Anonym bruker Skrevet 11. september 2009 #1 Skrevet 11. september 2009 Ville du sagt i fra? Hele klassen har levert inn oppgaver på fronter. Alle har tilgang på alles oppgave. Jeg har brukt kvelden på å lese oppgaver. En medstudent brukte et begrep jeg ikke viste hva betydde, så jeg brukte google for å finne ut hva betydningen var. Etter å ha googlet en stund kom jeg over en side på nettet. Det viser seg at studenten ordrett har kopiert 3 avsnitt fra denne siden. Denne studenten har mastergrad, så det er utenkelig at han ikke er kjent med plagiat-reglene. Jeg hater fusk, og har lyst til å meldr fra til faglærer. Hva hadde du gjort?
Anonym bruker Skrevet 11. september 2009 #2 Skrevet 11. september 2009 jeg personlig ville ikke ha gjort noe som helst. men har du et problem med det kan du jo banke litt på lærerens dør mellom forelesningene, eller sende en mail?
Anonym bruker Skrevet 11. september 2009 #4 Skrevet 11. september 2009 La saken ligge, du får sikkert bruk for din iherdige rettferdighetssans på andre egnende områder.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2009 #5 Skrevet 11. september 2009 jeg ville ikke ha sladret til læreren om dette. men dersom dette er en medstudent som du har litt kontakt med ville jeg ha opplyst h*n om hva jeg hadde funnet og gjort oppmerksom på at dersom jeg kunne finne det ut, så kunne læreren også! Da hadde studenten fått noe å tenke på,og kanskje ikke turt å ha gjort noe lignende igjen!
Anonym bruker Skrevet 13. september 2009 #7 Skrevet 13. september 2009 Det er ikke noe vits og si fra til studenten, oppgaven er levert og kan ikke endres.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2009 #9 Skrevet 13. september 2009 jeg ville ikke gjort noe, det greieste er å ikke blande seg i andres saker så lenge det ikke skader deg personlig
Gjest Gul stjerne Skrevet 13. september 2009 #10 Skrevet 13. september 2009 Jeg hadde ikke sagt i fra.
Gjest Skrevet 13. september 2009 #11 Skrevet 13. september 2009 "det greieste er å ikke blande seg i andres saker så lenge det ikke skader deg personlig :)" For en elendig holdning. Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2009 #12 Skrevet 13. september 2009 Hvis oppgaven er levert på fronter, ligger det sannsynligvis plagiatkontroll innebygd i programmet (det gjør det i alle fall i It's learning). I såfall kan det hende at saken løser seg av seg selv. Hvis ikke, skader det vel ikke å gi faglærer et lite tips. Evt. kan du varsle medstudenten din først, og be ham/henne ordne opp i det før faglærer tar affære.
Jada-har fire små Skrevet 13. september 2009 #13 Skrevet 13. september 2009 hvis fronter er noe ala its learning så har jo de plagiatkontroll og da vil sensor se hva i oppgaven som er plagiert og få henvisning til internettside hvor stoffet er hentet fra. Så du trenger ikke si ifra.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2009 #14 Skrevet 13. september 2009 Det re jo et tøft arbeidsmarked der ute og dere skal konkurere om de samme jobbene. Det angår jo forsåvidt deg dette her. Men jeg ville nok ikke ha gjort noe med det, ville ha vært mer opptatt av mine egne prestasjoner og heller konket han ut på den måten. Kommer litt an på, men jeg ville nok ikke ha sladret, det kan ødelegg veldig for den det gjelder. Stakkarsen er en uhederlig skjel.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2009 #15 Skrevet 13. september 2009 Hadde ikke sagt i fra. I såfall kun til studenten selv. -3 avsnitt er jo ikke så alvolig mye da. Det studenten skulle gjort var å oppgi kilde. Men jeg synes ikke 3 avsnitt i en oppgave er noe å ta på vei for.
supergyda Skrevet 13. september 2009 #16 Skrevet 13. september 2009 Jo, det er mye. 3 avsnitt er 3 avsnitt for mye. Etterrettlighet er et av de viktigste prinsippene i høyere utdanning, de som ikke etterlever dette fortjener å stryke med glans.
Gjest Skrevet 13. september 2009 #17 Skrevet 13. september 2009 Hvis han har master så vet han jo hva det vil si å jukse. Da har han gjort det med overlegg og er ikke mye "stakkar" Hadde det vært en som kom direkte fra vgs. og som helt tydelig hadde handlet av uforstand og ikke med overlegg kunne jeg vært tilbøyelig til å gi ham the benifit of doubt- men ikke uten å si fra noe så salig til vedkommende.
Gjest Skrevet 13. september 2009 #18 Skrevet 13. september 2009 Det har jo litt med at vi helt vil at folk skal kunne det de utdanner seg til også. Nå vet jeg ikke hvilket fag dette er snakk om. Men tenk om det. f.eks er snakk om medisin studiet. Ville du hatt en lege som jukset seg frem til jobben?
Den heldige eier av ett barn Skrevet 13. september 2009 #19 Skrevet 13. september 2009 Om jeg hadde merket det etter leveringen så hadde jeg ledd litt inne meg og tenkt han var litt dum som glemte plagiatkontrollen som er. Etterpå hadde jeg faktisk syntes litt synd på ham, men hadde nok ikke ofret ham en tåre.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2009 #20 Skrevet 15. september 2009 Så rart at så mange av dere ikke ville ha meldt fra.
Miss Misantrop Skrevet 15. september 2009 #22 Skrevet 15. september 2009 Jeg ville ha passet mine egne saker.
Gjest Skrevet 15. september 2009 #23 Skrevet 15. september 2009 Du burde kanskje melde i fra, men personlig har jeg oppdaget fusk og valgte å overse det bortsett fra en advarsel om at de i det minste kunne være en smule diskrete i sine forsøk på fusk (noe som førte til at de ikke turte å jukse likevel). Så jeg hadde kanskje nøyd meg med å sende en mail til den det gjelder med beskjed om at han må ha glemt å sette et par avsnitt som sitat ....
Anonym bruker Skrevet 15. september 2009 #24 Skrevet 15. september 2009 Selvfølgelig er det vits å si i fra til studenten, for det vil få vedkommende til å tenke seg om to ganger før h?n gjør slik igjen seinere.
Ireyna Skrevet 15. september 2009 #25 Skrevet 15. september 2009 Herregud for en gjeng feiginger det var her da! Selvfølgelig sier du i fra! Hvor surt er det ikke om hun får bedre resultater enn deg, og av den grunn får jobben du ville ha? HUN JUKSER! og du vet det, da sier du i fra! Send en mail eller ring inn anonymt om du ikke vil oppgi navn, men si nå iallefall fra! Hvis du ser noen som knuser ei rute på skolen, sier du ikke noe da heller? Enn om ungen din blir banket opp og ingen av hans medelever sier noe, gjør det ingenting det da? Handler om prinsipper, man sier ifra når lovbrudd blir begått, uavhengig om det er tre kopierte avsnitt, eller fysisk vold!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå