Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #1 Skrevet 12. september 2009 Har en 6 åring og lurer på hvor mye uke penger hans skal ha?
MrsL1 Skrevet 12. september 2009 #2 Skrevet 12. september 2009 Min får ikke enda.... Ser ikke at han er kommet i en alder hvor han trenger noe cash mellom hendene uten om når han skal ha noe... Og da får han jo. Innimellom får han en tier her og der, de har han godt hjemt i en skattekiste på et "hemmelig" sted på rommet. rund 200 nå, og aldri brukt ei krone. Det forteller meg at han ikke har behov for lommepenger enda:)
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #3 Skrevet 12. september 2009 Min 6-åring får ikke ukepenger. Hvorfor skal hun ha det? Ikke trenger hun penger og ikke har hun "oppgaver" i huset enda. Ser ikke poenget med ukepenger til så små barn.
mammamia<3 Skrevet 12. september 2009 #4 Skrevet 12. september 2009 Jeg har to på 7.5 år og ei som snart fyller 6 år, og ingen av de får ukepenger. Ikke har de mobil heller.....kanskje er jeg streng i forhold til MANGE, men hva skal de med det?
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #5 Skrevet 12. september 2009 Ingen??? Vår er snart ni og får ikke ukepenger, tror ikke at vi kommer til å innføre den "ordningen" heller.
Agehya Skrevet 12. september 2009 #6 Skrevet 12. september 2009 Min 6-åring får 15- 20 kr i uka, om hun gjør oppgavene sine. Det er bare å rydde rommet, bære ut boss av og til og slikt. Men om hun ikke vil gjøre det, er det helt greit. (Må rydde da )Er litt opp og ned om hun bryr seg, men synest det er utrulig stas å gå på butikken med ukepengene sine. Får ikke kjøpe godteri, så det går i neglelakk (må spare til det), blyanter, viskelær, hårdill etc. Litt sminke til sminkedukka og slikt. Har egentlig ikke noe fast ordning, men jenta vil det selv så da er det vel greit. Hun får klistremerke for å rydde rommet, og det er i grunn mer stas enn ukepenger. Lillesøster får også. (Vil gjøre alt storesøster gjør ) Men hun får de bare på et glas på kjøkkenet, og så får hun heller kjøpe seg noe med tid å stunder. Er visst helt greit det. Jeg maser ikke på dem, de får selv bestemme hva de vil gjøre. Men jenta kom selv og ønsket ukepenger, så da tenkte jeg hun like godt kunne lære at det ikke bare er å få.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #7 Skrevet 12. september 2009 Vår yngste går nå i 3. kl (snart 8) og har fått ukepenger fra han begynte på skolen, altså litt før han var 6. For så vidt akkurat som eldste. Vi ser at ganske mange er av annen oppfatning, men VI ønsker at barna skal lære om økonomi så tidlig som de har EVNE til å forstå. Gutten fikk 55 kr/uke. Årsaken til det "urunde" beløpet var at vi, når vi visste gutten var i stand til det, ville gå over til "månedspenger", (250 pr mnd), men vi mente at å begynne med å planlegge for en måned om gangen var for drøyt for en som ikke hadde fylt 6 ganske enda. Så derfor "ukepenger" i starten, og da burde det være best mulig samsvar mellom ukepengene og senere månedspenger,rent beløpsmessig. Gutten hadde/har ganske omfattende plikter hjemme, men ukepengene var ikke knyttet opp mot dem. Ukepengene dekker nemlig BEHOVET for penger, de er ingen "lønn" hos oss. Akkurat slik kontoen "personlig forbruk" dekker VÅRT pengebehov til dette, de er ingen "lønn" for god/dårlig innsats hjemme denne uka. "Lønn" kunne vi lære gutten om på annen måte. Ukepengene dekker ting som "lørdagsgodt" (brukte/bruker 10-15 kr/uke her), sparing på en "gavekonto" for å ha penger til gaver til han skal i bursdagsselskap (så måtte han, med litt hjelp fra storebror, jo regne litt på hvor mye han trengte her i samme slengen.....) , sparing (på spesiell børse) til ting han ønsket seg (leker/bøker, harn fikk/får jo noe av, men det kan jo alltid være noe å ønske seg for det) samt litt (kr 40/mnd) til et barnehjemsbarn i Østeuropa han betaler adopsjonspenger for sammen med storebror (vi har en del slike adoptivbarn, men guttene valgte å få en som var "bare deres" så snart de var to som kunne dele på utgiftene, storebror (4 år eldre) tok initiativet og betaler mest. Helst skal det også være en liten slant igjen både til misjonsbørsa og banksparebørsa..... Vi tok faktisk i samme slengen og lærte gutten opp i både "budsjett" og "regnskap". Det første ved han hver uke laget "ønskeliste" for hvordan pengene skulle brukes for uka som kom. Det siste ved at han "skrev ned" alt han brukte penger på (gutten kunne skrive da han begynte på skolen) Og så kunne man jo sammenligne litt når uka var omme, før man satte opp "ønskeliste" for neste uke..... Første "ønskelista" har vi for øvrig tatt vare på, den så SLIK ut: Lørdagsgodt 12 kr Bursdagsgaver 20 kr Lekesparebørsa 5 kr Til ..... (barnehjemsgutten) 10 kr Banksparebørsa 4 kr Misjonsparebørsa 4 kr Selv det å "styre penger" KAN være en lek for et barn! En NYTTIG lek! Og de fleste 6-åringer VIL lære gjennom leken sin, i alle fall deler av tida! De må bare ha litt tilretteleggingshjelp....
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #9 Skrevet 12. september 2009 Helt OK at DU mener det, 14:04! Verden har plass for ULIKE meninger )))) 13:54
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #10 Skrevet 12. september 2009 Psycho var kanskje å ta litt i da... Det var et omfattende og voldsomt opplegg dere hadde for guttene deres, det må jeg si. Hvis dette faktisk er gjennomførbart så er jo det greit nok det, men min gutt på 6 hadde aldri giddet holde på med det der. Hadde gått lei lenge før vi hadde begynt. Syns kanskje også at det er litt for seriøst for en liten 6-åring, men meg om det. Funker det for dere så vær så god!
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #11 Skrevet 12. september 2009 Glemte å svare på spmet ditt HI, jeg hadde ikke gitt ukepenger til en 6-åring. Anonym 14:11
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #12 Skrevet 12. september 2009 UAKTUELT å gi ukepenger til min 6 åring. Her i huset er det mest stas å dra på butikken vær lørdag for å kjøpe lørdagsgodis.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2009 #13 Skrevet 13. september 2009 Ja sykt, 13:54, er det deg ORG?
Anonym bruker Skrevet 13. september 2009 #15 Skrevet 13. september 2009 Har en gutt på 8 år og en som blir 6 år i januar, ingen av dem får ukepenger... De må selvfølgelig hjelpe til litt hjemme, det er en selvfølge for meg og ikke noe en får betalt for. Da tenker jeg på enkle ting som å rydde i lekene sine, putte skittentøyet sitt i kurven, hjelpe med å dekke bordet og rydde av etter middag o.l. De får litt "lønn" av bestefaren sin av og til, hvis de f.eks hjelper å stable ved eller noe sånt, og de får jo noen penger hist og her (bursdager, av mormor osv) så de har alltid penger i lommebøkene sine, men bruker sjelden av dem. Nå får de penger hver lørdag til å kjøpe lørdagsgodt, også innførerer vi nok lommepenger når de blir litt eldre og behovet melder seg. Er liksom ikke så ofte de går på kino e.l. og trenger egne penger enda
partyoffive Skrevet 13. september 2009 #16 Skrevet 13. september 2009 Oi - ukepenger til en 6 åring!? Vi har en 6 åring, men ukepenger kommer ikke på tale på en god stund.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2009 #17 Skrevet 13. september 2009 Ikke en krone. Han fikk blad og lørdagsgodteri, organiserte lommepenger fikk han ikke før i 3. klasse. Nå går han i 4., får 50 kr uka.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2009 #18 Skrevet 13. september 2009 13.54 det var vel ikke tilfeldigvis du som arrangerte den helt vannvittige brannøvelsen for barna dine også???
Anonym bruker Skrevet 13. september 2009 #19 Skrevet 13. september 2009 4, 6 og 7åringene får 30kr i ukepenger om de har gjort oppgavene sine. 4åringen rydder badet hver dag. 6 åringen tar ut av vaskemaskinen 7 åringen rydder gangen og støvsuge den når det trengs og ta ut søppel. De skal holde rommet ryddig, dette får de ikke penger for men gjøre de ikke det blir det trekk i ukepengene. Hjelper de mer til eller gjør andre ting får de ekstra penger for det. Leker og andre ting må de kjøpe selv, slik at om de ønsker seg noe må de jobbe for det. Ikke minst måtte vi få de til å gjøre litt i huset, har fire rotekopper i hus, og dette var en genial måte å løse det på. De har begynt å skjønne at de også må gjøre litt for å få hjulene til å gå rundt her. 12åringen får 50kr, men har litt mer oppgaver. Hun som maser mest om penger, men hun som gjør minst av det hun skal også. Så synd for hun at pengeglasset hennes sjeldent får påfyll. 12åringen og 6åringen abbonerer på blad som vi betaler. De to andre har ikke funnet noe blad de vil abbonere på, eller vil ha blad noe serlig. Bladet som 6åringen har, er igrunn mest for hele familien. Min mann lyste opp da spm kom om bladet, og jeg var ikke vanskelig å be jeg heller. Så vis de to vil ha andre blad må de kjøpe det selv, mens de to andre får av og til slik at det blir litt rettferdig. Ingen som klager her, uten om hun eldste som ikke gidder å gjøre stort da. Og hun blir bare mer og mer sur når hun ser at glasset til de tre andre fylles mer opp enn hennes. (også har vi måtte innføre trekk i ukepengene om ikke gymtøy kommer hjem den dagen de har gym. Har ikke tall på hvor mange nye gymbukser jeg måtte kjøpe til hun eldste i fjor. Så nå har hun bare glemt det endag, og det kom hjem dagen etter. ) Hun på 4år, tjente seg opp til en halv nintendo for ett år siden. hun hadde penger til halve, men trang mer for å kjøpe den. Aldri sett en unge som har jobbet så iherdig og målbevist før. Jeg regnet med at hun gadd endag, men neida. hun holdt på til hun kunne dra i butikken og kjøpe seg nintendoen. hun som er mest glad i sin nintendo også. De andre har fått det til bursdag. Selv fikk jeg aldri ukepenger, og savnet det heller ikke. jeg skulle aldri gi mine barn ukepenger, men det gikk sjeis. Jeg og min mann er veldig fornøyd med løsningen vi har funnet. Slipper mas osv i butikker, de vet de må betale og kjøpe selv. Er det spesielle dager osv så er det noe annet. Som igår da det var stor tilstelning på skolen, slapp de å betale. Men jeg gir ikke ungene ukepenger uten å gjøre noe, og det å rydde rommet sitt er ikke noe de skal få penger for. Det er deres oppgave som ikke er noe man tjener på.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2009 #20 Skrevet 13. september 2009 Nei, jeg hadde aldri verden gitt lommepenger til en 6 åring!! Og til dere to med laange innlegg om hva barna dere får og deres plikter i hjemmet: Har dere noen gang tenkt på at barna deres faktisk bare er barn ennå???? Spessielt til siste anonym 11.58, barna dine får 30 kr i uka og må kjøpe lekene sine selv! Seriøst???? Blir helt satt ut her jeg sitter jeg!
MathildeC Skrevet 13. september 2009 #21 Skrevet 13. september 2009 Her er det ikke aktuelt ennå, har bare en toåring, men har i alle fall lest at det er bra å lære barn om penger tidlig. Tror ikke det kan skade å gi en 6-åring litt ukepenger og lære de om sparing. Da lærer de i alle fall om det "fysiske" ved penger, telle o.l. Ikke bare at alt kommer dalende fra bankkortene :-). Når de er 6 og begynner på skolen, klarer de sikkert å begynne å lære begrepet penger å kjenne også.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2009 #22 Skrevet 13. september 2009 DETTE, 11:58, synes jeg var vis manns (dames...) tale! Med ett lite unntak. At du/dere har gitt barna oppgaver helt fra 4-årsalderen er det fornuftigste dere kan gjøre, synes jeg. Da er barn i en alder hvor de ser BARE positivt på å få lov til å hjelpe til, da ønsker barna av all makt å gjøre hva de ser at de voksne gjør. Det blir prinsippet "JEG-gjør-hva-DU-gjør" som slår inn, og vil påstå det er farlig for oppdragelsen i lengden å overse det. Ellers synes jeg ikke selv barna har overdrevent mange oppgaver, snarere litt få. Men hva barna KAN gjøre og hva dere ØNSKER at barn skal gjøre må dere jo avklare selv. Jeg bare minner om at barn ofte KAN gjøre det utroligste om de læres opp rett. Og barn lærer av å gjøre. Lærdom de sannsynligvis vil ha glede av resten av livet. Ellers synes jeg nok ukepengene i utgangspunktet er litt lave. Jeg tenker på at VÅR 1. klassing hadde behov for (jeg mener at hans "budsjett" for 1. uke ikke viser noe luksusforbruk, men et helt nøkternt forbruk for en slik gutt) 50-55 kr pr uke. Deres har 30.... Men dekker det barnets behov, helt OK. Og det at barna jo også har, om jeg forstår rett, alltid mulighet for å tjene seg opp flere penger (og at det helt sikkert har TID til det, med såpass lite faste plikter!) åpner jo også for at barna selv kan vurdere om de har BEHOV for å "tjene" mer. Selv har vi altså valgt mer faste plikter, men også høyere ukes-/månedspenger. Fordi vi faktisk ønsker at barna SKAL utføre såpass med plikter, det mener vi selv er best til gagn for barnet på lang sikt. Men det gir jo samtidig lite og ingen tid til å "tjene opp" flere penger, uten at det går utover fritida på en måte barnet skal ha absolutt fritt VALG rundt om det vil bruke slik - det skal ikke være nødvendig for å ha "nok" penger til et nøkternt forbruk. At en 3/4-åring "holdt ut" såpass lenge for å tjene seg opp penger til det vedkommende ønsket seg, forundrer meg ikke! For det første vil jeg anta at barnet her opplevde det at det FIKK LOV TIL å gjøre disse oppgavene som tillit. For det andre opplevde det at å gjøre disse oppgavene i tillegg også faktisk HJALP det mot et mål, et spill det ønsket seg. Så barnet ble antakelig GLAD I oppgavene sine! Og at det også er glad i spillet sitt, det VET nemlig hvilken innsats som ligger bak å skaffe seg et slikt spill. Verdifull lærdom, alt sammen! Vi har opplevd akkurat det samme dere, det barna selv har måttet gjøre en innsats for å få, er det som verdsettes aller mest. Easy comes, easy goes. Her som ellers. Det jeg derimot stusser på, og synes dere gjør noe feil i, er følgende: Dere sier, akkurat som vi, at noen ting hjemme (rydding) er deres oppgaver, og at slike oppgaver GJØR man uten å bli betalt for disse. SAMTIDIG sier dere at det er OK å trekke i ukepengene dersom disse oppgavene ikke blir gjort. Dette mener jeg er å gi dobbelte signaler. Dersom man gjør oppgavene uten betaling (ukepenger), skal heller ikke trekk i ukepengene være en konsekvens av IKKE å gjøre disse oppgavene. Jeg er HELT enig i at manglende utførelse skal få konsekvenser, men å knytte konsekvensene til ukepengene blir feil, etter mitt syn, nettopp fordi det gir barnet "dobbelte signaler". Vi har knapt hatt problemet at ting ikke utføres, men de to-tre gangene har det forekommet har barnet da opplevd at oppgava blir gjort av andre (oss...) og at det så ender opp med ei oppgave som er både større og helst litt "ekkel" i barnets øyne. Fordi det forsømte den oppgava det faktisk SKULLE gjøre, slik at andre måtte gjøre den. Fortrinnsvis en dag vi VET det hadde andre planer for bruken av tida si. Slik mener vi guttene har lært at det faktisk LØNNER SEG (for dem selv) å gjøre oppgaver de skal gjøre. Og "slurvearbeid" betyr at arbeidet må gjøres på ny. Her som ellers. Samme med glemt gymtøy (en helt ukjent problemstilling hos oss, vi har også en gutt på nær 12): Hadde DET skjedd, ville han jo stått uten tøy til gymnastikktimen neste dag. Altså måtte vi hatt en tur for å kjøpe ei ny bukse. Selvsagt for guttens oppsparte penger, for det var HAN som var ansvarlig for at han stod uten bukse. ETT slikt innkjøp (som han måtte LÅNT til, om han ikke hadde sparepenger, med påfølgende STOPP i ukepengene inntil lånet var nedbetalt, "banken" skal ha sitt først....) ville nok sørget for at det ikke ble glemt flere ganger. Og vil tro gutten hadde valgt et "billigst mulig" alternativ til bukse i et slikt tilfelle, selv om den var litt "flau" å stille i til neste gymtime 12.9./13:54
Anonym bruker Skrevet 13. september 2009 #23 Skrevet 13. september 2009 Jeg mener ikke å være slem i mot deg, for jeg skjønner at vi er på to forskjellige planeter - men du skremmer meg! I dine innlegg kan jeg ikke lese noe om kjærligheten du føler for barna dine, kun regler og konsekvenser. Og at det å gjøre små feil medfører helt utrolige konsekvenser som ikke noe voksent menneske hadde funnet seg i. Hadde mitt barn glemt gymbuksen en gang, så hadde det blitt tilgitt - fordi jeg gjør også feil. Å sette i gang det apparatet som du gjør virker på meg som tragikomisk og dømmende. Tilgi, gjør noe annet i gymtimen eller gym i det vanlige tøyet. Jeg synes ikke du er en god kristen jeg.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2009 #24 Skrevet 13. september 2009 Nei, 14:06 (og andre), du kan nok ikke lese om kjærligheten for barna her på nettstedet. Den er det nemlig guttene som skal oppleve, ikke lesere her på nettstedet! Her forholder jeg meg HELT nøkternt til saker. Og jeg KAN skrive en nøktern redegjørelse, det vet jeg fra arbeidet. Til tider nesten en forutsetning for å fungere i arbeidet, det. Selvsagt ville barnet oppleve tilgivelse om de angrer (den som ikke angrer KAN nemlig ikke oppleve tilgivelse, man kan selv tilgi, men tilgivelsen kan ikke "mottas" da). Ikke bare EN gang, men HVER gang. Men å tilgi er aldeles ikke det samme som å si at ting ikke får konsekvenser. Tror du det, tror jeg nok du har misforstått begrepet en del... Om gutten selv ønsket å stille til gymtimen uten gymtøy ville han nok få lov til det, men det ser jeg faktisk ikke for meg at han ville ønske, derfor lot jeg også være å ta hensyn til det i svaret. Beklager om dette førte til misforståelser. Og gym i vanlig tøy blir aldri, absolutt ALDRI tillatt ved skolen her. Har man glemt gymtøy stiller man til ordinær time i den klassen skolestyrer underviser akkurat da (evt i en klasse skolestyrer bestemmer om vedkommende har administrasjonstid) og tildeles oppgaver her. Jeg er ganske sikker på at gutten heller ville velge å skaffe seg en ny midlertidig gymbukse for egne sparepenger enn å oppleve akkurat det. Men skulle jeg ta feil mht dette - saken har jo aldri vært prøvd hos oss - ville altså mulighen ligge åpen. At du ikke synes jeg (antar du mener "vi", siden vi begge har samme oppfatning i en slik sak) er god kristen synes jeg er trist. Men jeg legger det egentlig ikke på meg. Det livet jeg lever som kristen skal nemlig bedømmes av en helt annen domstol enn din Om du er interessert, kan du lese om den i 2. Korintierbrev kapitel 5, vers 10. Og DEN dommen - og BARE den - synes jeg er viktig.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2009 #25 Skrevet 13. september 2009 Å du hendelse sier jeg bare... Finner ikke ord.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå