Gå til innhold

Snart alene.... men fortsatt gift:(


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

 

jeg og mannen min er enige om at det er best vi går fra hverandre. Problemet er at jeg ikke har råd til å betale for egen leilighet med den lille permisjons"lønna" jeg har.

Jeg lurer da på om jeg får noe støtte fra evnt. NAV eller noe selv om vi kun er separert og ikke skilt enda?

Og en løsning er å ta med barnet og flytte hjem til foreldrene mine, men da må jeg til et annet fylke, kan jeg det?

Jeg prøver å gjøre det beste for alle tre her men det er ikke så mange løsninger...

 

På forhånd takk:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du skal ha hovedomsorgen for barnet/barna vil du ha rett på overgangsstønad, en ekstra barnetrygd + eventuelt småbarnstillegg og bidrag fra far. Minimum 12-13,000.

Skrevet

Jeg vil gjerne dele med far men barnet er ikke mer enn 3 mnd og må ammes.

Får jeg denne hjelpen selv om vi er gift enda...?

 

Tusen takk for svar! :)

Skrevet

Sender bare en trøsteklem.Er på vei ut av et forhold jeg også..Bor sammen med sambo så lenge det går og håper på leilighet.

Jeg får nesten ingen ting fra Nav fordi jeg er i jobb,men du derimot kommer til å få en del.

Os,barnetilegg,farsbidrag,dobbel barnetrygd og mulig bostøtte.

 

Har du noen du kan flytte til??

Det viktigste er at du endret adr fortest mulig ellers får du ikke søkt om noe.

Skrevet

Når barnet er bare tre måneder er det nok lite aktuelt med delt bosted med det første, ja.

 

Ja, du har disse rettighetene så lenge du ikke bor sammen med far og er i et "ekteskapslignende forhold" med ham (det er NAV-språk for å ha sex, roughly).

 

Les mer om ulike stønadstyper på nav.no

Skrevet

Du får støtte, men da må du melde adresseendring først.

Skrevet

Det er faktisk samlivsbrudd som gjelder. Så det vil si at separasjonsdatoen gjelder. Og at dere har meldt fytting til ny adresse(at dere to ikke har samme adresse hos folkeregisteret).

 

Ekteskapslignende beyr nettopp det; samliv på alle plan.

 

Overgangsstønad har du rett på, og denne reduseres med 40 øre pr tjente krone over 3000. Skattepliktig. Du skal ha skatteklasse 2. I dag er full overgangsstønad kr 11 964,-

 

du har også rett på en ekstra barnetrygd, og denne må du ha meklingsattest fra familiekontoret for å få.

 

så skal barnefar betale bidrag til deg. Dette kan NAV ta seg av.

 

Du kan også søke om bostøtte hos kommunen.

Skrevet

Trøsteklem tilbake til 15.41!

 

Vi har sittet og diskutert frem og tilbake om hvordan vi skal gjøre det. Han er en snill pappa men ikke en god ektemann, så jeg vil gjerne at han deltar med barnet men at jeg kan komme meg videre.

 

Fryktelig trist da jeg ikke trodde dette kunne skje oss, hadde håpt at vi ble mer voksne med et barn, jeg synes synd på banret og føler meg egoistisk....

 

Så da kan papirmølla starte og gjett om jeg gleder meg til å snakke med NAV....... huff!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...