Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #1 Skrevet 12. september 2009 Har ei venninne som oppdaget for 1 mnd siden at hun var gravid.(Er i uke 9 nå)Hun trodde ikke hun kunne få barn.De første ukene av svangerskapet brukte hun antidepresiva.Er det noen som vet om det er skadelig for fosteret?
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #2 Skrevet 12. september 2009 Det gjorde jeg også - mest sannsynlig er alt i orden, men nevn det til legen slik at du får ekstra oppfølging. Da får du nok råd om å trappe ned medikamentene, sakte men sikkert, for slike ting skal en ikke bråslutte på. Jeg gikk på paroxetin,(som er sikkert det som er mest farlig) og det kunne medføre hjertefeil hos fosteret, men jeg fikk regelmessig ultralyd, der dette ble sjekket. Alt var bra med barnet.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #3 Skrevet 12. september 2009 Kommer kanskje an på hva slags medisiner hun bruker.. Selv gikk jeg på cipralex da jeg ble gravid. Skade tror jeg uansett at det ikke har gjort (uten at jeg er lege og kan garantere dette). Min lege har flere pasienter som står på antidepressiva. Jeg fikk også mulighet til å fortsette på denne medisinen, men fikk samtidlig beskjed om at det beste er jo å la være. Fikk beskjed om at det fantes lite forskingsresultater på dette. T Vanligvis tar man beslutning på grunnlag av hvordan den psykiske helsen er. Av og til er det ingen alternativ å gå uten, det blir for hardt for den "psyke".
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #4 Skrevet 12. september 2009 Jeg har brukt antidepressiva i store deler av begge mine svangerskap. Det har gått helt fint. Brukte Remeron i første og Cipramil i andre. For sikkerhets skyld kontaktet jeg en spesialist på antidepressiva og graviditet. Som godkjente at jeg brukte det. For han var det viktig at fordelen med å bruke det var større enn ulempen. På sykehuset ble jeg godt fulgt opp. De fortalte meg at de ennå ikke hadde sett noen alvorlige bivirkninger på de nyfødte av mødre som bruker antidepressiva. De medisinene vi har i Norge er forholdsvis nye, men har vært forsket på i en årrekke i USA. Det er svært lite sannsynlig at det er skadelig for fosteret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå