Gå til innhold

Dåp og faddere.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt spurt om å være fadder til en nydelig liten jente i slekta. de er ganske langt ut, så føler ikke noe familiært ved de.

Jeg er ikke medlem av statskirka, har konfirmert meg borgelig og hatt navnefest for mine barn så det er jo ganske tydelig hvor jeg står.

Men hun som spurte ga meg nesten ikke noe rom for å si nei. Det var bare at det ikke var så farlig om jeg ikke var religiøs, det var ikke de heller, de syntes bare det var en flott tradisjon og det eneste de forventer av meg som fadder er gaver til jul og bursdag.

Jeg personlig mener dette blir helt feil for meg, hvorfor skal jeg gå i kirka å forplikte meg til et materialistisk gave sirkus i 18 år? ble litt paff.

Lurer litt på hvordan jeg skal si nei på en pen måte.

Hva ville andre gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror faktisk du må være medlem av statskirka for å være fadder..??..

Skrevet

"Det eneste de forventer er gaver til jul og bursdag". Bare det hadde gitt meg grunn nok til å avstå.

Skrevet

Stå for det du mener du! Du kan jo kanskje si at du ser på det som en ære å bli spurt, men at det går i mot dine holdninger i forhold til hvordan man skal være som fadder om man først skal være det.. At du dermed føler du må takke nei fordi det går i mot dine egne prinsipper om hvordan en dåp skal være... Kanskje.. Bare et forslag..

Skrevet

ja, det er jo det jeg vil.

Er bare av den typiske som ikke klarer å si nei hvis jeg sårer noen.

Derfor spør jeg om hjelp:)

HI

Skrevet

Kopiert og innlimt fra www.kirken.no :

Det er en ære å bli spurt om å være fadder. Mange ganger vil fadderne tilhøre den nære familie og representere ulike generasjoner. For andre er det naturlig å velge venner av familien. Meningen med faddere er at de skal hjelpe til at barnet får kristen opplæring. Nedre aldersgrense er 15 år og fadderne må enten være medlemmer av Den norske kirke eller et kirkesamfunn som ikke forkaster barnedåp.

Så dersom du ikke er medlem av noe slikt, så må du "dessverre" takke nei.. ;))

Skrevet

Tror du missa denne... :))

Kopiert og innlimt fra www.kirken.no :

Det er en ære å bli spurt om å være fadder. Mange ganger vil fadderne tilhøre den nære familie og representere ulike generasjoner. For andre er det naturlig å velge venner av familien. Meningen med faddere er at de skal hjelpe til at barnet får kristen opplæring. Nedre aldersgrense er 15 år og fadderne må enten være medlemmer av Den norske kirke eller et kirkesamfunn som ikke forkaster barnedåp.

Så dersom du ikke er medlem av noe slikt, så må du "dessverre" takke nei.. ;))

Skrevet

En fadders oppgave er å se til at barnet oppdras i en kristen tro. Be for barnet og lære barnet selv å be. Det er dette du sier ja til i kirken.

Det er IKKE en fadders oppgave å gi gaver til jul og bursdag.

Synes det er bra at du står for dine egene prinsipper i denne saken i steden for å stå i kirken å hykle.

Du burde si nei med god samvittighet.

Skrevet

Du kan ikke være fadder hvis du ikke er medlem av statskirken, eller en annen kristen menighet. Så enkelt er det :)

Skrevet

Jeg er ikke medlem av statskirka, men jeg er fadder på tre tantebarn likevel, så det går greit sånn sett (er kristen da, men ikke statskirka)

Men jeg synes du skal si til de at du tar den religiøse seremonien for alvorlig til at du bare kan gjøre det av tradisjon. Du er ikke kristen og kan heller ikke stå i kirka og love at du skal hjelpe med å oppdra barnet i kristen tro like lite som du kunne stått i en rettssal og løyet.

Dette må barnemoren ta til seg og godta at du ikke ønsker å være fadder av religiøse hensyn. (jeg er en av de som ikke liker dåp for kun tradisjonens skyld ja :-)

Skrevet

Jeg er også fadder til en gutt, men står selv ikke i statskirka. Er ikke døpt og konfirmerte meg borgelig, så det har ingenting å si!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...