Gå til innhold

jeg er så lei av å amme...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ammet i snart to og en halv mnd nå og har slitt stort sett fra starten. han har hatt mye problemer med vektoppgang og jeg har vært sår og hatt vondt i puppene stort sett helt siden fødselen. Jeg orker ikke mer nå. Har prøvd i en mnd ca snart å liksom prøve å holde ut og se om d blir lettere,men nei..den gang ei...jeg har bare vondt og holder på å besvime hver gang jeg enten ammer eller pumper meg. Jeg har ingen kuler i brystet,noe helsesøster sier jg må kjenne etter på for å vite om jeg har brystbetennelse eller ei. men d har jeg ikke som jeg vet. Men er vondt likevel og jeg e utrolig sår. Har prøvd alt..brystskjold og krem også..men d er vondere med skjold da han suger så hardt at brystvorten kommer gjennom hullene på skjoldet:S

men d jeg vil vite er..hvordan går jeg frem og slutter? Han tar mme uten problem,har prøvd...og han tar flaske uansett..er en matmons så han spiser bare d er mat å få samma hva:P Så d er kjekt i d minste..Men jeg har jo ingen peiling på hvordan man gjør dette og om d egentlig er så lurt...jeg har heller ikke mye melk selv føler jeg..pumper bare ut 40 ml hver pupp og d selv med syntocinonspray og slikt...men nå har jeg prøvd så godt jeg kan og slitt i en mnd ekstra fordi helsesøster anbefalte d før jeg evt begynner å tenker på å slutte...men nå er jeg så lei av alt kavet at jeg greier bare ikke mer..d får gå uten pupp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å spørre om hvordan jeg skal slutte md amming og hvor lang tid tar d før den er borte...?

hi

Skrevet

Er det ikke sopp du har da? Høres litt sånn ut, egentlig. Prøv å få resept på soppmiddel før du gir opp. (du kan faktisk smøre canesten på puppene) Har babyen din hvitt belegg på innsiden av kinnene?

Skrevet

jeg forstår deg godt, jeg. Har vært der selv med ene barnet. Var så lite melk og så mye stress at jeg ikke orket. Jeg var i tillegg litt nede psykisk(sliten), og hadde ikke helt kampviljen til å fortsette etter 6 uker. Så jeg sluttet å amme. Jeg var heldig på den måten at jeg slapp melkespreng(der var for lite melk til det).

Men jeg vet at du kan få tabletter med legen for å stoppe melkeproduksjonen din.

Ikke amme bare fordi andre mener det er best. Ikke slit deg ut på det. Jeg husker at alt ble så "melkefokusert" og teknisk at jeg rett og slett gikk glipp av kosen med barnet den perioden der. Det var også nedbrytende for min psyke at jeg ikke fikset ammingen. Bedret seg mye når jeg sluttet å stresse, og gikk over til erstatning.

Og vet du; nr 2 klarte jeg å amme uten problemer:) Så det at du nå ikke får det til, betyr ikke at du ikke får det til senere:)

Skrevet

Det er klart du ikke skal slite deg ut på amming. Det er ikke bra for barnet ditt med utslitt mor heller. Du har tross alt ammet de to viktigste månedene i livet til barnet ditt. I dag finnes det solide morsmelkerstattinger. Klart at morsmelk er best, men en skal bruke sunn fornuft og ikke amme til en hver pris. Høres jo ut som om du har veldig vondt..

Jeg kunne ikke amme pga brystreduksjon. Da fikk jeg hormontabeletter som skulle stoppe melkeproduksjonen. Dette skriver legen ut til deg på resept. Vil du ikke amme mer kan du bare gå over til flaske. Når du ikke ammer barnet ditt vil melkeproduksjonen sakte men sikkert forsvinne. Så du vil jo ha melkespreng noen dager (kun 2-3 dager i mitt tilfelle) Det kan også hjelpe å binne puppene stramt inn til kroppen med ein bred bandasje.

Skrevet

Nei,jeg vil ikke prøve noe før jeg slutter..jeg vil slutte...jeg orker ikke mer...da har jeg hatt sopp helt siden fødselen da eller?? Er litt merkelig ...men ser ikke oe belegg...hvordan skal dette belegget se ut? jeg kommer til å slutte uansett,men jeg skal til helsesøster på mandag så får vel finne ut hvis han har sopp..eller jeg har d...hvis jeg har d har han og d sannsynligvis da men.

Jeg skal bare gå med spreng altså? Høres da vondt ut:P men jeg har for store bryster til at de holder seg oppe med bandasje surret rundt tror jeg....:SOg enda værre "henger " de når d er spreng..men jeg får vel prøve ,finner vel ut...jeg har hørt man skal bruke tid på amme slutt og pumpe seg litt osv men..da går d vel lang tid før melken forsivnner og..vil gjerne bli kvitt den ganske fort..

Skrevet

Stakkars deg. Det høres helt forferdelig ut å ha konstant vondt når du ammer. Har virkelig ikke helsesøstra noe bedre å komme med enn nesespray? Jeg hadde virkelig ikke orket å gå sånn mer enn noen dager i strekk (noe jeg har gjort flere ganger pga brystbetennelser). Ta deg en tur til legen eller ring nasjonalt ressurssenter for amming. Det skal da virkelig ikke være så vondt å amme.

Og hvis du ikke får hjelp, ja da får du slutte med god samvittighet. Jeg hadde ikke holdt ut!

Skrevet

For meg tok det vel to uker før melka forsvant fra puppene og jeg begynte å føle meg normal igjen. Men siden du har så vondt kan du jo høre med legen din om h*n kan gi deg medisiner. De er ganske kraftige og har diverse bivirkninger, men det er kanskje bedre enn smertene du har?

Skrevet

Ja men jeg har bestem meg mer eller mindre for å slutte da,men skal vente til over helgen ,får bare pumpe meg i helgen...er ikke like ille d som amming...men er fremdeles vondt d og...brystknoppene er jo helt lilla:O og d kommer blod en sjelden gang iblandt..nevnte d for helsesøster også og hun sa d var pga av sårheten...men da jeg nevnte d første gang...da sa hun,prøv en uke til og se før jeg gir opp...ok..jeg gjorde d...så fikk jeg nesesprayen...d kom mer melk men d ble fremdeles vondt av amming og pumping...så nå vil jeg ikke mer..men er bekymret for å få eller at je har betennelse eller sopp eller hva d nå er...selv om jeg ikke ser noe belegg verken på tungen ellr kinnene il sønnen min...men han har noe hvitt i ganen..men aner jo ikke om d skal vre slik eller ei:S ser ikke ut som typisk belegg liksom...menmen...jeg synes heller ikke d skal være så vondt å amme...og som jeg har hørt skal d ikke være vondt i d hele tatt:S

Skrevet

Kjøp bandage på apoteket og bind stramt over puppa, da blir melken borte etter noen få dager;)

Skrevet

Hvis du allikevel skal vente til over helga med å slutte så smør deg med canesten i helga, smør etter hver amming og tørk av brystet før du legger ungen til ved neste måltid. Om det er sopp du har (det høres litt sånn ut) burde smerten bli borte på en dag eller to... Og ja, man kan gå med sopp i mange måneder, den trives godt på puppen pga fuktigheten. Google "trøske" så kan du lese litt om det, jeg har hatt det selv.

Hvis du skal slutte å amme setter du på deg den trangeste treningsbh'en du kan få på deg og ha den på 24 timer i døgnet. Du kommer til å få spreng særlig første døgnet, men ikke pump deg, bare gå i dusjen og masser brystet litt under det varme vannet, da setter du igang utdrivningsrefleksen og det værste overskuddet kommer ut av seg selv. Melkesprengen blir borte på noen dager, og melka blir gradvis helt borte. Dette var måten jeg måtte slutte på da jeg måtte slutte av medisinske årsaker, så oppskriften fikk jeg på sykehuset. Det er veldig mye bivirkninger på de tablettene en får for å avslutte melkeproduksjonen, så legene skriver den helst ikke ut. Bare de om f.eks har mistet et barn får de av legene her.

Lykke til!

Skrevet

aha...jaja...men d er ikke smerte jeg kjenner sånn utenom ammingen...d er bare aat d er ømt konstant i puppen...noen ganger når han suger da så stikker d..så jeg vet ikke jeg om d er trøske. Men jeg vil helst ikke legge han til mer...så d kan bli vanskelig hvis du mener at jeg måå gjøre d? Er sinnsykt sår på brystvortene så jeg vil heslt ikke mer.men tenker mer på han som suger av brystet med sopp? da har han vel sopp i munnen da...hvordan behandler man d?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...