Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #1 Skrevet 12. september 2009 Hun er fysisk relativt frisk. Klarer seg godt hjemme og går på butikken. Men hun holder seg helst hjemme. Skal mye til før hun forlater huset. Nå vil hun altså ikke komme i dåpen. Sier hun verker i en fot og derfor ikke kan komme. Jeg skjønner jo at dette går på viljen, evnt. psyken, men blir sur. På den ene siden tenker jeg stakkars gamle dame. På den andre siden tenker jeg egoistiske hypokondriske dame som ikke kan dra seg ut av huset en gang når sitt eneste oldebarn skal døpes.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #2 Skrevet 12. september 2009 Du kan jo friste med "limmo service" dvs noen som kommer og henter henne på døren, beste plassen ved bordet, etc. Hun skal selvfølgelig komme i oldebarnets dåp, hun vil nok ombestemme seg bare dere er litt lure. Hun føler seg nok bare gammel, blitt oldemor og greier. Min farfar er også helt håpløs. Men når han blir dyttet og hentet og ting er tilrettelagt, da er det ingen som er mer fornøyd enn han.
Gjest Skrevet 12. september 2009 #3 Skrevet 12. september 2009 Tippoldemor kom heller ikke i dåpen her. Hun døde før andremann ble født. Men hun var også så gammel at alder alene var unnskyldning nok. Oldefar på min side er også en gammel mann, han kom verken i bryllupet, eller dåpen til neon av de to. Ikke kom det noen gaver heller, ingen telefon, ikke noe kort, ingenting faktisk. Han har også bare sett eldste min en eneste gang, aldri yngste, og mannen min kun en gang. Men det er hans valg, og jeg mener det er han som går glipp av noe. Dog har jeg forståelse for at alder og helse helt klart kan være en hindring!
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #4 Skrevet 12. september 2009 kanskje hun har sosial angst? Har dere tilbudt dere å hente henne, og kjøre henne hjem når hun har fått nok? syns det er dårlig gjort av henne å ikke komme, men kan på en måte skjønne henne og da..
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #5 Skrevet 12. september 2009 Dåpen er i morgen, så nei, hun kommer ikke:( Har fått alle mulige tilbud om ekstra sevice, men til ingen nytte. Hun ringte istad for å ønske til lykke med dagen. Kjente jeg hadde problemer med å være hyggelig i telefonen.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #6 Skrevet 12. september 2009 Vi har tilbudt å hente henne ja. Og å kjøre henne hjem med en gang hun ikke orker mer. Har også sagt hun kan få slippe kirka og bare være med i selskapet som kun omfatter de nærmeste, men akk nei:(
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #7 Skrevet 12. september 2009 Huff, det er trist da, hvertfall når dere virkelig har prøvd.. Det er jo ikke annet å gjøre en å nyte dagen selv om hun ikke er der. Gratulerer med dåpen, og lykke til hvertfall.. annie over her
Lilje Sille ♀♀♂ Skrevet 12. september 2009 #8 Skrevet 12. september 2009 Huff, det var da leit da Skjønner at du føler på det. Kos dere på dåpen i morgen og ta det hele med en kilo salt. Hun kommer nok med det reelle forklaringen. Det er nok noe som stikker under da, skal du se!
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #9 Skrevet 12. september 2009 Jeg klarte å lokke oldemor her i konfirmasjon i vår. DET hadde jeg ikke trodd jeg skulle klare. Kompromisset var at hun slapp kirken, for der er for mange mennesker på en slik dag, og hun ble lett svimmel. Så det forstår jeg. Jeg appelerte til at oldebarnet/konfirmanten ønsket henne der, og også jeg. Hun hadde mange sykdomsrelaterte unnskyldninger, men jeg sa at det var HENNE vi ville ha der. Hvordan alt ellers var, skulle vi klare å ta hensyn til. Hun var ønsket der, som en representant for eldste generasjon og som en person barna var glad i. Hun også var en slik person som helst var hjemme hele tiden. Gjett om hun hadde en fin dag? Tror det er mange ÅR siden jeg har sett henne så frisk som i selskapet:) Hun klarte også fint å gå i trappene alene. SÅ fin dag for oss alle, også fordi hun hadde det så bra. Hun var nesten 90 år, og døde faktisk bare ca 2 måneder etter dette selskapet. Så vi er utrolig takknemlige for minnene, og at hun deltok på dagen til oldebarnet.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #10 Skrevet 12. september 2009 Mange eldre mennesker utvikler en angst for å være i store selskap etterhvert som alderen kommer snikende. Det er så mye lettere å skylde på en vond fot eller hofta da... Akseptèr at hun ikke kommer, men ikke tro hun gjør dette av ondskap. Det er ikke like greit å bli gammel for alle! Noen klarer bare ikke å komme seg ut blandt folk mer, pga denne angsten. Og så har du dem som synes de er blitt så gamle at de omtrent skjemmes over alderdommen også. Og noen vet de begynner å bli demente, og vil skjule det overfor familien for enhver pris. Et sånt selskap varer mange timer, og da er de redde for at de glipper i løpet av selskapet. Så ikke tenk at hun ikke vil. Sannheten kan være at hun virkelig vil, men ikke kan.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #11 Skrevet 12. september 2009 Og så har noen problemer med å gå på do, og er redde for å be om hjelp. Min eks svigermor hadde perioder hvor hun fikk diarè, og da var det ikke snakk om å dra i selskaper. Men det var ikke noe hun fortalte til alle sammen..
Tommage♀♂ Skrevet 12. september 2009 #12 Skrevet 12. september 2009 Det er faktisk ganske vanlig at eldre får litt sosial angst. Kjenner mange sånne. Oldemoren til mine barn var ikke i noens dåp. Eneste gangen jeg har sett henne tenfor egen eiendom er en gang svigermor hentet henne til middag. Det hjelper ikke at du blir sur kjære deg. Tror du hun synes det er lett?
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #13 Skrevet 12. september 2009 Takk for kloke ord 23.06. Prøver å tenke at det er slike ting som ligger bak, men klarer ikke la være å bli litt forbanna. Hun er 84 så er jo ikke utgammel heller. Sammenligner henne med bestemoren til en venninne av meg. Hun var i bryllup i sommer. Kan ikke gå uten at to stk støtter henne, men kom likevel og var positiv og hyggelig. Mens vår bestemor er mye sprekere, men vil ingenting!
Tante Blås Squaw Skrevet 12. september 2009 #14 Skrevet 12. september 2009 Vær litt raus. Aksepter at hun ikke har mulighet.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #15 Skrevet 12. september 2009 Dere må virkelig prøve å forstå at det ikke er like enkelt å bli gammel. Det er mage problemer som kommer med alderdommen som det ikke er lett p snakke om. Noen har fks urinlekkasje, og dette er noe de aldri i livet vil snakke om med noen! Prøv å vær forståelsesfull istedenfor sur og utakknemlig. Hun har nok sine grunner.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #16 Skrevet 12. september 2009 Skjønner rett og slett ikke hva som er problemet ditt? Kan jo hende at dama har litt angst mot å være sammen med masse folk bladt annet? Det gjør iallefall oldefaren til mine barn, han valgte og ikke komme i dåpen til mine barn.. Skjønner ikke hvorfor noen skal ta på vei for noe sånt? Hva med å heller vise de eldre litt respekt, og la dem bestemme selv? Kan jo ta med bilder og besøke i etterkant!
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #17 Skrevet 12. september 2009 Kan dere ikke ta med dåpsbarnet i dåpskjolen hjem til henne etter dåpen, og ta bilder av barnet i fanget til oldemoren? På den måten har dere foreviget dem sammen på dagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå