Gå til innhold

Spørsmål ang.samvær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil ha "vanlig"samvær med annehver helg og en ettermiddag i uka. Far vil gjerne ha mer innimellom når det passer han.

Hva er vanlig? Hva har dere? Er det vanlig å avtale mer samvær utover "vanlig" samvær? Må jeg godta det? Kan han gå rettens vei for å få mer samvær utover det "vanlige" samværet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo hans barn også så om han ønsker mer samvær så synes jeg at du absolutt burde la barnet være mer sammen med sin far

Skrevet

Det finnes like mange samværsordninger som det fins foreldre. Mange avtaler mer samvær enn legaldefinisjonen som du ref. til. Han kan så klart gå rettens veg for å få mer, men det beror på mange ting om han får gjennomslag; bl.a har dere bodd sammen, barnets alder, reiseavstand etc.

Hva er helg for dere? Fredag eller torsdag til mandag morgen eller til søndag kveld? Kan midtukesamværet være med overnatting? Det viktigste er at dere lager en forutsigbar regelmessig avtale, uansett mengde samvær. Når far sier han vil ha mer innimellom når det passer am, høres det uforutsigbart ut; at han spør fra gang til gang evt med kort varsel at nå vil han ha mer samvær denne gangen. Det behøver du ikke gå med på. Det fungerer sjelden bra for barna med plutselige samvær på de voksnes premisser. Da er ikke samværet nødvendigvis til barnets beste og det er det som er hensikten.

Barn liker regelmessighet og fortsigbarhet, det skaper trygghet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...