Gå til innhold

Trenger man bilsete, selv om man ikke har bil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde ikke tenkt å kjøpe, men så sa mamma og pappa at det kanskje var lurt likevel. Hva tror dere?

Tenkte egentlig at vi kunne komme unna med å leie sete. Vi bor i Bergen... Noen som kjenner til noen gode utleieordninger her? (Og er det egentlig lurt/trygt å leie sete istedenfor å eie?)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, vi bodde i Bergen da vi fikk førstemann, vi hadde ikke bil og hadde familien på østlandet. Men vi kjøpte et bruktsete og det fikk vi mye bruk for. Vi fikk jo låne bil innimellom, vi satt på med folk og det var mange situasjoner det var nødvendig med et bilsete. Så mitt råd er å kjøpe et brukt maxicosi-sete (uten base), pass på at det ikke er for gammelt. Leie er jo litt stress, for da blir det mye henting og levering og organisering som ikke trengs. Du får gode bruktstoler fra 300-800 kroner.

Skrevet

Det kommer jo helt ann på hvor mye dere bruker bil. Om barnet skal være med besteforeldre på tur i bil ofte, så er det kanskje lurt å investere i et sete? Om dere bruker offentlig transport for det meste, så er det kanskje like greit å la vær... Taxier pleier å ha sete til barn om man ber om det.

Vi undersøkte leie av sete gjennom forsikringsselskapet og kom frem til at sluttsummen ville bli akkurat den samme om vi leier eller eier. Skal visst være helt trygt å leie, men siden prisen blir den samme tenkte vi at det var like greit å eie. :)

Skrevet

Kjekt å ha.

Du får veldig billige 0-9-kg seter på Finn.no, og jeg vil tro sannsynligheten for at selger snakker sant om at det ikke har vært utsatt for støt er minst like stor som sannsynligheten for at et utleiesete som har vært brukt av mange ikke har vært utsatt for noe. Så jeg hadde nok heller kjøpt et billig brukt (vi kjøpte et slikt for et par år siden for 150 kroner og jeg ser dem til stadighet bli gitt bort også, så vi snakker ikke voldsomme utgifter).

Skrevet

Ok, takk skal dere ha! Var usikker på om et brukt bilsete ville bli "trygt" nok, men på den annen side: Et leid sete er jo også brukt... Tenkte liksom ikke så godt igjennom det. Men hvor gammelt bør det (ikke) være, og hvor mye bør man betale for det?

(Hva er forresten en base? Og hvorfor skal man ikke ha det?? Beklager, jeg er helt blank her...)

Skrevet

Forresten: Hvorfor en maxicosi? Fordi det er det beste, eller? (Ser at det er en del som legger ut en type som heter BeSafe også.) Vil gjerne ha innspill på hva som er det lureste kjøpet! :)

Skrevet

Ikke over 4-5 år helst, pga materialslitasje. Ikke betale veldig mye, jeg ser som sagt laveste vektklasse-seter til bare noen hundrelapper brukt til stadighet.

Base til setet betyr at du kan feste basen i bilen og la den stå der, mens du kan "klipse" setet ut og inn av basen. Hendig om man kjører ofte med baby, siden du da lett kan plukke med hele setet med sovende unge etc., men neppe noe must om du bare kjører bil med ungen av og til - dessuten koster det en god del mer med base.

Ville holdt meg til et av de mer kjente merkene, men om det er Acta Graco, Maxicosi, BeSafe, Britax-Römer eller noe annet du ender opp med utgjør ikke den helt store forskjellen. Du får også nye seter av mer ukjente merker til en billig penge på f.eks Biltema, Coop Obs e.l, de er godkjente men kanskje ikke de aller beste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...