Myy Skrevet 13. september 2009 #1 Skrevet 13. september 2009 Jeg skriver inn dette her siden jeg "tilhører" dette mest aktive forumet og fordi dere har gitt meg så bra svar før Jeg har nemlig lest at råmelken blir produsert alt fra uke 16 og kan lekke alt da. Så leste jeg i går at rundt uke 23 eller noe så kunne man klemme ut litt av denne melken. Går det ann for alle? Og hvor kort tid etter at man har født er det vanlig å amme? Får alle melk da? Håper at det ikke bare er meg som er halvveis i svangerskapet og som lurer på dette. Hehe
Let's hear it for the boys! Skrevet 13. september 2009 #2 Skrevet 13. september 2009 Jeg vet ikke om det går for alle, men jeg har kunne gjort det fra ca. uke 20 begge svangerskapene. Første gangen lakk jeg faktisk fra ca. uke 21, men nå (uke 24) må jeg klemme for å få noe ut. Jeg forsøkte å amme ca. halvannen time etter fødselen (sier forsøkte fordi det var neimen ikke lett!). Ikke alle får melk med en gang, nei. Mamma fikk f.eks. ikke melk før jeg var fem dager gammel.
Guttemamma x 3 Skrevet 13. september 2009 #3 Skrevet 13. september 2009 Jeg har ikke hatt noe melk før fødselen. Etterpå tok det et par dager før melka kom. Har prematurbarn, så "amminga" startet med 2 uker pumping og sondemating.
Magandang anak ko Skrevet 13. september 2009 #4 Skrevet 13. september 2009 Jeg vet ikke om det går an for alle, men jeg anbefaler ikke å gjøre det siden det ikke har noen hensikt å få til før fødselenen. Det kan også føre til lekkasjer før fødselen, noe som er upraktisk for deg:o) Det er vanlig å amme fra barnet er nyfødt. I starten er det bare råmelk med masse næring i. Etterhvert går det over i vanlig melk. Det er viktig å amme så mye som mulig for å få i gang melkeproduksjonen, legg gjerne til barnet når det er våkent. Ellers sover nyfødte veldig mye, og har næringslagre i kroppen fra før fødselen som varer i flere dager etter fødselen. Melken min kom ganske fort, men det å få teknikken til var værre... Få så mye hjelp du kan til ammingen mens du er på barsel, det er gull verdt senere:o)
Maisie Skrevet 13. september 2009 #5 Skrevet 13. september 2009 Jepp, mer praktisk å ikke få melk før fødselen. Men det kan man jo ikke bestemme selv. Er ikke alle som begynner å lekke melk før fødselen. Men kroppen holder vel på med "produksjonen" en stund før, for å forberede seg. Selv fikk jeg ikke melk før et par dager etter første fødsel, og det er også vanlig. Kan gå opptil 4 dager før melka kommer har jeg hørt. Men babyene er utstyrt med en liten "nistepakke" i kroppen, så den sulter normalt ikke selv om melka ikke kommer med en gang. Viktig å legge barnet til puppen rett etter fødselen så melkeproduksjonen blir stimulert. Og så i dagene som kommer. Det er råmelk som kommer først, ja. Den er det viktig for babyen å få i seg. Men det er ikke slik at om en lekker råmelk før fødselen så bruker en det opp før babyen kommer, altså. Lurt å ikke klemme unødig på brystvortene nå i alle fall. Behagelig er det jo heller ikke.
Symbio Skrevet 13. september 2009 #6 Skrevet 13. september 2009 Er det flere som gruer seg til å begynne med ammingen? Jeg føler nærmest dødsangst ved tanken. Ikke tro meg feil, ikke noe mer jeg heller vil få til enn ammingen, men tanken på amming skremmer meg. Har ømme bryst, å etter at jeg ble gravid har det ikke akkurat blitt bedre.. Mine venninner har jo fortalt om hvordan de gråt av smerte den første tiden de ammet. Å at de blødde. Er redd om jeg opplever slik smerte at jeg ikke kommer til å klare å fortsette med det.. Er forresten 12 + 3 i dag
Tremo Skrevet 13. september 2009 #7 Skrevet 13. september 2009 Grudde med mer til amming enn fødsel første gang, da jeg ikke kunne skjønne hvordan jeg skulle klare å holde liv i ett barn ved hjelp av melk i brystene mine. Men det gikk helt fint;) Sleit litt med å komme igang, men det var ikke så veldig smertefullt. Andre gang hadde vi en del trøbbel i starten med tett neste på veslejenta, noe som førte til to brystebetennelser, men det gikk det også. Er ikke noe vits i å grue seg før man ser hvordan det går;) Begynte amming relativt rett etter fødselen med begge. Men, selv om ammingen har gått fint med meg, og jeg har hatt mer enn nok melk, så vil jeg understreke at morskjærligheten ikke sitter i melka! Har flere veninner som ikke har fått til amming i det hele tatt. Lite melk og mye smerter. Ikke for å skremme, men det kan skje, og da synes jeg det er viktig å innse at går det ikke, så går det ikke. Selv om en del jordmødre og helsesøstre peser noe fælt med amming, og gjerne presser mor til å holde på å prøve lengre enn både barn og mor har godt av. Morsmelkerstatning er også bra, og babyen har ikke godt av en utslitt og deprimert mamma heller.
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 13. september 2009 #8 Skrevet 13. september 2009 Jeg kunne ikke klemme ut råmelk fra uke 16 sist. Er vel litt individuelt når dette starter. Det er ikke noe poeng å klemme ut denne melken heller, du øker bare risikoen for lekasje. Det er ønskelig at ammingen kommer i gang så fort som mulig etter fødsel. Er ikke uvanlig å få lagt babyen til brystet så snart den er vasket og stelt på fødestua. Dette for å stimulere melkeproduksjonen. Normalt kommer ikke melkeproduksjonen i gang for fullt før dag tre. Før dette er det stort sett råmelk som kommer. Er vanlig å kjenne at det sprenger i brystene ca dag 3, er ikke behagelig, men er jo et godt tegn.. Er vel ikke alle som har særlig melk de første dagene/ den første tiden, og da må man gjerne til å pumpe for å stimulere produksjonen. Men for de aller fleste er ikke dette noe problem, så det trenger du ikke bekymre deg for nå. Ang skrekkhistorier om amming; bare overhør det. Finnes skrekkhistorier om så mye rart. Man blir gjerne litt øm og sår av ammingen til brystvortene bilr "herdet" og man er vant til ammingen. Men for de fleste går dette fort over. Ellers finnes det flere hjelpemidler som kan brukes, feks ammeskjold, kremmer til såre brystvorter, skjell for å ungå friksjon på brystvortene mellom ammingene ++ Skulle du bli plaget, så snakk med JM/ helsesøster når den tid kommer. Jeg gleder meg til ammingen, synes det er så koselig. Er en veldig spesiell opplevelse. ( og dette på tross av at jeg var en del plaget med smerter og tette melkeganger med nr 1.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå