Gå til innhold

Mine lure (og økonomiske) husholdningstips!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg pleier å lage bruning til brunsaus selv. Bruner da smør og mel i 3-4 omganger, og heller hele massen i ei langpanne (med bakepapir i bunnen). Dette stivner etter noen timer, og da skjærer jeg passe store firkanter som jeg fryser ned en og en i plastfolie. Veldig praktisk!

Jeg pleier å kjøpe inn 2-3 kg bacon, og steke dette i en smell. Fordeler dette i små bokser og har i fryseren. Lett å ta opp og tine i microen når jeg trenger det.

Ertestuing lager jeg selv; koker 4 esker med tørre grønne erter i ca 2 timer. (De må stå i vann natta før de skal kokes). Fordeler passe porsjoner i poser, og klemmer de helt flat før jeg fryser dem. De tar liten plass, og tiner raskt når du tar de ut av frysern.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

men sprøheten på baconet blir vel borte da?

bruning.... dumt spm, men hva bruker man det til? Skjønner det er til å lage saus med, men..er det jevning du mener? Hvor store firkanter skjærer du og hvor mye saus blir det? Hørtes lurt ut hehe

Skrevet

Det baconet som jeg steker opp, bruker jeg når vi har fiskeboller i hvit saus, røkt torsk med gulrotstuing + bacon etc..., og da trenger det ikke å være sprøtt.

Bruning bruker jeg til å lage brun saus. Jeg skjærer firkantene i ca 8x8 cm store stykker. Det holder til to store og to små.

Jeg pleier å løse opp en firkant i ca 1 l vann (evt kraft fra stek / kjøtt), og tilsetter 2 kjøttbuljongterninger. Ha salt og pepper i til det blir passe smak. Jeg avslutter med å "dæsje" i litt flytende Toro kraft (oksekraft?), for å få sausen helt ferdig.

Hjemmelaget saus er såå mye bedre enn Toros posesauser!

Skrevet

Kjempelurt begge deler. 1 liter saus bør holde til 4 ja he he. Toro posene er jo som regel 5 dl og det holder til 4 her i alle fall. Hjemmelaget er SÅ mye bedre enn poser og for å ikke snakke om så mye sunnere også.

Men hvor mye smør og mel bruker du da? og hvor lenge må det brunes? Synes alltid det blir klumpete jeg....

Skrevet

På en "omgang" i panna, så bruker jeg 250 gr margarin. Vet ikke akkurat hvor mye mel, men når smøret har smeltet helt, og sluttet å bruse, har jeg i såpass mye mel at det hele lar seg lett vispes sammen ( ca 5 dl?). Det skal ikke være helt tørt og smuldrete. Blir det veldig tørt, pleier jeg å dæsje i litt flytende margarin, slik at massen blir grei å røre i.

Du må røre hele tiden (varmen skal være ganske høy), og følg med på massen, for den skifter veldig fort farge etter å ha "stekt" en stund. Det må ikke bli brent, for da blir ikke smaken på sausen noe god.

Skrevet

hm... hvor mye kortere tid tar det egentlig og smelte en blok som og lage sausen selv?

jeg har aldri tenkt på at det tar spesielt lang tid.

Skrevet

Jeg syns ikke den sausen høres så hjemmelaget ut når du har i så mye buljong/kraft. Og ikke sundt med så mye salt. Du vet vel at det er mye salt i buljongen og kraften i tilegg til en del E-stoffer og ofte palmefett?

Jeg lager den selv uten buljong med bare litt salt og pepper. Koker den nok og har kjøttkakene/fiskekakene i en stund. Da smaker det som det skal.

Skrevet

Høres lurt ut, men det kan vel også gjøres til hvit saus? Lage jevning av smør og mel, fryse ned, så sparer man kanskje bittelitt tid når man skal lage hvit saus til fiskeboller eller gratenger?

Vi pleier også å kjøpe billig husholdningsost i Sverige og raspe den i kjøkkenmaskinen, fryse ned, så har vi enkelt (og billig) raspet ost til gratenger og lasagne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...