Gå til innhold

så mange som tar kose ultralyd..

Anbefalte innlegg

Skrevet

greit nok å ta 2 ultralyd i heile svangeskapet, men eg trur ikke det er sunt for fosteret å bli utsatt for flere. hvad trur dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke bra å ta ul? Jeg har ikke hørt det :s Jeg har tatt flere ul, 8+5, 11+5, 18+3(ORDINÆR) og 22+3. Fastlegen min har ul så han tar det hver gang for å sjekke at alt er ok, siden han har mulighet til det...

Skrevet

Hva er det som gjør at du tror at det ikke er skadelig? Hva slags bakgrunn har du for å mene dette??

Skrevet

er skadelig, mener jeg :-)

Skrevet

Jeg tror ikke det er skadelig hvis det ikke overdrives. I flere andre land er det vanlig med flere ul i løpet av svangerskapet. Jeg tror at det er ett spørsmål om penger. Og ved å bare tilby den gravide en ul, sparer helsevesenet penger.

Jeg kommer mest sannsynlig bare til å ha en ul i løpet av dette svangerskapet og syntes det er i minste laget.

:-)

Skrevet

Mente og jeg hadde hørt at det ikke var så bra, men vet ikke hvor.. men leste nå bla. inne på "pasienthandboka.no" og fant bla. dette som det stor om ultralyd :

"Det er ikke kjent at ultralyd har skadelige bivirkninger og det er ingen strålingsrisiko som ved røntgen. Langtidsstudier av barn som har vært utsatt for ultralyd i svangerskapet, viser ingen skadelige virkninger verken på vekst, språk eller kroppslig utvikling. Ultralyd har i motsetning til røntgen den fordelen at bilder kan fremstilles også av kroppens bløte organer. Luftfylte organer som lunger og tarm gir imidlertid utilfredsstillende bilder."

Så kos dere med titten jenter.. Heldig dere som har ul hos legen, ikke hørt om det jeg .. Min lege har ikke :( jaja, snart min tur og å få se den lille :) Uke 15 nå..

Skrevet

Det har ikke blitt bevist at det er skadelig, men heller ikke at det er helt ufarlig... Det sendes ut lydbølger som babyen kan merke og gjøre det urolig, er av samme grunn mange jormødre fraråder å bruke angelsound/ babywatcher mye hjemme. Første gangen jeg fikk høre hjertelyden til den lille spiren fikk jeg knapt høre noe fordi hun ikke ville "plage" babyen unødig når hun hørte at hjertelyden var OK. Vet også om ei der mannen ikke ville at hun skulle ta UL. Han er utdannet elektroingeniør og var skeptisk til hvordan ultralyd bølgene påvirker babyen. Så siden det ikke er bevist at det er ufarlig ville jeg ha vært førevar. Med mindre enn at det er medisinske grunner til det (feks mistanke om misdannelser, mangelfull utvikling, kontroll i forbindelse med flere tidligere SA, mistanke om at babyen får for lite næring ol) ville jeg nok ha begrenset bruken av UL. Om man går til ordinær UL og kanskje en 3d for å få et forhold til babyen tror ikke jeg er problematisk. Men ville takket nei om jeg hadde fått tilbud om UL på hver kontroll ja..

Skrevet

jeg hadde 18 ul sist svangerskap å dette har jeg vel hatt 5 til nå.. skal på en 3d til å så blir det vel en til i uke 36.

sist svangerskap var et risikosvangerskap da jeg venta tvillinger... jeg stillte spm med at et ble tatt så mange ul å det eneste som hadde kommet ut av forskning var at et var en høyere andel av kjeiv hendte barn blandt de som var utsatt for ultralydbløgene..

det som di derimot hengte seg opp i var at jeg gikk med mobilen i bukselomma.. den ga 100ganger mer stråling til barnet enn ultralydene. så vi har nok flere dagligdagse ting vi går å trokker oppi som er mere skadelig f.eks trådløst nettverk.. jeg jobber tildaglig på et smelteverk å har fått en hau me dokumentasjon på dette med stråling som jeg har lest igjennom slik at jeg ikke skal oppholde meg på ugunstige plasser.. når en ser på grafene der så er UL søylen lik null mens mye av det andre vi har rundt oss avgir enorme mengder med stråling... så tror dere kan ta ultralyd greia heilt med ro

Skrevet

Om det er så skadelig eller ikke vet jeg ikke noe om, men det jeg har reagert litt på er at det er såpass mange som overdriver smerte o.l (har til og med sett innlegg her på BiM som oppfordrer andre gravide til å lyve) for å få UL tidlig i svangerskapet. Selv om ikke gravide betaler for disse ultralydsundersøkelsene så betyr det jo ikke at de er gratis for samfunnet. Skulle likt å se en oversikt over hva disse "unødvendige" ULene koster hver år ...

Skrevet

Vi har vært på tidlige UL'er, bl.a i uke 7. Dette var etter en liten blødning, og vi var urolige for om babyen kanskje ikke hadde klart seg. Alle UL'er vi har vært på, har vi betalt for selv, så det har ikke kostet staten noe som helst. Synes ikke det er OK å lyve på seg smerter o.l. for å få gratis UL.

Skrevet

Åh, takk Jotun!! You made my day!

Godt å se at det er andre fornuftige mennesker her, også - ref. din kommentar at det faktisk GÅR AN Å BETALE UL SELV :-)

Skrevet

Ultralyd er ikke farlig. Med minstejenta mi hadde jeg minst 10 UL på sykehuset av div grunner. Er 12 +3 nå og har hatt tre UL allerede pga risikosvangerskap. Har aldri hørt om at det skal være skadelig, da hadde de garantert kuttet ned på mine UL til et minimum.

Jeg tror det er mye farligere med alt hysteri om hva som er farlig i svangerskapet jeg, for det skaper stressede mammaer. Er jo snart farlig å drikke vann også :)

Skrevet

Jeg har også såkalt "risikosvangerskap" og går derfor til svangerskapskontroll hos gynekolog, som hver gang sjekker m ultralyd. For oss som har mistet før + det er mange ting som kan gi komplikasjoner, så gir det en veldig stor trygghet å kunne se fosteret så ofte.

Men jeg har også tenkt tanken om det kan være skadelig. Tror ikke det ene eller andre er "bevist". Men det det er forsket på er at barnet ikke blir stresset eller mer urolig av ultralyd. Andre type apparater for å finne hjerterytme tror jeg slo mer ut på å gi stress hos barnet (var min soneterapaut som fortalte meg dette, og jeg husker ikke helt detaljene...).

Var det ingen spesiel grunn for at jeg skulle ta UL så ofte, ville jeg ikke gjort det. Men sånn som situasjonen er er jeg gla for å ha muligheten - og en mindre nervøs mor tror jeg gir et mer harmonisk foster (ønsketenkning kanskje, hehe...)

Skrevet

noen sier at UL er farlig, her i Harstad hører man hvertfall det..

men jeg tror at hadde det vært farlig, så hadde de ikke kunne gitt f.eks barn med hjertefeil oppfølging via UL, og det gjør de jo :)

at barnet blir utsatt for stress? leser man innleggende til stressa gravide damer her inne, så skjønner man at d må være en ganske vanlig situasjon for fosteret å ha litt hjertebank :P

Skrevet

Tror de som mener at ultralyd er farlig sammenlikner dette med stråling som feks. røntgen. Ultralyd er tross alt bare lydbølger. Kanskje kan det stresse barnet, men neppe gi forsterskader o.l. Det har jeg i alle fall ikke funnet noe vitenskapelig info om noe sted.

Skrevet

Man er ganske sikker på at UL ikke skader barnet. Ut i fra forskningen i dag ser man kun en effekt: Jo flere ultralyd i svangerskapet, jo større andel av barna er venstrehendte. Nå er det jo ikke noe farlig å være venstrehendt, men det vil jo si at barnet på et eller annet vis blir påvirket. Jeg har derfor takket nei til tidlig ultralyd selv. (Fikk tilbud om det pga flere SA`er)

Min personlige mening er derfor at man ikke skal bekymre seg over virkningen om man er nødt til å ta flere UL pga risikosvangerskap. Da tenker jeg på risiko for mor eller babys helse, og ikke "betryggende faktorer". Men UL i den hensikt å dempe uro, trivelig å se barnet osv ville jeg unngått.

(Selvsagt tok jeg ordinær ultralyd, fordi den har en medisinsk hensikt. - Og det var jo kjempemorsomt å se den lille)

Skrevet

Jeg har risikosvangerskap, og har hittil (er 20 uker) vært på 4 UL. Skal på ny i uke 23, 25, 28, 31, 34,36,37,38,39 (hvis jeg får gå så lenge...)

Så nei, legene hadde ikke latt meg ha så mange UL'er dersom det hadde vært farlig for den lille...

Hadde det likt forrige svangerskap, og sønnen min er frisk som en fisk!!! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...