Anonym bruker Skrevet 11. september 2009 #1 Skrevet 11. september 2009 Jeg har en gutt på 7 år som går i 2.klasse på en veldig liten skole. De er bare 3 stykker i klassen, men går sammen med trinnet over slik at de blir litt flere. Ene andre gutten i klassen hans er rett og slett en bølle. Jeg vet at gutten ikke bare har det lett. Moren er sånn som bare synes det er kult at sønnene er bøllete og oppmuntrer dem til slik oppførsel, og storebroen på 15 år lærer lillebroren stygge ord og handlinger. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger opp igjennom min gutt har kommet hjem med bitemerker og blåmerker gitt av denne gutten når de var banehagebarn. Deretter var det banneord som han hadde lært, blitt lurt med på å gjøre stygge og skumle ting som å stjele fyrstykker for å tenne på et hus osv. Jeg vet det er den andre gutten sine ideer delvis fordi sønnen min forteller det og han ikke klarer å lyve uten at det lyser av ham, og delvis fordi andre barn forteller at de har hørt denne gutten overtale sønnen min og den siste i klassen deres til å gjøre slike ting og viderefortalt dette til lærere eller sine foreldre. Han har også stjålet mye fra sønnen min av leker, lurer fra ham Pokemonkort osv. Nå fikk jeg vite av andre foreldre at deres barn har fortalt at denne gutten truer sønnen min på skolen. Han "tvinger" ham til å si banneord til de andre barna fordi ellers skal han banke sønnen min sier han. Kjenner at nå renner det litt over for meg her. Jeg er dritt lei hele ungen rett og slett! Har hele tiden prøvd å balansere ut dette med å inkludere og lære i det minste min sønn hva som er rett og galt og si at han ikke må høre på hva den andre gutten sier. Synes ikke man skal nekte barnet sitt å være med noen, spesielt siden de er så få og denne gutten da vil bli utestengt da nesten ingen andre vil være med ham (forstålig nok). Nå derimot kjenner jeg at grensen min er nådd. Han kan jo ikke bare gå å true sønnen min på den måten?! Jeg har bedt sønnen min ikke leke med ham mer når han er slik, bare gå sin vei og leke med andre. Kjenner også at jeg har lyst til å kontakte skolen, men er dette grunn nok? De vet nok en del om denne gutten alt og problemene hans, men hva er skolen sin jobb? Dette med truingen skjer på skolen.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2009 #2 Skrevet 11. september 2009 I mine øyne kan det ikke skade og bare ta en liten uformell prat med læreren eller noe sånt... Bare for å forhøre deg med læreren om hva han/hun mener? Kunne jo kanskje vært lurt å fortelle at du blir forferdelig usikker på hvordan du skal reagere på dette? Det med banningen er jo ikke så ille, men når det kommer til stjeling og det med å tenne på ting, så høres jo det litt skummelt ut... Ble selv overtalt til å stjele da jeg var barn, men heldigvis lærte jeg av dette da jeg ble tatt og måtte be om unnskyldning samt at foreldrene mine ble skikkelig skuffa over hva jeg hadde gjort..
Tommage♀♂ Skrevet 11. september 2009 #3 Skrevet 11. september 2009 Jeg jobber på en barneskole, og jeg ville absolutt likt å få vite om sånne ting. På den måten kunne vi ansatte holde et øye med "bøllen", og avverge sånne situasjoner. Ingen skal være redde eller føle seg truet på skolen!
Anonym bruker Skrevet 11. september 2009 #4 Skrevet 11. september 2009 Selvfølgelig skal du ta kontakt med læreren! Men jeg ville først tatt en tlf til guttens foreldre og fortalt at du er fortvilet over situasjonen og ønsker å ta grep slik at sønnen din kan få en bedre hverdag. Da blir det heller ikke hemmelig for dem at du møter med læreren. Hvis jeg hadde et barn som plaget andre ville jeg satt stor pris på å bli kontaktet først. Også ville jeg avtalt med guttens foreldre at han kunne komme hjem på besøk til dere slik at barna kunne finne en bedre måte å leke sammen på, i en trygg setting for din gutt. Lykke til! hilsen en lærer på 2. trinn.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2009 #5 Skrevet 11. september 2009 Du skal ikke lure på hva som er god nok grunn i andres øyne. Blir din sønn plaget, så er DET god nok grunn til å ta opp dette. skolen først. Bedrer det seg ikke, så true med å melde enten til barnevern eller politi. våre barn har faktisk RETT til å ha en trygg skoledag. Og skolen har PLIKT til å lage det slik. Tenk om dette hadde vært på en arbeidsplass, med bare voksne; hvem hadde blitt anmeldt? Ikke si at "det er bare barn". Din sønn er et av barna! Hilsen mor til mobbeoffer.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2009 #6 Skrevet 11. september 2009 Vi har selv en gutt 3. klasse i en fådelt skole, men større enn din, kullene her er på 6-7-8. Naboskolen er derimot mindre enn din.... Dette, HI, er MER enn nok grunn til å kontakte skolen, vi hadde tatt kontakt LENGE før dette. Og var ting kommet så langt som du beskriver, hadde vi forlangt en samtale med både klassestyrer og skolestyrer. En samtale som , gitt at det ikke kom fram noe vesentlig nytt i løpet av samtalen hadde blitt avsluttet med omtrent. "Denne situasjonen anser vi som HELT uholdbar, og vi anser ikke at skolen gir oss hjelp i VÅR oppdragelse av gutten så lenge den vedvarer! Vi er klar til å bidra med vårt, så langt vi kan dette, og kommer til å sette ALT inn på å bistå skolen i sitt arbeid for å få en endring, bare gi beskjed om hva vi kan bistå med. Vi er gjerne klar til en samtale hvor guttens foreldre er til stede om DET er ønskelig. Men vi anser det som helt nødvendig at skolen GJØR noe, vi evaluerer det som blir og vi tar som selvsagt at det faktisk ER en påviselig endring til (dato) og at forholdet er opphørt til (senere dato). Kan eller vil skolen IKKE bidra med det, må vi søke hjelp og bistand til oppdragelsen der hos dem som KAN og VIL bidra med det, og skriver da derfor gutten ut av skolen etter dette og overlater opplæringen til andre! Fortell gjerne guttens mor denne konsekvensen om du/dere anser det som formålstjenlig! Og vi hadde vært klar for å iverksette nøyaktig det som var sagt, om det var nødvendig. VIL eller KAN ikke skolen bistå med sitt i en sak som dette, har vår gutt ikke behov for skolens bistand til opplæringen heller. Da ordner vi bedre opp sjøl, gjennom hjemmeundervisning eller plass på en friskole!
petite fleur Skrevet 11. september 2009 #7 Skrevet 11. september 2009 Ja, dette er i aller høyeste grad grunn nok til å kontakte skolen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå