Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #1 Skrevet 12. september 2009 kjenner at det er på vei en visdomstann nå spissen er allerede ute! er det vondt å trekke tannen? kan jeg heller få innvilga en operasjon? har absolutt stoor tannlegeskrekk! vet ikke hvorfor, da jeg aldrig har hatt ett hull i mine tenner! så har aldrig måtte borre. jeg tør rett og slett ikke å være våken under den tiden dem trekker denne tanna.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #2 Skrevet 12. september 2009 Hvordan vet du at du må fjerne den da? Jeg har fjernet tre og får min fjerde nå, jeg VET at den og må bort fordi jeg ikke har plass..
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #3 Skrevet 12. september 2009 hei jeg er ei jente på 25 år som har totalt tannlegeskrekk - hatt det siden barndommen og var ikke til tannlegen på 7 år... det var det dummeste jeg har gjort , for hadde mange hull og flere tenner ødelagte... kikket på nett om tannleger med erfaring innen tannlegeskrekk og fant til slutt en privat , som tok i mot meg... var inne 3 ganger og måtte bare gå igjen,kastet opp og gråt som en unge :/ men på 4-time - så boret jeg 4 store hull og trakk for første gang en visdomstann... og det gjorde ikke så vondt - jeg fikk 3 bedøvelses-sprøyter og fikk noe beroligende -sånn at jeg var likegyldig til det meste... men det jeg syns var verst var lyden pga røttene var bøyde og tanna satt fast... men jeg lo da jeg var ferdig for det var jo ikke så ille!! så jeg har tatt 5 lange timer med reparering og trekking av visdomstenner og har nå kanskje 2 timer igjen så er munnen min uten hull det har vært dyrt , men tennene må man ha for alltid... og man må passe på dem jeg kjenner at jeg syns det er ekkelt å gå inn til tannlegen ennå - men han er utrolig snill og hører på hva jeg sier , samtidig som han ikke stresser for å bli ferdig... han lytter til mine ønsker og buser ikke bare i vei... digger tannlegen min selv om jeg ennå sliter litt med skrekken men du som skal trekke - finn en tannlege i det private - og undersøk om han/hun har erfaring innen skrekken - så kan jeg love det skal gå bra. å skal du bare trekke en tann , så er det ikke dyrt , er dyrere å bore... lykke til - og hold meg gjerne oppdattert
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #4 Skrevet 12. september 2009 Du trenger ikke å trekke om du ikke har problemer med de. Jeg hadde de i mange år før jeg måtte trekke. De to første pga kjevesmerter, den tredje pga hull i den. Det gjør ikke vondt å trekke, man får bedøvelse og kjenner ingenting. Man kjenner selvsagt at tannlegen holder på, men vondt gjør det da ikke. Litt ømt i noen dager etterpå, men det kan man holde i sjakk med smertestillende. Operasjon er da ikke bedre, mye større inngrep, så det gjør de ikke om det er helt nødvendig. Jeg har gjort begge deler, og vil foretrekke å trekke ja. Mine ble trukket og operert ut av kjeveortoped, Det et tok lengst tid med var den som måtte opereres ut, tok 5 min kanskje. Den som ble trukket var ute på 10 sekund. Har en tann igjen. Om den må trekkes gjenstår å se, blir vel ikke gjort om ikke blir hull i den.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #5 Skrevet 12. september 2009 Hei, jeg er tannlege. Det er faktisk mange vurderinger som ligger til grunn for om du bør få den fjernet eller ikke. Det viktigste er om du er plaget av tannen. Mange får tilbakevennende betennelser når tannen er halveis gjennom tannkjøttet. Er det god plass til tannen og den bryter frem med riktig vinkel vil dette forsvinne av seg selv når tannen kommer skikkelig opp. Er det derimot ikke plass og/eller vinkelen på frembruddet er feil slik at tannen aldri vil bryte skikkelig frem er anbefalingene i dag å få den fjernet før 25 års alder. Dette fordi beinet i kjeven blir hardere med årene og det blir minst komplikasjoner og problemer om du fjerner tannen nå. Selvfølgelig kan tannen fjernes hele livet, men som sagt desto yngre desto bedre.. Det må ofte gjøres en liten operasjon for å få den ut. Dette er delvis finanseiert gjennom trygden, men hos de aller fleste kommer en rimelig stor egenandel i tillegg. Det gjør ikke vondt under selve fjerningen pga bedøvelse, men hevelse og smerter i kjeven de tre første dagene er vanlig. Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #6 Skrevet 12. september 2009 hei og takk for svar! jeg har absolutt ingen erfaring med slikt, så regnet med at alle måtte trekke visdomstennene. så lite vet jeg:P er 22. har ikke merket at tannen var på veg, før jeg kjennte en spiss med tungen. kjennte deretter med fingere, og ja, den var visst på veg. HI
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #7 Skrevet 12. september 2009 Jeg har operert ut to visdomstenner som lå vannrett i underkjeven.. Tannlegen hadde ikke utstyret for å gjøre det så jeg ble henvist til sykehuset.. Operasjonen ble gjort på 10minutt, kjente ingenting.. Betalte 500kr pr tann..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå