Gå til innhold

Svar fra en jurist eller evt andre med liknende problem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om vi som foreldre har rett å bestemme om barnet skal eller ikke få hjelp fra PPT tjenesten.

Er nemlig uenig med personalet i bhg om barnet trenger hjelp. Dem mener ja, og vi ønsker vente litt og ikke få barnet stemplet som avviker allerede før skolestart. Spesielt siden det ikke handler om noe alvorlig problem.

Pga av dette har vi blitt truet av ped leder både med det ene og det andre, inkludert trekke inn Barnevernet.

Noen som vet hva kan vi gjøre juridisk sett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er dere som bestemmer hvilken behandling, eller hvilke undersøkelser barnet deres skal gjennomgå. Ikke barenhagen.

Om barnehagen ønsker å sende bekymringsmelding til barnevernet, fordi de mener at dere som foreldre ikke gir den nødvendige omsorg, gir barnet den helsehjelp barnet trenger, står de ikke bare fritt til å gjøre, de har faktisk plikt til det. Men den bekymringsmeldingen skal begrunnes.

Når barnevernet får en slik bekymringsmelding, har barenvernet plikt til å undersøke saken, og de vil ta kontakt. Om de mener at dere har mangelfull omsorgsevne, vil de sette igang tiltak. Om de finner så omfattende mangler ved deres omsorgsevne så vil de sette i gang systemet for omsorgsovertakese.

For å ta baret i fra dere må de ha kjennelse fra fylkesnemd eller domstol, eller det må være akutt fare for barnets vel.

Det er ikke noe trugsmål å kontakte barenvernet, det er svært ltie barenvernet kan gjøre uten at det er gode grunner for det. Og slik skal det også være.

Om noen hadde trua meg med barnevernet hadde jeg tatt det med knusende ro, for jeg er trygg nok på min egen omsorgsevne og på at barnet har det godt hos meg.

Når det er sagt så ser jeg ikke helt problemet med at barnehagen spør ppt om hjelp og rådgivning i forhodl til et barn. Eller om ppt blir involvert om barnehagen opplever barnet slik at det er behov for det. Barnet kan være annerledes i barnehagen, enn hjemme, og jeg tviler på at barenhagen hadde gjort det helt ut av det blå. Ville heller ha foksuert på barnet her.

Skrevet

Er vel bedre at problemet blir tatt tak i og kanskje løst allerede i barnehagen. Hvis dere er redd for at barnet blir stemplet som avviker, så vil vel det være mye verre om problemet vedvarer og må tas etter at barnet har begynt på skolen?

Skrevet

Er det ikke bedre å bli ferdi med PPT allerede nå? Så slipper kanskje ungen å gjennomgå det senere, når det blir mere vanlig med mobbing?

Skrevet

Er du KLAR over hvor mye arbeid PPT har? Og forstår du da at det er MANGE barn som har kontakt med PPT?

Hva er flaut, og hva er du redd "stempelet" skal bli? Der blir ingen tale på foreldremøtet om ditt barns problemer. Jeg har selv 2 barn hvor bl a PPT har vært inne; ingen andre foreldre hadde visst dette, om jeg ikke hadde sagt noe selv..

Men tilbake til saken; HVA i all verden er galt med å gi barnet de BESTE forutsetninger? Det du nå ser på som et lite problem, kan faktisk være akkurat det som utløser mobbing og gir stempel senere om ungen ikke får hjelp.

Og det med å vente og se det an; vet du hvor lang ventetid det er hos PPT? Vet du hvor mye skade som kan oppstå i den ventetiden? Først skal det gå så langt at dere foreldre innser at barnet sliter, og så får dere ventetiden på toppen. Jaja, ikke alle lever etter føre var-prinsippet, ser jeg.

Skrevet

Jo tidligere man tar tak i noe, jo større sjans er det til å få gjort noe med det. Dessuten skal dere ikke se bort fra at barnet deres opptrer annerledes i gruppe enn hjemme. Pedagogisk leder er også en fagperson som kan mer om barns utvikling enn de fleste foreldre, så om hun mener at det er behov for råd og veiledning fra PPT, så synes jeg at dere burde ta det alvorlig.

Det å få hjelp av PPT er et veldig ufarlig og udramatisk tiltak. Det hverken stigmatiserer eller stempler barnet på noe vis, men de kan bidra til å gjøre ting på en bedre måte for barnet, eller sette fingeren på hva problemet er.

Ville dere valgt å se det an litt om barnehagen lurte på om barnet så eller hørte litt dårlig? Ville dere droppet briller i frykt for å "stemple" barnet som annerledes? Det er akkurat det samme når det gjelder PPT.

Bland nå ikke inn jurister og styr bare for at noen vil det beste for barnet deres. Legg vekk deres egne forestillinger om hva dette vil gjøre med barnet, for de stemmer ikke. Det å vente er sjelden til det gode, dessuten er det enkelte steder opp til 1,5 års ventetid hos PPT, og det lønner seg absolutt å få dem inn i systemet før skolestart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...