Gå til innhold

Hva et barn koster

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet akkurat hvor mye jeg og mannn min har i inntekt hver måned. Jeg vet også hvor my hans eks har i inntekt.

Jeg vet også hvor mye ekstra vi må ut med per måned etter at vi fikk barn sammen. Jeg vet også hvor mye mer vi har i boutgifter for å ha plass til alle ungene. Jeg vet ca hvor mye mer vi må ut med av penger i samværsukene, contra i fri ukene.

Akkurat hvor mye mere strøm vi bruker på egne unger og hans unger har jeg derimot ikke oversikten over, men regner med at det er symbolsk. Mesteparten av strømrekningen er jo oppvarming og nettleie, og det må vi ha så uansett.

Jeg vet også hvor mye penger av min mann sin inntekt som er øremerket særkullsbarna i form av transportutgifter og barnebidrag, samt avtaler for ekstra utgifter. Jeg vet også hvor mye mer vi må ut med for å ta fellesbarn med på ferie, og hvr mye vi må ut med for å ta særkullsbarn med på ferie.

Om det er slik at barna koster tilnærmet det samme, så dekker hans bidrag til eksen, 100% av det barna koster. Bruker hun tilsvarende penger på barna som han bruker, koster deres barn over dobbelt så mye som våre barn.

Nå er det slik at min mann ikke har sjangse til å bruke tilsvarende mye på vå barn, så han bidrar nok bare 30% av hva de koster, og jeg tar den største økonomiske byrden med dem. Og hva er poenget, frigjøre cash hos mora deres som hun kan sløse bort på seg selv.

Ikke bruker vi like mye på våre barn som de bruker på sine, og ikke har jeg like god råd til å bruke på meg selv som hun har å bruke på seg selv. Jeg er så vanvittig lei av å fø på den dama.

Vi har tilsvarende inntekt hele gengen, og tilsvarende bo utgifter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I følge ulike offentlige satser for livsopphold koster et barn ca. 2500,- per måned, pluss/minus. Så barnebidrag skulle være begrenset til 1250,- per barn, da betaler foreldrene halvparten hver. Summer utover det skulle være valgfri, og måten det overskytende ytes på bør også være valgfritt. Begge foreldre har de samme boutgifter, for begge foreldre må ha store nok hus/leiligheter til å ha barna hos seg.

Skrevet

Legg til sfo/barnehage da. Større barn spiser gjerne for 1500 i måneden. De har fritidsaktiviteter som skal betales. Og en far som har vanlig samvær trenger ikke like stor plass for 4 netter i måneden som det ungene har hjemme.

Skrevet

Nå er det vel også slik at de som mottar overgangsstønad får støtte til barnetilsyn, for store deler av barnehage/sfo beløpet.

Og far blir vel heller ikke særlig populær hos verken barna, mor eller anonyme dib damer om han ikke stiller med eget soverom hos barna.

Det er heller ikke særlig gunstig for fars familie om en har unger sovende på sofaen i stua flere netter hver måned.

Klart far også har behov for plass til særkullsbarna. Han kan ikke akkurat bo på et rom og kjøkken for å få råd til å betale mer i barnebidrag.

Skrevet

Regnestykket på 2500,- er ikke helt med på.. Min datter på 9

-spiser for 1500

-trenger klær for i snitt 500

-fritidsaktiviteter på ca 250

-sfo på nesten 2000

-lege for kronisk sykdom (prøver o.l) 200

Pr.mnd

4450 koster mitt barn per mnd. Jeg har ikke noen stønader annet enn barnetrygd på 970 eller noe. bidraget er fastsatt til 2200- veldig realistisk sum. Dessverre betaler han ikke og bytter jobb ofte slik at tvangstrekk blir vanskelig.

Men la meg spørre.... Teller dere VIRKELIG hvor mye barna koster? Lite med fritid eller hva er problemet?

Skrevet

Det er normalt å holde øye med privatøkonomien samt å ha en viss peil på hvor pengene går, altså hvor mye penger en bruker på hva.

Vi har helt grei økonomi, vi har råd til å reise på ferie, vi blir ikke bakerott fordi om bilen må på verksted, vi kan spise ute en gang i blandt, og vi kan stort sett få til en helt fin og grei levestandard. Vi har to biler, et hjem vi er stolte av, alle barna har egne rom. Men vi må følge med, med en så stor sammensatt familie er det veldig lett å bruke mere penger enn hva en har kommende inn.

Vi kan ikke gjøre absolut alt vi skulle ønske, vi har ikke råd til absolut alt mulig, men i stedet for å fokusere på hva vi ikke kan gjøre, så kan vi heller glede oss over hva vi har oppnådd. Om vi ikke hadde fulgt med på hvor pengene går hadde vi nok ikke kommet like langt og vi hadde nok også fått en følelse av å ha dårligere råd, enn hva vi har i dag. Så det er veldig lurt å være bevisst på personlig økonomi.Det kan lønne seg å være litt økonomisk.

Jeg jobber innen inkasso, og ser hver eneste dag hvilke konsekvenser det har for mennesker å ikke ha oversikt over økonomien sin, og ikke kjenne sine begrensninger. Så dette synest jeg ikke du bør gjøre narr av, dessuten er det helt normalt å ha styring på egne penger, de fleste av oss har det.

Skrevet

Dette er helt feil, bidraget stiger med alderen på barnet!

Synker inntekt til mor må far betale mere.

Helt latterlig, det er lagt opp til at biomor kan starte ny familie, men far skal måtte betale seg "ihjel" på sine særkullsbarn, den nye familien "lider" for det, fellesbarn kommer ... mor vil være hjemme med fellesbarnet, kanksje utover permisjonstiden...nei det er umulig for mor til særkullsbarna jobber lite og tjener enda mindre fordi hun har nytt barn med ny mann og FAR MÅ BETALE MERE I BIDRAG!

Stakkars biomor og stakkars særkullsbarn.

Skrevet

nei det er umulig for mor til særkullsbarna jobber lite og tjener enda mindre fordi hun har nytt barn med ny mann og FAR MÅ BETALE MERE I BIDRAG!

Dette er det heldigvis endret på fra i år eller i fjor. Blir biomor hjemme med nytt barn, teller ikke det som redusert arbeidsinntekt i forhold til bidragsutregning.

Skrevet

Og alle av oss som regnes som enslige forsørgere mottar overgangsstønad? Og har vi også fått ny samboer mister vi alle tillegg, dvs. både stønad til barnetilsyn og ekstra barnetrygd.

Stønad til barnetilsyn blir forresten hensyntatt når det beregnes ut bidrag.

Trenger hvert barn eget soverom for 4 netter? Jeg snakket ikke om mange netter i måneden, men de saker der far har minimum av samvær.

Skrevet

Nei, men for 10 netter i måneden. En kan ikke si at stebarna kan sove på sofaen fordi det dreier seg jo bare om 4 netter i måneden. Da sier vel folk mer, siden barnet er der så skjeldent er det viktig at barnet har sitt eget rom, og ikke føler seg som en overnattingsgjest. De aller aller fleste fedre tar nok hensyn til at barna kommer på samvær og de aller fleste fedre har nok mer enn 4 netter per mnd. De aller fleste fedre har nok tilsvarende boutgifter som mor, nettopp for å få plass til barna. Nettopp for å forsøke å skape en "hjem" følelse for alle sammen.

Skrevet

Et barn koster foreldrene akkurat så mye som de ønsker å bruke på barnet. Utenom tak over hodet og mat i magen som de alle må ha.

Akkurat som noen velger å kjøpe Mersedes, velger andre å kjøpe Skoda. Noen kjøper dyre hus, andre kjøper billigere hus. Noen kjøper møbler på IKEA og andre kjøper italienske designmøbler.

Noen drar 3 uker på SPA hotell i syden og andre tar en dag i badeland og bruker resten av ferien hjemme.

Skrevet

Da må jeg si det ikke er rart at fedre må ha store hus og dyre boutgifter. Hos meg har ikke barna hvert sitt rom, for det har vi ikke råd til rett og slett. Men da føler de seg nok ikke hjemme her hos mg da.''

Joda barn koster både for den ene og den andre, men bostedsforelder vil alltid ha mere utgifter med barna enn det samværsforelder har, både direkte og indirekte.

Skrevet

20:44 her.

Jobber innen inkasso jeg også, men jeg teller virkelig ikke hvor mye hans barn koster mens det er helt grei sum vårt barn koster. Hvis man skal regne ut og kutte ned kostnadene på et barn, må man nesten gjøre det for alle eller si at vi bruker max 100 kr dagen de dagene de bor hos oss på barna. Litt oversikt er greit det, men å gå så langt at man synes HANS barn koster for mye fordi man ikke får brukt like mye som man ønsker på egne barn... Blir veldig feil.

Da må man begynne å sette opp budsjett da, hvis hele økonomien raser sammen fordi han har barn fra før. Virker som det er det som ødelegger økonomien til mange nyfamilier og jeg synes det er urettferdig å si at hans barn bare krever og krever og vil ha mer. Vent til deres barn står og krever og si til de at budsjettet sprekker om de ber om noe som helst som koster penger.. Hvis dere ikke ser dette som en og samme ting, er det veldig trist.

Forøvrig har jeg stålkontroll på økonomien selv om det er et ekstra barn i tillegg til våre to felles (tvillinger). De er bare 10 mnd, så de koster mye mindre enn hans særkulls som begynte på skolen nå i høst. Det sier seg selv. Hans særkulls har større behov og vil ha det en stund fremover til de to små er blitt så store at de også krever.

Synes det er stygt å skylde på barna hans for at det står dårlig til med økonomien. Det er ikke deres feil at foreldrene får dårlig råd.

Skrevet

Klart en kan si at det er en helt grei sum en bruker på sitt eller fellesbarn om det faktisk er en helt grei sum en bruker på sitt barn.

Klart at en kan si at det må kuttes i forhold til stebarn, fordi det på den posten er et overforbruk, om det faktisk er tilfelle.

Poenget er vel bare at en ikke kan bruke mer penger på barna enn hva man har. En bør heller ikke fordele helt uti hampen skeivt, fordi en mener noen av ungene har større behov.

Det bør også være helt normalt å kunne si til større barn som er store nok til å ha begrep om penger, om at de ikke kan få en ting fordi det har vi ikke råd til. Ser ikke feilen med det, og jeg har sagt det til mine barn allerede når de har krevd ting.

• 4 uker senere...
Skrevet

Her betaler biofar litt over 500 kr i barnebidrag.

Skrevet

Helt enig i dette, det er helt opp til vær enkelt familie hvor mye de bruker.

• 3 uker senere...
Skrevet

stebarna mine koster mer enn mine barn fordi morra deres kjøper klær og ting til de HELE tiden og sender regning til oss på halvparten. Dette selv om tingene hun handler inn er ting de absolutt IKKE trenger eller mangler. Det er dyre merkeklær og ekstrating hun sløser penger på. Hun får barnebidrag på nesten 2000kr i mnd selv om vi har 50/50 fordeling, dette pga forskjell i inntekt. Vi har stort hus for å få plass til alle barna og masse utgifter som hun ikke har, så alt i alt har hun bedre råd enn oss, men penger skal hun ha hele tiden. Til sløsingen sin. Jeg blir forbanna og er drittlei hele dama. Og ungene hennes er så bortskjemte og krevende at halvparten kunne vært nok. De mister og ødelegger mobilene sine flere ganger i året og bare forventer at nye skal ligge klare etter et par dager... Arrrgh...

Skrevet

Mora greier ikke å si nei ti lungene så hu sender rekninga til far.

Far greier ikke å si nei til ungene sine så han betaler, og blakker resten av familien sin.

Far er nøkkelpersonen her. Han må si nei, og du kan godt være der for han å støtte han. Men den løsningen dere har nå, den går ikke i lengden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...