Gå til innhold

Er det vanlig med taler i dåp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal visst være fadder og er ikke kristen i det hele tatt :-P

Ren høflighetsoppgave...

Hva er min rolle? Hva må jeg gjøre i selve dåpen? Har fortalt de at jeg aldri kommer til å bidra til å oppdra ungen i den kristne tro.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Faller ikke litt av poenget med å være fadder bort når man selv ikke er kristen og ikke ønsker å bidra til å oppdra ungen i den kristne tro?

Jeg hadde takket nei til en slik oppgave da jeg selv ikke er kristen og synes det er hyklerisk å skulle være fadder for et barn som skal døpes inn i en religion jeg selv ikke tror på.

Skrevet

Ja, jeg fatter ikke selv poenget med å døpe barn, og det er jo åpenbart at det bare er for tradisjonens del når de ikke bryr seg om jeg er kristen.

Gjør det for å være grei og ikke lage problemer/ dårlig stemning (er min søster sin)

Men du svarte ikke på spørsmålene da.

Skrevet

Din oppgave som fadder er å be for barnet og hjelpe foreldrene å oppdra barnet i den kristne tro. Kjøpe en barnebibel, kristne barnebøker, musikk osv.

Men først og fremst å be for barnet.

Skrevet

Nei, du trenger ikke holde tale. Ingen har gjort det i de dåpene jeg har deltatt på. Har både vært vitne i humanistisk navnefest g fadder i kirkedåp.

Gi en fin gave (ekstra fin), drit i barnebibelen. He he.

Skrevet

Var ingen taler da våre barn ble døpt hvertfall. Og jeg har en svigerfamilie som går mer i kirka enn gjennomsnittsnordmannen (for å si det slik)... Vil tro at de hadde holdt tale dersom det var "normalen".

Din rolle trenger ikke være så mye annet enn å stille opp og huske på barnet. Kanskje du kan være en av de få som gir en liten oppmerksomhet (et kort, tar en telefon) på dåpsdagen i årene som kommer?!:)

Skrevet

Barnebibel?!? ROFL.

Lurte på å kjøpe Tripp-trapp stol. Er det en fin gave?

Skrevet

Trenger ikke kjøpe barnebibelen til dåpen, men senere er det en fin gave.

Kjøp hva du vil. Men det var et forslag i kristen reting, siden fadderoppgaven faktisk har å gjøre med det.

Skrevet

Men når jeg som er bedt om å være fadder sier at jeg ikke er kristen og de som foreldre fremdeles vil ha meg, er det ikke deres problem?

Skrevet

Synes det blir litt som å takke ja til en oppgave for SV selv om du er FrP`er, men gjør det fordi du ikke vil takke nei.

Til syvende og sist er det ditt "problem" fordi du velger å forplikte deg til noe du selv ikke står for

Skrevet

Det du kan gjøre, hvis du ønsker, er å skrive en koselig sang til barnet.

Jeg gjorde det i min datters dåp på melodien "vi har ei tulle".

Det ble en nydelig dåpssang, og hele selskapet syntes det var koselig å synge til dåpsbarnet under kaffen.

Skrevet

Jeg gjør jo ikke annet enn å stå der og lytte til litt hokus pokus, og spise kaker etterpå. Tror null og nix på kristendommen, og kunne likså godt lovt å fortelle ungen eventyr (og det kan jeg jo alltids når han blir større)

Skrevet

Tripp trapp-stol er en kjempefin gave!!

Ellers så har jeg det på samme måte som deg HI. Fadderoppgaven er kun symbolsk i mine kretser.

Skrevet

Det er mange ting du kan bidra med som fadder selv om du ikke er kristen. Jeg synes det er utrilig gammeldags å påstå at en fadders eneste oppgave er å be for barne, kjøpe bibel og lære barnet om den kristne tro. Hvis foreldrene er kristne, kan de selv besørge denne oppgaven. Som fadder er du også ansvarlig for barnet dersom det skulle skje noe med begge foreldrene, og det ikke finnes noen annen nær familie til å ta seg av barnet.

Selv er jeg fadder til to barn, og er selv ikke personlig kristen. Har aldri sett på dette som et problem. Også barn som ikke blir født i kirken kan ha "faddere", så synes at enkelte her har en litt ensidig oppfatning av hva man skal gjøre som fadder. Min mann er også fadder på en av sine nieser. I den familien er barnefaren sterkt kristen, mens moren ikke er det. Min mann ble spurt om å være fadder med det helt spesielle oppdraget å lære barnet om de Humanetiske verdiene, slik at barnet selv kan velge hva som er best for han/henne når han/hun er eldre.

Ellers vil jeg oppfordre deg til å gjøre alt du kan for å få et godt og nært forhold til barnet, det er alltid greit å ha en "nøytral" voksenperson, som man ikke er i slekt med, som man kan snakke med når ting er vanskelig. =) Tenkt alternativt og gjør det som er rett for deg, barnet og foreldrene hans/hennes. Foreldrene har valgt deg av en grunn, vel vitende om at du ikke er kristen. Dermed tror jeg de mener du har noen kvaliteter de gjerne ønsker at du deler med barnet. =) Så enkelt er det.

Skrevet

I dåpen til vår datter holdt ene fadderen en veldig flott tale, samt at min far holdt en tale. Veldig hyggelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...