om det, men det står faktisk i noen papirer at det skal stå på dørkarmen innenfor. Hos oss står det på postkassene.

Vi har fått et skjema om farskap som må fylles inn og sendes inn.

Skrevet

Ok. Og dette skjemaet, fikk han det automatisk i posten på den adressen han hadde registrert seg på, eller måtte han kontakte folkeregisteret selv for å ordne opp i det?

Og et dumt spørsmål til: Er bolignummeret tilknyttet leiligheten eller blokka? (På hvilken dørkarm vil man kunne finne det?)

Skrevet

Fikk det automatisk i posten, siden han ikke hadde skrevet inn noe bolignr.

Dumt og dumt, jeg vet da sannelig ikke 100% svaret, hehe. Tror det er både og? Her er det hvertfall (EKS) H0101, tror 101 betyr etasje 1, leilighet 1. Så har alle blokkene her H først. (Det er fire , faste, forskjellige bokstaver å "velge" imellom) Ehm. Dørkarm.... Vet ikke hvilken, tror det er ytterdøra. Står hvertfall noe sånt, men det er jo ikke alltid det er det. Har sett fra noen andre blokker som egentlig tilhører samme som oss og der står de over ringeklokka.

Skrevet

>Så lenge dere er bosatt over to år på samme adresse har dere "nesten" samme rettigheter og pliker som gifte

Nyt det heller.

Vil dere ha særeie så få en samboerkotrakt

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...