Gå til innhold

Kan man miste sexlysten av hormonspiral?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eier ikke lyst om dagen jeg.. Satt i hormonspiralen for 1 mnd siden, og er redd det er pga den.

Tar det om så lang tid før det går over?

Gubbemannen syns det er litt trist:/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har 2 venninner som har totalt uten lyst......til de tok den ut igjen!! Skikkelig humørsyke/tverre var de også... : (

Skrevet

Humøret er rimelig stabilt, det er bare lysta som er totalt borte. Vil ikke ta den ut heller:( Hater p-piller og alt sånt jeg må huske på.. Er en grunn til at jeg er hjemme i perm nå for å si det sånn;)

Skrevet

Hei Mia

Jeg kan faktisk litt om disse tingene (Helseutdannet). Det stemmer at hormon spiralen i svært få tilfeller gir nedsatt lyst i kombinasjon med tretthet, nedstemthet etc.

MEN ikke la deg lure eller villede til å tro at din nedsatte lyst utelukkende har med spiralen å gjøre. Det kan være mange grunner som er langt mer fremkommende

som for eks:

1. Dersom du fremdeles ammer, skilles hormonet prolaktin ut i høyere grad. Denne gjør at slimhinnene blir tørre, humøret kan bli litt labert, og lysten mindre. Det er naturen som på en måte ser at en baby trenger en mor som ikke med en gang "reproduserer" seg - for å gi babyen ro - omsorg og varme. Derfor har man gjerne mindre lyst.

Det viser seg også at menn i denne fasen kan få økt prolaktin - som gjør dem også mindre "lystne"

Når ammingen avtar - vil du fort kjenne forskjell.

2. Lyst sitter i hodet, kanskje mer enn i skrittet. Hvordan er samspillet mellom dere to? Nærhet, ømhet og intimitet er også måter å være "conected" på

3. Sover du godt nok? HAr du overskudd? Føler du deg antrekkelig? Får du trent, gått tur og mosjonert - husk det øker testosteronet som er et skikkelig testosteron hormon

4. min gubbemann sa til meg da jeg var på mitt "tregeste" - jeg vet at du er der inne et sted- og at du snart kommer ut igjen" .Si til mannen din at han må gi deg masse kjærlighet nå, tross lite sex. og husk og gi han små kjærtegn også iblant

Lykke til!

Skrevet

Ammer ikke, og trener 3 ganger i uka, noen ganger 4... :( Lillemor sover fra kl. 7-8 til 6-7 hver dag, så syns jo jeg får sovet en del også..

Vi samspiller bra, har kranglet en del i det siste, men føler liksom vi har kommet oss ut av den regla igjen..

Er ikke lett det her! Jeg vil jo, men har ikke lyst om dere skjønner..

Hehe.. Fint å brette ut sexlivet sitt bak et nick merker jeg;)

Skrevet

Skjønner - da er du utenfor mange av de klassiske årsaksfaktorene.

statestikkene sier at mange par må vente opp til 1 år før de føler at sexlivet er i rutine igjen.

Det som skjer når en blir vant til "ikke å ha sex" , er at man blir litt fremmede for hverandre. Man kan kjøre seg inn i mønstre der han for eks blir vant til at du aldri vil, og du slutter og ta initiativ selv. I tillegg kan det oppstå en ny "sjenanse" for hverandre.

Det går an å aktivt gå inn for å bli mer intime ved å seksualisere hverdagen mer. Du kan for eks.

1 fokusere mer på estetikk, vakre ting, sensualisere mer, la deg friste i smaker, lukter, lyder. - prøv å overføre noen av disse dimensjonene på partneren din

2. Kjenn etter - hva gjør deg tent- prøv å formidle dette til din partner

3. drikk et glass vin - eller to - løser på hemningene

Det er klart det kan være mange andre årsaker, men dersom det er slik du sier at du gjerne vil - kan det enkleste være å bare hoppe ut i det.

Skrevet

Takk for mange gode råd! Skal prøve å gjøre en innsats.. Og godt å se det kan ta opp i mot et år, for samboeren min maser fælt på meg om dagen (4/5 mnd siden fødsel). FIkk meg til å føle meg litt bedre...:)

Kankje jeg skal ta en tur på polet:) mmmm rødvin er lenge siden!:)

Skrevet

SYns du "helseutdannet" Snakker rett i fra boka!

Dette er et mye større problem enn du vil ha det til! Veldig,velig mange av de som har hormonspiral mister lysten i større eller mindre grad!

Det står sikkert i bøkene det som du referer til, men det er et utbredt problem at en får nedsatt libido(lyst).

Jeg har samme problemet har lyst, men har ikke lyst! Men jeg har lyst til å ha lyst:)

Har hatt hormonspiral i flere omganger, å når den er ute kommer lysten tilbake. Jeg har 3 unger å skal ikke ha fler derfor vil jeg ikke ta den ut heller. Jeg vil at mannen min skal "kappe strengen",men han e jo så redd for utstyret sitt at han ikke tørr,hehe.

Skrevet

Godt å høre det er flere. Skjønner veldig hva du mener med å "ha lyst til å ha lyst" ;)

Har du erfart at det går over? F.eks. med p-pillene var jeg veldig humørsyk de første mnd, men så stabiliserte det seg..

Skrevet

Jeg vet at svært mange ser forhold mellom prevensjonsbruk og lyst problematikk. Samtidig vet jeg at tro flytter fjell.

HOrmonspiralen inneholder minimalt med hormoner - og langt mindre enn i vanlige P-piller- og burde derfor ikke ha like stor effekt på svingninger i humør og lyst.

Mange synes at det er både dyrt og ubehagelig å få satt inn spiralen. Mange venter opptil 6-7måneder med å bli kvitt spotting og uregelemessige blødninger. Når spiralen først er stabilisert rapporterer de fleste kvinner at de er glad for korte menstruasjoner og få bivirkninger. jeg håper hovedinnlegger ikke velger å ta ut sin spiral før hun vurderer andre årsaker til sin lystprobelmatikk. Men så klart - det er nok et forsøk verdt dersom forholdet "lider"

Jeg er ikke uenig med 77 modell, men synes det er viktig at man ikke ser lystproblematikk direkte i forbindelse med Mirena , men også tenker gjennom alle andre årsaker som demper lysten hos kvinner som nylig har født. Empirien til Mirena som 35% av kvinner over 35 år har i Norgen tilsier at kun 5% for nedsatt lyst som direkte effekt av medikamentet. Mens annen forskning sier at nesten alle kvinner som nylig har født opplever mangel på lyst. Interessant nok er det mødre som nylig har født som gjør dette- og dermed i en tid, hvor de ellers av mange andre grunner opplever mangel på lyst, ser mangelen på lyst i relasjon til spiralen.

Håper mine refleksjoner kan være til help og ikke frustrasjon

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...