Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #1 Skrevet 12. september 2009 Er sikkert søkke lat i manges øyne, men det får nå stå til: Noen som vet hva det koster for en vaskehjelp? Vi har et lite hus på 110 m2. Kunne tenke meg at noen kom innom f.eks. hver fredag formiddag og vasket bad, kjøkken, stue, gang og soverommene. Gulv, litt støvtørking, skifte sengetøy. Vi skal ha ryddet på forhånd. Jeg tenkte at vi da kanskje kunne få overskudd til å ta f.eks. inni skapene, klessortering, rydde bodene, garderoben, bilen og garasjen og sånne ting vi aldri rekker over ellers...
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #2 Skrevet 12. september 2009 Jeg har hus på 3etg og ca 280 bo areal. Vaskehjelpen kommer en gang i uka og tørker støv over det hele, vasker utenpå dører, kjøkken innreding og baderomsinnredning. Hun støvsuger alle gulv og alle møbler, vasker alle gulv og pusser vekk fingermerker på vinduer. Vi har totalryddet huset dagen før hun kommer og hun bruker da 2.5 timer på det hele. Hun er super effektiv og jobber raskt og nøye. Vi betaler 300 kr gangen. Jeg brukte lang tid på å komme frem til å ha vaskehjelp, nå vil jeg ALDRI gå tilbake å gjøre det selv igjen. Uansett er det tonnevis med husarbeid igjen til meg. Jeg må støvsuge og kanskje vaske over enkelte gulv ekstra i uka. Jeg må rydde kronisk med to små, det er ørtogførti oppvaskmaskiner og vaskemaskiner som skal tømmes og fylles gjennom uka. Ungene griser med mat og velter melkeglass osv. Så lat er jeg ikke, jeg har bare forstått viktigheten med å få litt hjelp i en travel hverdag før jeg blir kvelt av vaskefilla ;-)
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #3 Skrevet 12. september 2009 Slenger meg med. Vil også gjerne ha vaskehjelp. Har ca 118m2. Har sjekket med citymaid, men de skal jo ha en plass mellom 900-1100 for jobben. Da synes jeg ikke det er verdt det. Synes det er vanskelig å finne vaskehjelp, hvem skal man ta? hvem skal man stole på? dette er jo et menneske som skal komme inn i hjemmet vårt og inn på alle rom. Ikke det at vi har noe hemmelig eller veldig verdifullt. Men jeg synes det er vanskelig. Hvis man kunne fått anbefalt noen av noen som er fornøyde med vedkommende. Men er i utgangspunktet skeptisk til avisannonser. Vi ringte en gang en taklegger som hadde annonse i avisa. Vi syntes han virket noe vel ivrig etter å få jobben, + veldig lav pris i forhold til de andre. Så vi lot være å gi ham jobben. Og godt var det 3 mnd etterpå var mannen og hans firma på TV2 hjelper deg. Derfor er vi litt skeptiske......
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #4 Skrevet 12. september 2009 oi, bare 300 kr for å ha vasket i 2.5 time? det var da ganske kjip betaling!
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #5 Skrevet 12. september 2009 300kr for 2.5 timer tilsvarer 120 kr. timen. Hun satte prisen selv og hun ville ha det svart. Hvitt tilsvarer dette at hun skulle tjent 167 kr. Da ville hun sitte igjen med 120kr timen netto (beregner 28% skatt). 167kr timen gange ett årsverk (1950 timer) tilsvarer en årslønn på 325 650kr. Jeg synes ikke dette er dårlig betalt for en jobb utført av ufaglært. Selv har jeg 5års utdanning på universitet og jobber i staten for ca 350 000 i året. Jeg ønsket å betale hvitt, og tilbød henne da å betale 167kr timen. Hun ønsket svart til 120 kr timen.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #6 Skrevet 12. september 2009 og videre jeg som da har 350 000 i året, tilsvarer dette en timelønn på 179. hvis jeg trekker fra skatt på 28% tilsvarer det at jeg sitter igjen med 129kr netto i timen for min universitetsutdanning med jobb i staten. Hun har ingen utdanning og ønsker å jobbe svart og sitter igjen med 120kr timen netto. Jeg synes ikke hun har kjipt betalt da.
Gjest Skrevet 12. september 2009 #7 Skrevet 12. september 2009 Vi betaler vaskehjelpen vår 150 kr per time, og hun bruker ca. 3,5 time på 230 kvm. Hun kommer annenhver uke, og tar alt grundig. VI bruker støvsuger og støvmopper selv når hun ikke er her, og det fungerer veldig bra.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #8 Skrevet 12. september 2009 Jeg hadde tatt jobben hvitt:) Og da hadde jeg tatt 320 kr + mva pr time, og mest sannsynlig brukt ca 1,5 timer pr gang. Så kr 600 pr gang sånn ca:) Og da hvitt, som sagt.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #9 Skrevet 12. september 2009 ufaglært? du bruker det jo som et skjelsord. hvis han drar på renholdningskurs, vil hun da stige i lønn?
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #10 Skrevet 12. september 2009 Kjære vene. Ufaglært er jo ikke ett skjelsord, det er ett helt vanlig ord. Det er greit du sikkert er for liklønn for alle uansett. Jeg har 5 år på universitetet og flere hundre tusen i studielån for denne utdannelsen. Vaskehjelpen min har ikke fullført videregående. Greit, det er mitt valg. Jeg jobber i staten, som krever at jeg har denne utdanningen og de betaler meg da netto 9 kr mer i timen enn vaskehjelpen min får. Jeg synes ikke hun har da spes kjip lønn og det har ikke jeg heller, selv om vi begge sikkert gjerne ville ønske å tjene mer. Det var også vakehjelpen min som satte lønna selv. Hun ba om 120 kr timen svart. Jeg sa jeg betaler deg 167kr hvitt og st det tilsvarer ca 120kr svart. Hun ville ikke det. Hun ville ha det svart.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #11 Skrevet 12. september 2009 Rehold er en egen utdanning. Tar du den, blir du faglært.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #12 Skrevet 12. september 2009 Ja, men min vaskehjelp har ikke renholdsutdannelse. Hun er ufaglært. Om hun blir faglært er det jo bare å sjekke opp med hva som er vanlig å betale for dette via fagorganisajonen hennes og betale det, men jeg blir litt lei meg om en faglært vaskedame skal ha mer i lønn enn min jurist utdannelse. Nå skiller prisen 9 kr timen, hun er ufaglært vaskedame, jeg er faglært jurist. Sier fagforeniningen hennes at hun skal ha mer, betaler jeg det. Men synes ikke 167 kr hvitt er så veldig kjip lønn som ble uttalt her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå