bobobaby+Lucas og Nathalie Skrevet 13. september 2009 #1 Skrevet 13. september 2009 har en jente på 5.5 mnd. jeg SLITER med å få hun til å sove. hun må trilles i vogn, eller puppes i søvn. da hun var mindre sov hun greit om natten, men sov omtrent ikke på dagtid. max en halvtime. men så fikk jeg rutiner på dagsoving. så hun sover 2x 1t. og da ble hun helt tullete på natten. jeg holder på å bli gal av søvnmangel. så nå må noe gjøres. det tar også en evighet å puppe hun i søvn. for hun våkner når jeg tar puppen ut av munnen hennes. hun er ekstremt kontaktsyk. man skal helst se på hun, ta på hun og snakke med hun hele dagen. noen ganger kan hun leke under babygymen alene. men nåde meg om jeg går forbi hun. da setter hun i et vræl. hvis hun er sånn fordi at hun er utrygg, så er jeg redd for å bruke ferbermetoden. redd for å gjøre hun mer utrygg. trenger noen andres mening om dette.
Bæ bæ lille lam:)™ Skrevet 13. september 2009 #2 Skrevet 13. september 2009 Hadde ikke brukt den metoden iallefall.
bobobaby+Lucas og Nathalie Skrevet 13. september 2009 Forfatter #3 Skrevet 13. september 2009 nei jeg har ikke mye lyst. men føler jeg har prøvd alt annet. hvis noen har tips til noe jeg kan prøve så blir jeg veldig glad
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 13. september 2009 #4 Skrevet 13. september 2009 Gutten min var nesten som jenta di, men han sov om natta, i senga på armen min vel og merke men han sov!!! Han har ikkje sove ei einaste natt i sprinkelseng, ikkje på dagtid heller for den saks skyld. Han sov i senga med oss fram til han var 19mnd og fant søvnen aleine når han var 17mnd, satt hos han til han sovna fram til da, eget valg!! Når han var 19mnd så var det ingen problem å få han til å sova på eget rom med døra att. Første natta så var eg inne hos han 2 gonger og etter det var det ein gong i ny og ne. Det er ikkje noko problem hvis ein ikkje lagar det til eit problem. Eg hadde gjort det som måtte gjerast for at både eg og ungen min fikk sova om natta. Ferber er eg ikkje fan av uansett. Så nei, ikkje bruk ferber!!! La ungen din heller bli trygg og god så kjem resten av seg sjav!!! Lykke til!!!
elikatt -mamma til 4- Skrevet 13. september 2009 #5 Skrevet 13. september 2009 Ta kontakt med helsesøster og få råd hos henne, det er mye bedre å sette seg ned med helsesøster å analysere hele søvnmønsteret til babyen din, og få råd og veiledning der. Ring å be om time, og si at du vil ha råd og hjelp til søvn, så er hun også forberedt på hva dere skal snakke om. Hvis babyen virker utrygg ville jeg ikke startet på ferber-metoden uten en grundig prat med helsesøster. :-)
bobobaby+Lucas og Nathalie Skrevet 13. september 2009 Forfatter #6 Skrevet 13. september 2009 -mammsen-fikk tulle 060606: hun sover ikke selv om hun ligger i min seng. hun sover så utrolig lett. at hun våkner av ingenting. så da kan hun våkne hver time gjennom hele natten. og så tar det ca en halvtime før hun sovner igjen. så du kan jo tenke deg hvor mye søvn vi får. kontaktet helsestasjonen for en mnd siden, men fikk ikke time før torsdag som kommer. men jeg har diskutert dette med de tidligere. og hvis jeg ikke ville la hun ligge å skrike, så visste de ikke hva jeg skulle gjøre. det eneste de kunne tilby var samtale med psykolog.
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 13. september 2009 #7 Skrevet 13. september 2009 Som eg skreiv så var det litt forskjell sida min sov bare han kom inntil meg. Men hvis ho er så var for lydar og bevegelsar så hadde eg heller vurdert eget rom til ho. Eg er ingen fan av det så tidlig men hadde prøva det som siste utveg, heller det enn ferber...... Lykke til!!
bobobaby+Lucas og Nathalie Skrevet 13. september 2009 Forfatter #8 Skrevet 13. september 2009 takk for det. ja vi tenker også i retning eget rom. storebror fikk eget rom da han var 3 mnd. da han sov hele natten i egen seng,men våknet da vi kom og la oss. men om jeg skal få hun til å sove på eget rom, så må jeg skaffe en annen seng. litt vanskelig å puppe hun i søvn i grindsengen.
elikatt -mamma til 4- Skrevet 13. september 2009 #9 Skrevet 13. september 2009 Det høres ut som en utrolig lite oppdatert helsesøster spør du meg! Det er faktisk flere og flere helsesøstre som fraråder skrikemetoder, nettopp fordi det kan gjøre babyen utrygg. Nå skal ikke jeg si at man ikke skal bruke sånne metoder, det må være opp til den enkelte hva de gjør, men stadig mere forskning tyder på at skrike-metoder kan være skadelige, spesiellt hvis de brukes ofte, og over tid. Tulla mi sover også veldig lett, ikke så lett som di da, men ille nok synes jeg! Og jeg forstår frustrasjonen din, det er ikke noe som er så slitsomt som søvnmangel! En psykolog tror jeg ikke kan hjelpe, men kanskje en lege, og videre henvisning til leger som er ekspert på søvn, til et søvnsenter e.l.?
Solunger aug-07 og april-09 Skrevet 13. september 2009 #10 Skrevet 13. september 2009 Virker som ordet ferber er en stor stygg fy-fy ting her inne. Slik jeg ser det er det mange varianter fra fri flyt til ferber i "tung" utgave... Får man ikke søvn som mor klarer man ikke å være fullt og helt tilstede for babyen!!! Eldstemann ville ikke sove, verken dag eller natt. Han sovnet ved puppen og var umulig å få lagt ned uten at han våknet på tross av utallige forsøk med vugging i fanget. Så grein han om jeg la han ved siden av meg i senga. Mange netter fikk jeg han rett og slett ikke til å sove, sto bare opp igjen da morran kom. Han bare lå med oss i dobbeltsenga og sutret seg gjennom natta. Jeg var i koma og hadde vel strengt tatt lite bak rattet å gjøre. Men var nå på helsestasjonen ved 9 uker og fikk søvnråd. Der foreslo helsesøster å legge han i senga våken og å gå ut og inn av rommet hele tida så han skjønte at vi passet på. Sakte men sikkert ble tida han lå og grein mindre. Må si at jeg ikke har dårlig samvittighet, for det var grining uansett hva vi gjorde og idag er han 2 år og er trygg på omgivelsene sine. Minstemann er nå 5mnd og har hele tiden funnet søvnen selv, samtidig som vi har vært veldig nøye med at det ikke skal "skli" ut. Alle barn er forskjellige og må derfor behandles ulikt. Det er veldig lett å dømme søvn-metoder nord og ned når man har ett barn som det går greit å legge og å få til å sove... Du må gjøre det du er komfortabel med. Prøv eventuelt en mild ferber noen dager, så ser du om du merker noen forbedring. Vet mange sier at babyen ikke skal sove etter kl 16., men her i huset har unga fått sove hvis de har vært trøtte og det ikke er nært leggetid. Går helt fint å legge dem igjen, muligens noe senere enn vanlig bare. Hvis vi prøver å holde de våkne blir de urolige på natta! Lykke til!
bobobaby+Lucas og Nathalie Skrevet 13. september 2009 Forfatter #11 Skrevet 13. september 2009 takk for gode råd. jeg har prøvd å la hun ligge i sengen og sutre, mens jeg satt ved siden av sengen og holdt hun i hånden. det endte bare med at hun ikke skulle nærme seg sengen i det hele tatt. hun ler når jeg løfter hun opp av sengen.
Solunger aug-07 og april-09 Skrevet 13. september 2009 #12 Skrevet 13. september 2009 Det er vanskelig dette med legging. Med eldstemann har vi brukt mange "metoder". Først ligge alene som nevnt. Når han igjen ble urolig ved legging,satt jeg der inne til han sovnet. Når dette mistet effekten sin og han bare skulle ha kontakt, så var vi tilbake til ligge alene igjen. Runde på runde... Har brukt maaange kveldstimer inne på soverommet, støl rygg etter å hengt over senga. Om det er noen trøst så har det gått seg til.... En ting jeg hele tiden har vært konsekvent på er at unga ikke blir tatt opp igjen av senga etter at de er lagt ned, i så fall er det bæsj i bleia eller de er sjuke!
Gjest Skrevet 13. september 2009 #13 Skrevet 13. september 2009 Huff, nei hun er da vel uansett alt for liten for det?
partyoffive Skrevet 13. september 2009 #14 Skrevet 13. september 2009 Nei, ferber metoden er jeg ingen tilhenger av. Faktisk så har ferber selv, reformulert mye av sine egne teorier i sin fòrste utgave. Det er så mange andre metoder man kan bruke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå