Blind Gudinne Skrevet 11. september 2009 #1 Skrevet 11. september 2009 Vi har idag fått tilbud om plass i en privat familiebarnehage til Vesla ( blir 1 år om 14 dager)..... Vi har ikke søkt i denne bhg, men det spiller egentlig ingen rolle. Men kjenner jeg er litt usikker på hele dette konseptet med familiebarnehager. Er det noen som kan fortelle meg litt om dette? Er dere fornøyde? Hvis ikke, hvorfor? Og hvis vi takker ja til plass her, mister vi da plassen i køen i de andre kommunale bhg vi har søkt på?
Gjest Månefuglen +2imagen Skrevet 11. september 2009 #2 Skrevet 11. september 2009 Jeg er kjempefornøyd!! ELSKER barnehagen til jenta mi De er tre akkurat nå, en som bare betaler for plassen til sønnen blir "gammel nok" som hun sier, (hun er forøvrig også vikar for hun som driver barnehagen iblant) men til vanlig er de fire. Det går kjempebra. Bhg vår slår seg sammen med en annen familiebhg i området etter kl 1200 og da leker disse sammen i parken som bhg vår leier.. Alt er bare supert.. Alle har et godt forhold til hverandre etc.. vet ikke helt hva du lurer på men jeg er i alle fall kjempefornyød med alt:)
Pippilotta med 2 blå! Skrevet 11. september 2009 #3 Skrevet 11. september 2009 Hei! Nå vet jeg ikke hvor i landet du bor, men jeg driver selv en familiebarnehage i Trondheim så jeg kan fortelle litt om hva en fam.bhg er i alle fall. Det stilles samme krav til en familiebarnehage som til en "vanlig" kommunal barnehage. Vi må ha både vedtekter og årsplan, foreldremøter og foreldresamtaler. Det stilles krav til pedagogisk leder og alle som jobber der (inkludert de andre familiemedlemmene) må ha godkjent politiattest. Vi følger samme makspris som andre barnehager, og du har rett til å stille krav til barnehagen! Jeg synes en liten familiebarnehage er et supert tilbud for de minste barna da de får en myk start på barnehagelivet og jeg stortrives med jobben min! Du kan jo ta kontakt med barnehagen og dra dit på besøk om det er noe du lurer på.
Blind Gudinne Skrevet 11. september 2009 Forfatter #4 Skrevet 11. september 2009 Joda, vi skal dit på besøk til mandag. Hun virket veldig hyggelig hun jeg snakket med ( pedagog fra Australia). Men det jeg er mest skeptisk til er at de blir "flyttet hit og dit", altså noen dager i basen og noen dager i private hjem. Men det er som du sier at dte r jo en god og myk start på et barnehage-liv. Men er det ingen som vet om vi mister plassen i køen i de andre bhg hvis vi tar denne plassen???
mamman til to gutter Skrevet 11. september 2009 #5 Skrevet 11. september 2009 Her i kommunen er det sånn at man kan takke ja til plass i en barnehage og likevel stå i kø for å komme inn i andre barnehager. Jeg tror faktisk det motsatte er vanskeligere, å takke nei til en plass og fortsatt stå i kø for en annen, for da har du jo fått et tilbud om plass og takket nei. Ring for å være sikker kommunen på mandag å spør dem, så er du helt sikker på reglene i din kommune. Jeg har ingen erfaring med familiebarnehager selv, men jeg ville ikke hatt sønnen min i en familiebarnehage uten å være 100% sikker på at den personen som jobber der er flink. Å møte henne en dag er sikkert greit, men det er ikke sikkert hun viser seg fra sin egentlige side da. Jeg ville spurt litt rundt for å finne ut andre som har hatt barn der for å høre hva de syns om barnehagen og om den er bra. Jeg ville faktisk vært litt skeptisk til å få plass nå i september ettersom det er like etter august når det er mest vanlig at de nye barna som har fått plass begynner. Jeg tenker kanskje noen har fått plass, prøvd en liten periode, for så å finne ut at barnehagen ikke er bra. Jeg tror det med familiebarnehager er veldig enten eller. Noen som jobber i familiebarnehager er kjempeflinke og dermed blir barnehagen fantastisk, mens andre er lei jobben sin og med en ansatt som det er i de fleste familiebarnehager, så blir det da en dårlig barnehage. Det som også er synd med familiebarnehager er at når det stort sett er en ansatt, så blir barnehagen stengt ved sykdom og man bruker opp flere av "sykt barn dagene" sine på syk barnepasser.
Mamma83 ♥♀08♂10♥ Skrevet 11. september 2009 #6 Skrevet 11. september 2009 Vi har snuppa i familiebarnehage og må si jeg var litt skeptisk i starten. Men, det går veldig bra, hun stortrives. De er på besøk i en annen barnehage rett i nærheten to dager i uka, de er også med på et lekeopplegg som er et tilbud for alle barnehagene i nærheten en dag i uka. De to andre dagene har de litt roligere dager. Siden de bare er fire barn er det lett å tilpasse. Om et av barna er litt slitne en dag tar de det litt ekstra rolig osv. Barnehagen er i leiligheten til hun som driver den, men om hun er syk en dag så kommer det vikar. Ta deg en tur på besøk og se hva du synes. Håper det ordner seg.
Sweet :-) Skrevet 11. september 2009 #7 Skrevet 11. september 2009 Vi har også jentungen i privat familiebgh og er kjempe fornøyd. De er totalt 6barn, 5 per dag (2 stk som deler en plass)!! Og jeg må bare si at aldri om jeg ville valgt anderledes.. De holder til i en lavvo i hagen hos bestyreren, og har også ett rom i huset til ho. De har bålplass og stor gressplen men sklie, sandkasse og andre leker. De er ute hver dag, hele dagen om været tilsier det! Er ofte på turer til en ann familiebhg i nærheten, til lekeparken i nærheten eller i skogen rett bak huset. Og barna er utrolig sammensveiset... Jeg ser bare fordeler med å ha barna mine i en lite bhg, og kunne aldri tenkt meg noe annet!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå