Gå til innhold

Gode råd til baby som gråter febrilsk..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 2,5 mnd som gråt seg hes nå i sta.. Spenner hele kroppen og ikke mulig uansett hvordan vi bar han/ikke bar han, å få han til å stoppe.

Har akkurat gitt litt sukkervann, men vet ikke hvor lenge det virker.

Den siste uken har han vært uslten konstant, og våkner nesten hver time og vil ha mat. Han får tillegg på kveldene, siden jeg ikke har nok melk. (gjerne blandet med mm, hvis jeg har fått pumpet med på morningen)

Noen gode råd? Hvor lenge varer økedager og kan det ha noe å si på denne intense skrikingen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen gode råd til deg, men vær obs på melkeallergi siden du gir MME. Lille til meg kunne holde på sånn i timesvis etter måltid. Husker han gråt så mye en gang at han tilslutt bare peip. Han fikk kramper i magen av MM/ MME og fikk derfor ikke til å spise seg mett, så han spiste derfor hyppig. Sier ikke at det er dette, men hvis dette har begynt etter at du har innført MME så må du ha det i mente:)

Skrevet

Jeg har tenkt litt på det, men jeg drikker nesten ikke melk selv. Og det er jo ikke mye i den maten jeg spiser heller.

Og han har fått mme i et par uker nå, og det er først i kveld han har reagert på et eller annet.

Jeg tror heller ikke jeg har spist noe utenom det vanlige i dag.

Men hva gjør man når babyen skriker seg hes og som du skriver helt til han piper. Har aldri opplevd det før...

Hjerteskjærende.!

Skrevet

Det er bare å trøste. Trøste og trøste. Og gå med ham over skuldra.

Kanskje han har luft i magen? Kan han rapes?

Sjekk kostholdet ditt for løk og sånne greier som gir luft!

Lykke til! Det blir bedre!

Skrevet

Anonym som snakka om melkeallergi her. Jeg tok ham med til legen når han skreik så mye at han til slutt bare peip. Legen sjekka ører, CRP osv. men fant ikke noe galt. Jeg ringte en privat lege og fikk komme inn samme dag. Det var han som fant ut av allergiene.

Forresten så er det melk i mye mer enn du tror. Jeg måtte slutte å amme fordi jeg ikke greide å holde meg unna melk i den grad jeg skulle. (I samråd med allergilegen) Det er nok at brødet er penslet med melk- noe de ikke er pliktig til å merke. Det å drikke av ett glass det har vært melk i kan også være nok. Gutten min kan ikke bruke flasker etter storesøstra pga. melkefettet sitter i flaskene til tross for koking. Han har også andre matallergier i tillegg, men melk er værst.

Skrevet

Huff, vil bare gi deg en stor klem. Ikke kjekt å se på at den lille har det bra, men trøst, bær den med press på magen, bøy knærne opp mot magen for å se om luft kommer ut. Sjekk for alle typer allergier og om han reagerer på noe du har spist, og ta evt. en sjekk hos manuellterapaut om han finner ut om noe er galt i ledd/musklatur. Jeg skal snart til manuellterapaut med min lille pga. skriking når han legges ned, og når han gråter roer han seg kun ved pupp, så han får mat hele døgnet føler jeg. Han er også 2,5 mnd.

Skrevet

Ta baby med til kiropraktor imorgen den dag! Det er utrolig mange som har hjelp av dette :-) Eller så kan det jo hende at han ikke blir mett av puppen og vil ha mer? Har du prøvet å gi MME på dagen også, se om han faktisk er sulten..

Her i gården ble en av mine sønner veeldig sinna hvis jeg drakk brus (eller annet med kullsyre) så om du drikker det så kan du jo forsøke å kutte ut.. Lykke til, dette håper jeg virkelig at du får hjelp med :-)

Skrevet

Uffameg, det høres ikke kjekt ut!

Vi skal faktisk til manuellterapaut på mandag, så da kan jeg jo kanskje høre med han om det har noen sammenheng. Men siden vi har gitt nan hver kveld i en uke, så tenkte jeg vi skal prøve å ikke gi det en stund fremover. For å se om det forandrer noe. Så nå må jeg være flinkere til å pumpe i stedet :-)

Men greit å ha eventuelle allergier i bakhodet om det fortsetter.

Han har vært relativt grei i dag, og fikk bare et par ml nan i går og ingenting i dag.

Også kan vi jo bøye litt på knærne og trøste og bære :-)

Tusen takk for råd, tips og klemmer :-)

Skrevet

Har en på ca samme alder, som også skrek endel. Kuttet ut melk, så ble det bra en dag. Bestilte time hos kiropraktor, som sa det var masse luft, noe jeg er enig i da han har prompet endel noen ganger.. Etter to behandlinger har han blitt myye bedre- og vi skal ha siste behandling imårra. Han har fortsatt noen omganger hvor han spenner seg skikkelig og bare skriker dessverre. Det som funker her da (hvertfall ganske ofte) er å stå ved kjøkkenvifte som går på full guffe, eller klingre med en rangle- da må det ristes veeeeeldig i begynnelsen altså for å få avledet fra vondte i magen, og noen ganger tar jeg han med på stellebordet og tar av bleia- hender han blir rolig av det- og hender han bare skriker enda mer når han ligger der.. Kjøkkenvifta er mest brukt.

Huff, lykke til og håper det går seg til snart.

Skrevet

Det kan godt hende han ikke blir helt mett på dagtid heller, siden han veldig ofte sovner ved puppen. Vi får se hvordan det går noen dager fremover, siden han er litt bedre i kveld.

Men jeg fikk litt hjertet i halsen, for jeg var ikke klar over at så små babyer kan gråte så intenst at de bare piper til slutt. Det var ikke noe koselig, og jeg visste virkelig ikke hva jeg skulle gjøre.

Men jeg har skjønt det er flere som har slike skriketokter, så det er vel kanskje å stå det ut.

Nå får vi jo sjekket til hos manuellterapauten på fredag (jeg måtte sjekke, og det var visst ikke mandag.. Ammetåka. )

Skrevet

Føneren eller støvsugeren på for fulle mugger funker jo midlertidig, men du bør nok finne ut hvorfor han gråter så veldig.

Skrevet

He he.. Så utrolig mye rart man finner ut at fungerer :-)) Kjøkkenvifta liksom. Hvordan kommer man på sånne ting. (Man går vel kanskje etter ting som bråker.?!)

Knotten her også roer seg veldig bra på stellebordet. Og det er jo litt rart, for jeg tenker at hvis han har vondt i magen, så har han vel fortsatt det uansett hvor han blir lagt. Gulvet eller stellebord.

Men man kan jo skjønne seg grønn innimellom :-)

Men hva gjør en manuellterapaut i forhold til en kiropraktor? Har aldri vært på manuell behandling :-)

Skrevet

En akutt løsning er sukkervann, noe varmt på magen til babyen, bære på skuldra, massere magen med knea til babyen for å prøve å få ut luft!

Vi hadde skrikebaby i noen uker på den alderen, det var pga luft og jeg gråt av glede ved vær promp:)

Det som fungerte best for oss var å legge henne på sida i sofan med tepper rundt mens vi satte på tv'n, da sovna hun fort siden hun fikk lufta ut lettere når hun lå på sida og av lyden til tv'n.

Hvis dette ikke gir seg så er kiropraktor, helsesøster og lege neste skritt.

Skrevet

Vi ga han sukkervann den første kvelden han var helt krakilsk, og det roet han faktisk litt :-) Men det er som du sier en akutt og ikke langvarig løsning. Men desperat lærer naken kvinne å spinne eller no sånt.. He he..

Men det med knærne skal jeg huske på. Tusen takk :-) Også legge han litt på siden.

Det blir spennende hvordan denne natta blir. Første kvelden uten noe tillegg, hverken mme eller det jeg pumpet i dag tidlig.

Men jeg skjønner jo nå at vi har hatt en utrolig snill baby de første månedene! Siden første skrikekveld kom først nå.

Skrevet

Babyen min var også taus som en østers de første måndedene, hehe!

Men så satte det igang, skreik i uker og vi prøvde det meste, det var sånn vi fant ut at det å ligge på siden var best:)

Det er heldigvis ganske så normalt, og sikkert veldig normalt når de øker matmengda, enden de fortsatt er sultne eller om det blir for mye for magen med en gang.

Men det er slitsomt og du må sove når du kan framover nå, husker huset var BOMBA den perioden, eneste jeg gjorde var å vaske babyklær resten fikk vente til vi fikk oss litt mer søvn :)

Skrevet

Helt enig i at det er slitsomt. Han e rheldigvis ikke sånn hele dagen, for da er han faktisk ganske snill. Det er kvelden som er verst, og da er heldigvis samboer også hjemme.

Men vi holder på å pusse opp, så han har en del annet å gjøre også desverre. Men blir det for ille, får nok oppussingen vente, det kommer jeg til å kreve.

En ting er å ta han alene på daggtid, men når man ikke får et pusterom på kvelden heller, og samboeren "koser" seg ute med snekring og maling, blir jeg litt gal.

Jeg fikk trumfet igjennom en kveld her at jeg skulle male ute og han kunne ta knotten. Og det er vel en av de få gangene jeg koste meg med malekosten. He he..

Ps: Og huset ser allerede ganske bombet ut :-)

Skrevet

Hehe, du beskriver livet mitt med nyfødt i hus!

Oppusing og skrik på kveldene!

Dagene var bra her også, men så fort mørket senket seg så begynte skrikinga også, manne min tok heldigvis sine økter med bæring og trøsting, og da "slappa" jeg av med litt oppussing!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...