Gå til innhold

Noen som er gode på blodtyper og antistoffer her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Googler, men syns det er komplisert.

Så det jeg lurer på er: Jeg er Rehsus positiv, jeg vet ikke hva mannen er og heller ikke barnet vårt.

Er det mulig for rehsus positive å lage antistoffer mot andre blodtyper/rehsus minus? Eller er det kun rehsus minus som kan lage antistoffer?

Jeg hadde ikke antistoffer i første graviditet, kan jeg ha laget antistoffer slik at det kan være grunnen til at jeg aborterer gang på gang?

Håper noen skjønte :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du er Rehsus positiv vil kroppen din ikke lage antistoffer mot Rehsus-faktor. I så fall ville du selv få en autoimmun sykdom (dødelig) der ditt immunsystem angriper egneceller.

Annen type immun "konflikt" med foster er ikke kjent etter det jeg vet til.

Skrevet

rhesus negativ kan lage antistoffer mot positiv men ikke mot negativ

rhesus positiv lager ikke antistoffer mot positiv eller negativ

Skrevet

det er kun rhesus minus som lager problemer i forb. med antistoffer under grav. jeg er selv rhesus minus, men sønnen min var rhesus positiv, så jeg måtte flere ganger i løpet av svangerskapet ta blodprøver for å sjekke om det hadde dannet seg antistoffer. det hadde det ikke, og så fikk jeg en sprøyte etter fødselen - alt ok :)

Skrevet

Ok, da har jeg forstått riktig, for jeg finner ikke noe om Rh+.

Takk for svar

Skrevet

Nytt spørsmål :)

Kan jeg som har blodtype A lage antistoffer mot en foster som har B eller O? eller er det kun Rehsus +/- som avgjør det?

Skrevet

Tusen takk, da kan jeg gå å legge meg uten å gruble videre :)

da har jeg utelukket en ting.

Skrevet

Det finnes helt spesielle tilfeller der mors immunsystem reagerer på fosteret. Disse er ikke nødvendigvis knyttet til blodtyper. Men som sagt svært sjeldent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...