Gå til innhold

Kan gravide spise sushi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker på sånne sushibrett man kjøper i butikken. De inneholder ikke tunfisk.

Jeg har så lyst på, men jeg vet ikke om det er lov :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gravide kan spise sushi, men jeg hadde ikke tatt sjansen på de brettene man kjøper i butikken. Det er bedre å betale litt mer for helt fersk vare på sushi restaurant.

Skrevet

Hadde gått på restaurant ja, og forsikret meg om at fisken hadde vært nedfryst.

Selv spiste jeg sushi noe ganger tidlig i svangerskapet (ikke tunfisk). Legen min sa likevel at hun selv aldri ville gjort det. Så da slutta jeg, og det var et stort tap for meg.

I ettertid har jeg funnet ut at dette var litt vel hysterisk, så i neste svangerskap skal jeg spise sushi med god samvittighet:)

Skrevet

Ja, du kan spise sushi, også de pakkene i butikken,Holdbarheten er 24 timer og det overholder de alltid, i butikken også. Men den er jo best fersk da- DET er en annen sak. Ikke spis sushi med tunfisk. Man skal holde seg unna tunfisk generelt pga. kvikksølv.

Skrevet

All rå fisk som blir brukt i sushi i Norge skal være fryst, så det skal ikke være toxoplasmose i sushi. Derimot er man ikke garantert at det ikke er listeria i, for det forsvinner ikke ved frysing. Hvis man da likevel skal spise sushi, må man spise den ferskest mulig fordi det da evt er minst mulig listeria i. Jeg hadde ikke tatt sjansen på å spise det, det er så kort tid man går gravid at jeg tar ingen unødvendige sjanser.

Skrevet

http://matportalen.no/Emner/Gravide

Utdrag fra siden: Sushi

Gravide kan spise sushi, dette framgår av en vurdering foretatt av Vitenskapskomiteen for mattrygghet(VKM).

Når du lager sushi selv:

Villfisk fanget i sjøen kan inneholde parasitter (”kveis”). Villfisk fra sjøen som skal spises rå eller nesten rå bør derfor fryses før bruk for å drepe eventuelle parasitter. Dette gjelder ikke oppdrettslaks/ørret og annen oppdrettsfisk. Fisken bør fryses til en indre temperatur på -20 grader celsius eller lavere i minst 24 timer. Les mer i Fakta fra Mattilsynet - informasjon om sushi

Les mer om vurderingen fra Vitenskapskomiteen for mattrygghet (VKM) Ikke grunn til å advare gravide mot sushi

Gravide bør unngå å spise sushi med tunfiskfilet (se advarsel mot miljøgifter over).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...