Gå til innhold

Ang å lage mat dagen i forveien...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ha stor bursdagsfeiring her i morgen og ønsker å gjøre så mye som mulig klart i kveld.

Skal ha en stor lapskauskjele og en stor kjele med Stroganoff.....kan jeg lage Stroganoffgryta i kveld?

Broren min var litt usikker da det er mye melk og fløte i den og egner seg dårlig til å varme opp igjen....stemmer dette?

Skal ha 20 gjester her i morgen og det hadde vært deilig å kunne bli ferdig med alt sammen sånn at det i morgen er bare å varme opp maten og sette over kaffen;o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan helt fint lage ferdig begge deler i dag og så varme opp i morgen, men du trenger ikke ha i fløten/melken i dag. Den kan du ha ta i i morgen når du varmer den opp.

Skrevet

Vi har servert stroganoff i to barnedåper, og har begge gangene laget den dagen i forveien, hatt oppi melk, fløte, rømme osv. Har gått helt fint å vrme opp igjen det. Bare sette det kaldt, så blir det ikke surt. Men husk om gryta blir litt tynn, så blir den tykkere når den varmes opp igjen (vår ble litt for tykk forrige gang) ;)

Skrevet

Går fint å lege begge idag, faktisk synes jeg dette er to ting retter som blir bedre av å lages dagen før og varmes opp igjen.

Avkjøl de uten lokk og sett de i kjøleskap så fort de ikke damper lenger.

Skrevet

Rent hygienemessig så går det fint så lenge du kjøler den raskt ned (4 grader) og sørger for at _hele_ grytas innhold blir varmet skikkelig opp før servering. Den bør altså ikke stå på benken natten over, da er det ypperlige forhold for bakterier.

Så vidt jeg vet så vokser også bakterier ganske lett i melk (det er jo derfor man er så nøye med å koke flaskene til spedbarn), så du kan sikkert med fordel tilsette den i morgen, slik noen her foreslår.

... når det er sagt, så har jeg spist gryte som har stått på benken natta over, og det gikk fintfint ;-)

Skrevet

Takker for svar jenter:o)

Da setter jeg i gang med Stroganoff gryta også:o) Er ferdig med lapskausen nå.....også er det "bare" å bake kaker, stryke duker, vaske trappa, vaske gulv....osv....hihi;o) Pynter bløtekaka i morgen....

Hyggelig med gjester da:o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...