Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #1 Skrevet 12. september 2009 Er det bare en benk vi får i kirka? Er det i tilfelle mest naturlig at det er faddere eller nærmeste familie som sitter sammen med oss på denne benken? Fadderene er ikke i slekt med oss. Venninna mi som skal bære må jo nesten sitte på den benken? Og så har vi tre "enkle" faddere, som alle skal ha med sin partner. Skal de i tilfelle sitte på benken, mens partneren deres sitter lenger bak? Eller plasserer vi besteforeldre og søsken sammen med oss og fadrer med familie lenger bak? Hva er skikk og bruk i denne sammenheng?
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #2 Skrevet 12. september 2009 Her er det vanlig at dåpsbarn bæres inn når gudstjenesten er begynt. Da av foreldre, evt gudmor/far og foreldre og søsken. Faddere sitter inne i kirka i tilfeldige benker og kommer opp i midtgangen når dåpsbarnet stanser i midtgangen. Etter dåpshandlingen setter hele dåpsfølget seg på den benken som er satt av til oss. Men hjelpes, det er mange tradisjoner på dette tror jeg... Dåp i morgen?
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #3 Skrevet 12. september 2009 Dåp i morgen ja. Mannen min og jeg skal bære dåpsbarnet inn i kirka, men venninna vår skal bære henne opp til døpefonten senere.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #4 Skrevet 12. september 2009 Fikk dere ingen info på dåpssamtalen da? Det var merkelig. Dersom det er flere barn som skal døpes kan dere jo spørre dem før det begynner? Lykke til! Vi har om to uker..) 20:38
Agehya Skrevet 12. september 2009 #5 Skrevet 12. september 2009 Her bæres barna inn og så setter de seg på første benk. Den er satt av til dåpsbarn og foreldre/ evt. faddere som bærer. Når de går opp, kommer også faddere som sitter på andre plasser i kirka. Besteforeldre sitter ikke sammen med dåpsbarnet.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #6 Skrevet 12. september 2009 Foreldre og faddere, dvs de som skal opp, får førsteprioritet for å sitte langt fremme/mot midtgangen. Andre (besteforeldre, partnere osv) må finne seg i å sette seg der det er ledig. Men vanlig høflighet tilsier at de som ikke har noe med dåpsbarna å gjøre setter seg litt bak i kirka. Det er forresten litt spesielt å ha "enkle" faddere derom de er i stabile forhold. Da er det mer vanlig/høflig å be paret om å være faddere.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #7 Skrevet 12. september 2009 Er det dåpsgudstjeneste er det som regel mange barn, og da er den første raden til foreldre og dåpsbarn. Faddere kan sitte hvis det er plass, men dåpsbarna må få sitte foran. Dessuten er det prosesjon hvor dåpsbarna bæres opp midtgangen, hvor da første benken er ledig slik at de kan sette seg når de kommer opp. Hvis det er vanlig gudstjeneste med dåp av ett eller to barn kan man vel sikkert få besteforeldre og faddere inn på førstebenken.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #8 Skrevet 12. september 2009 Er igrunn enig i at det er mer normalt å be begge være fadder, men da hadde jeg måttet droppe den ene venninna mi, og det ville jeg ikke. Av alle tre parene har enten mannen min eller jeg vært fadder til et av deres barn, ingen av dem har altså tatt oss begge. Derfor syntes jeg ikke det gjorde noe at heller ikke vi tok begge. Fjerde fadder er en enslig person.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå