Anonym bruker Skrevet 11. september 2009 #1 Skrevet 11. september 2009 Noen som har erfaringer eller vet hvordan de "fungerer"?
Anonym bruker Skrevet 11. september 2009 #2 Skrevet 11. september 2009 Du må fortelle legen din at du er deprimert og har vært det en stund. Funket bra for meg. Men du må ikke ta dem hvis du planlegger å bli gravid eller ammer. Viktig.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2009 #3 Skrevet 11. september 2009 hehe..jeg ba ikke om dem engang. Jeg var så sliten, og sa at jeg bare hadde lyst å bli under dynen om morgenen, ikke lyst å stå opp. Legen tolket dette som depresjon, og skrev ut resept på lykkepiller. Jeg ba egentlig bare om en sykemelding for å klare å hente meg inn litt. Men jeg var ikke deppa, jeg var bare så inni margen sliten. Og det visste jeg selv godt.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2009 #4 Skrevet 11. september 2009 Hvordan virket de ? Hvilke "følelse" får du nar du går på de?
Anonym bruker Skrevet 11. september 2009 #5 Skrevet 11. september 2009 Jeg ville egentlig ikke bruker antidepressiva, og gikk først til psykolog, men fant ut etterhvert at jeg skulle prøve antidepressiva. Grunnen til at det funket for meg er at det gir deg en slags pause fra all tenkinga, og du får overskudd-kommer litt opp, så du klarer å gå gjennom tankene dine på en bra måte. Det gjør at du blir litt mer balansert, og ikke går så ekstremt ned i kjelleren. Jeg fikk ikke den følelsen av at jeg ble helt flatet ut humørmessig-det fjernet bare bunnene.... jeg har veldig god erfaring, det gjorde at jeg fikk kommet ut av en vond og tung depresjon og jeg har fått livet tilbake!
Anonym bruker Skrevet 11. september 2009 #6 Skrevet 11. september 2009 Jeg føler jeg fikk livet i gave når jeg begynte å ta medisiner for adhd i sommer. Har det muligens noe av de samme ingrediensene?
Anonym bruker Skrevet 11. september 2009 #7 Skrevet 11. september 2009 Hehe.. det samme sa jeg; på meg virker Ritalin litt slik som Sobril;) Og SÅÅÅÅÅ behagelig som jeg har det inni meg. Men det er ADHD, ikke depresjonen:) Kanskje du NN 20:36 går på Strattera? Det er en lykkepille, det. Sånn opprinnelig.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #8 Skrevet 12. september 2009 Nei ADHD medisin og lykkepiller har I K K E samme ingredienser. Lykkepiller kalles for SSRI-preparater. Man må ta SSRI i noen uker før man kjenner effekt og de hjelper mot bunnene i depresjonen; man kjenner seg ikke så langt nede og blir bedre i stand til å ta fatt i problemene sine. Strattera forekrives ikke mot depresjon, men ADHD. Studier viser faktisk at det kan føre til økt selvordsrisiko. Her kan du lese om SSRI: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5648&MainArea_5661=5648:0:15,2917:1:0:0:::0:0&MainLeft_5648=5544:56672::1:5647:6:::0:0 http://no.wikipedia.org/wiki/Selektiv_serotoninreopptakshemmer Eller du kan google selv. Vær obs på mellomrom i adressene,da virker de ikke.
Gjest Tale30 Skrevet 12. september 2009 #9 Skrevet 12. september 2009 Jeg har inntrykk av at det er alt for lett få. Kjenner flere som har gått til lege i håp om å bli henvist til psykolog, men de har nesten ikke fått satt foten innenfor døra før de har en resept på lykepiller. Det er mye enklere for helsevesenet å medisinere fremfor å ta tak i det underliggende problemet.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #10 Skrevet 12. september 2009 Ja den samlede effekten av SSRI blir best om man kan gå i samtalebehandling samtidig. SSRI kan dempe symptomene, men virker ikke på bakgrunn og årsaker til problemene. Desverre er samtalebehandling hos psykolog vanskelig tilgjengelig pga kapasitet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå