Gå til innhold

Trene bort stive ledd og vonde muskler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jenter!

Etter min andre fødsel sliter meg veldig med vonde ledd og stive muskler. Har vondt i ankler, bekken, hofter og skuldre/nakke.

Jeg trener lagsport en gang i uken, men tror kanskje dette kan være for lite til å gi noe veldig stor gevinst når det kommer til plagene mine.

Hvor mye burde jeg trene hver dag? Jeg har ikke mulighet for å melde meg inn i noe treningsstudio, men håper på å kunne gå, sykle, danse osv hver dag sånn at jeg får litt bevegelse i leddene.

Om jeg gjør dette 1/2 time hver dag, er det tilstrekkelig for å bli i litt bedre form?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du høres ut som meg... :P Hehe. Måtte slutte med håndball da jeg var 20, da sa ryggen takk for seg.

Var hos kiropraktor for første gang etter fødselen (10 dager siden) i går, hjelpe meg så deilig...

Har du stort barn? Finn ut hvordan du løfter og bærer barnet. Uansett hva du løfter må du trekke inn magen (dra navlen inn mot ryggraden, pilates/core-treningsprinsipp). Finn deg evt. noe bæretøy. Det hjelper også å trekke inn navlen og holde den i 15 sekunder, gjenta 10-15 ganger. Dette kan du gjøre mens du ser på TV eller lager mat.

I tillegg er det viktig at du ikke trener styrke hver dag. Da blir musklene utslitte og de brytes ned i stedet for å bygge seg opp. Restitusjon :D Å gå/løpe/svømme innimellom er veldig bra, med dårlige ankler er svømming definitivt det beste. Hvis du får til å svømme en dag i uka, gå/sykle en gang, og finne en måte å trene de stabiliserende muskelgruppene på (Pilates-DVD med ball, fx?) 2 ganger i uka, og samtidig ha et par dager der du ikke gjør noe, vil jeg tro du kan få det bedre etterhvert. Pass på å tøye, og drikke masse vann. Ta gjerne Omega 3 (eller Krill, er ikke det så in om dagen?), og kalsium.

Dette er i hvertfall min plan, men du hørtes lik ut som meg :P Hehe. Lykke til, det er grusomt plagsomme greier!!

Skrevet

Hei! Takk for svar! :-)

Lillejenta vår er bare 7 mnd, så jeg bærer litt på henne. Mens storebror er 5.

Har vært hos kiropraktor, jevnlig og over lang tid. Nå bruker jeg det bare for å løse opp om noe låser seg helt. For meg ble det en sånn hurtig løsning for så å falle tilbake igjen etter noen dager.

Derfor håper jeg at det å være i jevnlig fysisk aktivitet (sykle, danse, gå) skal hjelpe.

Takk for tipsene! Skal sette opp et lite program for meg selv og se hvordan det utvikler seg. Har drevet litt på med pilates tidigere og har video. Det største problemet mitt er vel å være konsekvent og FORTSETTE med trening etter jeg har startet... :-P

Lykke til du også. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...