Stephanie_ Skrevet 13. september 2009 #2 Skrevet 13. september 2009 jeg revnet med min nesten 5 kg baby...men det var generelt en utrolig tung og lang fødsel. fødene handlet veldig feil i forhold til meg og min baby da jeg skulle på alle måter ha fått keisersnitt. men tror ikke du skal være redd:-) er mange som ikke revner fordi man blir som regel klippet først, og det skal man visst ikke kjenne!
venter barn nr 6 okt fødeklar Skrevet 13. september 2009 #3 Skrevet 13. september 2009 jeg revnet ved min første datter som var 4650g men ikke med mine andre fødsler hvor en var på over 5 kg .
Zaline Skrevet 13. september 2009 #4 Skrevet 13. september 2009 Jeg revnet da jeg fødte mitt første barn, hun var 5090 gram, men det kan like gjerne ha vært fordi jordmor klippet meg (revnet videre i det hun hadde klippet). Da jeg fødte mitt neste barn, som var på 4650 gram (stort nok!), revnet jeg ikke i det hele tatt. Mormoren min fødte også onkelen min på 5 kg uten å revne...så det er ikke nødvendigvis størrelsen det kommer an på. Ifølge legen jeg snakket med på KK er det to ting som er viktige for at en fødsel foreløper greit (og det er ikke størrelsen... Han sa de hadde mottatt barn på 6 kg uten komplikasjoner!), det er effektive rier og at barnet samarbeider og legger seg fint til (med hode neover, nesen innover og lett bøy i nakken). Om du er veldig redd for å revne, så snakk med jordmor om de kan ta ekstra hensyn til det under fødsel, det er "grep" de kan gjøre for å redusere faren for revning. Bl.a holde litt igjen når babyen kommer, og passe på at du ikke presser når du ikke har rier eller babyen ikke ligger skikkelig til... Det er også enkelte stillinger gir mindre fare for revning, jeg sto på huk (lente meg fremover på en saccosekk på senga, med beina i gulvet) med nr 2, og det er en stilling som er kjent for gi lettere fødseler og sjeldnere revning. Hun kom glidende så lett som bare det på andre presset (mens jeg lå i en og en halv time på ryggen og presset med nr.1). Anbefales! Uansett ønsker jeg deg lykke til, går nok mye bedre enn du tror
♪ ♫ ♥ ♫ ♪ Skrevet 13. september 2009 #5 Skrevet 13. september 2009 Jeg revnet ikke, og jeg fødte en gutt på 39 cm rundt hodet (det er stort!). Det var ikke kjempebehagelig, akkurat, men jeg revnet ikke. Tror jordmor hjalp til med et lite snitt helt på slutten. Det er omkretsen på hodet som er mest avgjørende, kroppen bare sklir etter...
line_mor Skrevet 14. september 2009 #6 Skrevet 14. september 2009 hei, jeg ble klippet ,men revnet litt ja. kjente ikke det for alt var så døvent, fødte en baby på 5 kilo,38,5 cm rundt hodet, så gruer meg nå for å se å stor denne er,
Kongeørna Skrevet 14. september 2009 #7 Skrevet 14. september 2009 Hadde en fantastisk fødsel med nr 2, han var 4730/55, 38cm rundt hodet. Kroppen var moden for fødsel (4 dager over termin), og fødselen tok 3 timer. Ikke et eneste sting etterpå. Håper på en lignende fødsel denne gangen og.
lilli Skrevet 14. september 2009 #8 Skrevet 14. september 2009 Jeg fikk totalruptur, jenta var 3 kg, så er nok ikke bestandig str. på barnet som har noe å si.
Gunn og Gutta Skrevet 14. september 2009 #9 Skrevet 14. september 2009 Sistemann var 5 kg og 38cm rundt hode og jeg revnet ikke.
misscelia Skrevet 15. september 2009 #10 Skrevet 15. september 2009 ??? trenger ikke store barn for å revne, gutten min var 3480 med klipp så revnet jeg like vel,, jenta mi var noen år etter og var 3880 og revnet enda mer, jeg jeg er 1,74 høy normalt bygd, mne like vel sleit jeg litt der,, men de setter jo smertestillende før de klipper, så det merker du ikke noe til, og de syr deg sammen etterpå, ikke noe å være redd for, selv om det virker litt skremmende, og mens de syr er du opptatt av andre små nudelige ting=)
Oslojenta79 Skrevet 15. september 2009 Forfatter #11 Skrevet 15. september 2009 Det var betryggende:-)Takk for mange svar!Nå gruer jeg meg litt mindre til fødselen.
Dane Skrevet 15. september 2009 #12 Skrevet 15. september 2009 Fødte ei jente på 2550 gr (husker ikke hodestr) Men revna bra mye - noe jeg sliter med tre år etter... (men det er fordi jeg har dessverre en tendens til å danne stygt arrvev som er problemet oppi der nå...) Så store eller små unger - ingen fasit! ;-) Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå