Gå til innhold

Jeg blir så provosert på venninna mi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber som sykepleier på en travel sykehus avdeling, og har jobbet der i over 5 år. Hun har begynt på medisinstudiet i Ungarn for to år siden.

Det som irriterer meg er holdningen hennes ovenfor sykepleieryrket. For å ta et eksempel: Da hun var hjemme på ferie i sommer sa hun at hun ville søke på en sykepleierstilling på sykehuset for å ha en sommerjobb. Ja sa at hun kunne vel ikke jobbe som sykepleier viss hun ikke har sykepleierutdannelse, og til det svarte hun at hvem som helst (altså med eller uten utdanning) kan vel jobbe som sykepleier. Videre sa hun at sykepleiere har jo ikke noe ansvar alikevel så det spiller jo ingen rolle hvem som søker.

Og igår snakket jeg med henne på telefonen og sa at en felles bekjent av oss fra videregående hadde begynt å jobbe på min avdeling, og da sa hun "jeg trodde hun var smart jeg". (jeg har også gode resultater fra videregående)

Dette er bare to av mange eksempler. Kjenner at jeg mister litt lysten på å holde så mye kontakten fordi jeg mener at hun oppfører seg svært respektløst ovenfor mitt yrkesvalg, og dermed meg. Flere av mine beste venner er leger, og jeg har selvsagt mange kolleger som er leger, men har aldri opplevet noe liknende fra noen andre.

Hvordan ville dere reagert på dette? Jeg har forklart hva jeg gjør på jobben, men hun bare nikker overbærende så jeg mister litt lysten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde kanskje i en spøkefull tone sagt at det er fint at hun er stolt over utdannelsen hun holder på med, men det betyr ikke at hun trenger å rakke ned på andre sitt valg.

At hun ikke vet at ikke "alle" kan jobbe som sykepleier er jo temmelig rart hvis hun er legestudent, høres lettere selvgod ut.

Skrevet

Hehe,hun vil jo få seg en overraskelse når hun begynner å jobbe her:)Jobber selv i helsevesenet,og må si at de fleste arrogante er sykepleiere..Langt ifra alle,men mange er det.

Men tilbake til saken.Det er jo bare til å la henne gå i sin egen felle,for det høres jo ikke ut som om hun helt vet hva hun går til:-)

Skrevet

Ok,så at hun var begynt på sykepleierstudiet,ikke medisin..Men uansett,da vil hun jo etterhvert se hvor avhengig leger er av sykepleiere..:-)

Skrevet

Du kan jo minne venninnen din på at det er lettere å bli lege i Ungarn enn det er å bli sykepleier i Norge.

Jeg ønsker henne lykke til når hun skal begynne å praktisere i Norge med Rema 1000 utdannelsen sin...

Skrevet

Hun er flink hun, men det er jeg også. Har ikke lyst til å være respektløs tilbake, det er ikke min stil. Men jeg må innrømme at jeg ikke ser på henne som så god venn lengre. Jeg synes et vennskap skal bestå av gjensidig respekt.

Skrevet

Veldig godt sagt 18:42!! Høres så eksklusivt ut å studere i utlandet, men sannheten er jo som oftest at de ikke hadde hode/karakterer til å komme inn her til lands!

Vær stolt av sykepleierutdanningen din, HI! Drit i "venninna" di, kanskje hun har mindreverdighetskomplekser for ett eller annet..??

Skrevet

Det er jo skremmende at hun skal begynne å jobbe som lege, når hun kan så lite om den yrkesgruppen hun skal samarbeide mest med.

Synes sykepleieyrket har så mye ansvar at det er til ¨å spy av til tider. Hvem er det som står nærmest pasienten når noe skjer? Hvem er det som er der når pasienten dør og som må ta seg av de pårørende.

Hvem er det som må passe på 30 pasienter på natten, med kanskje en kollega å dele ansvaret for.

Er ikke det ansvar?

Skrevet

Lurer noen ganger på om denne arrogante nedlatende holdningen er noe de lærer i medisinstudiet....2.semester; 15 studiepoeng legearroganse, praktisk eksamen. Det er nok av mange grunner fornuftig å ikke se på pasiener som medmennesker, men man trenger da ikke ta denne holdningen helt innover seg og ha den ovenfor venner, familie og kolleger?

Skrevet

Sykepleiere har ikke noe ansvar? Da mannen min lå på hjerteovervåkning og "krasjet" helt, var det sykepleierne som var nærmest og som kom løpende inn på rommet, startet hjertemassasje, ga støt og fikk liv i ham. Ja, det kom leger løpende etterhvert også, men det var sykepleierne som var først tilstede. De gikk der med ansvaret for pasientenes liv hele tiden, siden det var de som passet på pasientene (jada, jeg vet at det er legene som er ansvarlig for behandlingen, de er også kjempeviktige, og har et ansvar jeg aldri hadde taklet :-) ).

Skrevet

Jeg ville spurt henne rett ut neste gang det kommer en slik kommentar. "Ja, mener du at jeg er lite smart? Jeg er jo sykepleier også."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...