vero:o) Skrevet 11. september 2009 #1 Skrevet 11. september 2009 noen som vet,skal på krabbe i kveld,men kom pluttselig på ate det var noe der.når du ammer det kansje??
chiquetita Skrevet 11. september 2009 #2 Skrevet 11. september 2009 Er du gravid skal du kun spise et hvite kjøttet desverre... miljoøgifter i det brune
vero:o) Skrevet 11. september 2009 Forfatter #3 Skrevet 11. september 2009 hm... ikke litt av det brune?
♥Madame_Mim♥ Skrevet 11. september 2009 #4 Skrevet 11. september 2009 Nei, bare klør og beina desverre etter som jeg har forstått...
vero:o) Skrevet 11. september 2009 Forfatter #5 Skrevet 11. september 2009 oki det va domt :/jaja godt me det hvite og..
chiquetita Skrevet 11. september 2009 #6 Skrevet 11. september 2009 Jeg må innrømme at jeg ikke klarte å styre unna litt av det brune som du sier lenger oppe, det var deilig. Er gravid enda og vet jo egentlig ikke om det gikk bra...? Sikkert lurt å la det være! Jeg tror infoen ligger på matportalen.no
Turtelduen Skrevet 11. september 2009 #7 Skrevet 11. september 2009 Alt det mathysteriet har jeg aldri hengt meg oppi. Spiser krabbe som bare det. Reke og hummer, jordbær og blåskjell...
snuffe Skrevet 11. september 2009 #8 Skrevet 11. september 2009 Det interessante må jo være hva som er kostholdsanbefalingene, ikke hva folk velger å ikke gidde å følge av anbefalinger... Det er forresten ingenting i veien for å spise verken reker, hummer, jordbær eller blåskjell som gravid. Her er de offisielle kostholdsrådene: http://matportalen.no/Emner/Gravide
mamman til to gutter Skrevet 11. september 2009 #9 Skrevet 11. september 2009 Det matportalen anbefaler er ikke hysteri, det er fornuft. At du gjør det er en ting, men du bør ikke oppfordre andre til å ikke følge anbefalingene likevel. Det er fare for babyen å spise det matportalen anbefaler at man skal holde seg unna, for de fleste går det bra, men hvis man er veldig uheldig, så går det ikke bra. Som noen har skrevet over her er det kun anbefalt å spise det hvite krabbekjøttet, men reker, hummer, jordbær og blåskjell (bortsett fra å følge normalt blåskjellvarsel) er det ingen advarsler mot å spise, så det er det bare å spise med god samvittighet, både når man er gravid og når man ammer. http://matportalen.no/Matportalen/Emner/Gravide når når vi er gravide og denne til når vi skal amme: http://matportalen.no/Matportalen/Emner/ammende
Snuppa! Skrevet 11. september 2009 #10 Skrevet 11. september 2009 Med min første fikk jeg ingen info om spesiell mat jeg måtte holde meg unna. Kun muggost og alkohol. Spiste spekeskinke som bare det hele jula. Når jenta mi var 2 år fikk jeg plutselig vite dette var fyfy. Og det gikk helt fint med baby i magen:) Kjenner jeg var lykkelig uvitende da og stresser mye mer ang mat denne gangen.
Turtelduen Skrevet 11. september 2009 #11 Skrevet 11. september 2009 Det er alltid en risk å spise div når en er gravid. Kjøttdeig, div annet kjøtt, frukt. Alt har med forsiktighet og gjøre og med måte. Og enhver skjønner det.
snuffe Skrevet 11. september 2009 #12 Skrevet 11. september 2009 La meg gjette, du er "enhver" og "enhver" har bedre peiling på dette enn Mattilsynet? Det er ikke det spor farlig å spise stekt kjøttdeig eller annet stekt kjøtt og vasket eller skrellet frukt. Det er derimot en risiko for fosteret å spise f.eks spekeskinke samme hvor "med måte" man gjør det.
Turtelduen Skrevet 11. september 2009 #13 Skrevet 11. september 2009 Spekeskinke skjønner "enhver", rått kjøtt er ikke bra for alle og "enhver" ellers heller. Og ang kjøtt og frukt, en kan heller aldri vite. Mattilsynet kommer med masse gode og viktige råd, men de kommer også med mye annet, for å si det sånn...
mamman til to gutter Skrevet 11. september 2009 #15 Skrevet 11. september 2009 Jeg skjønner ikke at folk ikke følger anbefalingene til matportalen. Det går STORT SETT bra også hvis man ikke gjør det, men dessverre ikke alltid. Hvis man spiser mat med toxoplasmose i, som det kan være bla i spekeskinke som ikke har vært fryst, og man ikke har vært smittet av det tidligere, så kan fosteret bli smittet. Toxoplasmose er en parasitt og den kan skade øynene og hjernen til fosteret, i verste fall, så skader den fosteret så mye at fosteret dør og man mister babyen:-( Sannsynligheten for at det er toxoplasmose i mat man kjøper i Norge er veldig liten, men man kan aldri være sikker på at den ene biten man spiser av spekemat, ikke har toxoplasmose i seg, derfor blir det anbefalt at man holder seg unna all spekemat. Listeria er det enda verre med. Den tåler at man fryser det ned, så selv spekeskinke som har vært frosset kan inneholde listeria. Det er ikke lengre siden enn 2007 at en som var gravid med tvillinger mistet begge tvillingene fordi hun spiste mykost (feks brie) mens hun var innlagt på Rikshospitalet. Jeg spiste mykoster når jeg var gravid sist, for det var før dette skjedde og før de gikk ut med anbefalingen om at man også bør holde seg unna mykoster. Det gikk veldig bra med meg, men det var bare flaks for meg at jeg ikke spiste av den pakka med ost som hun tvillingmoren gjorde. Denne gangen holder jeg meg unna all mykost. (og for de som lurer, myke oster som kremost og smøreost er går ikke under mykoster) Hvis noen velger å tolke offentlige anbefalinger som hysteri, så er det helt opp til dem, men å gå ut her og kalle det hysteri og teit at man følger anbefalingene for å ta så godt vare på barnet sitt som man kan, det syns jeg er unødvendig. Jeg syns faktisk det blir litt det samme som at man kan si at det er bare tull å ha babyen i bilsete, for "vi overlevde jo å ligge i bagen uten noen sikring ellers". Ja, vi overlevde, men dessverre var det veldig mange andre som ikke gjorde det.
Turtelduen Skrevet 11. september 2009 #16 Skrevet 11. september 2009 For all del, mitt hysteri innlegg gjalt ikke sånne ting vi vet ikke er bra. Sånne ting du beskriver her. Mitt innlegg henviser til krabber, jeg vet det er i det brune kjøttet miljøgifter samler seg, men det er begrenset i dypvannskrabbene. Ja, for det er der de fleste fiskere henter dem. Langt ute... Selvfølgelig spiser ikke jeg spekemat, rå biff, uvaska frukt osv. Og jeg anbefaler heller ingen andre her. Tenker mer på det med at reker skaper allergi hos baby, jordbær fører til kreft, osv osv. Er ferdig med diskusjon jeg, blir ført litt langt.
vero:o) Skrevet 12. september 2009 Forfatter #17 Skrevet 12. september 2009 jøss mange meninger her jaja jeg åt da litt av det brune i går og jeg da,me måte da selfølgelig... før var det jo ingen regler på hva man kunne og ikke kunne spise så bryr meg ikke så mye egentlig---
Betti spaghetti Skrevet 13. september 2009 #18 Skrevet 13. september 2009 Er så utrolig ening med En gutt + bitteliten spire, lurt å følge de anvisninger som blir gitt. At noen velger å ta et glass vin eller en spekeskinkebit er helt opp til hver enkelt. Men skal man gjøre sitt beste, ja så får man ofre litt i de ni små månedene man er gravid. Selv savner jeg et glass rødvin så veldig veldig nå.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå