Gå til innhold

Redd for å stryke eksamen igjen :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg strøk på norsk eksamen i sommer, derfor kunne jeg ikke begynne på høyskole nå i høst. Skal ta den opp igjen i november og er redd for å stryke igjen :(

Hva skal man gjøre for å kunne bestå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal du ta både skriftlig og muntlig igjen? Det som hjelper er å skrive mange stiler og få tilbakemeldinger på det. Kjenner du ikke noen som er gode på norsk som kan lese gjennom og komme med tilbakemeldinger? For muntlig så er det jo å lese gjennom pensum grundig, forberede deg på typiske tema som kan komme til eksamen og kanskje ha liksom-eksamen hvor du framfører tema foran et par stykker sånn at du venner deg til eksamensformen.

Skrevet

Det idiotsikre som jeg gjorde da jeg gikk på vgs, var å lære meg SKIKKELIG godt diktanalyser. (og fremgangen i den). Det får en alltid som oppgave, og det er sjelden valgt av mange - unngå "plankeoppgavene", som blir valgt av majoriteten.

Hilsen lærern:)

Skrevet

Jeg syntes også diktanalyse var det greieste å satse på. Det er godt beskrevet i bøkene hvordan man skal gå fram og man får kjøpt hefter om temaet på Norli. Men til eksamen i nynorsk var jeg likevel så dum at jeg satset på kåseri og fikk da 3 i stedet for 5-6 som jeg pleide å få :-S

Skrevet

Takk for svar alle sammen :)

Heldigvis har jeg bestått muntlig, selv om dagen før eksamen var jeg på legevakta etter at sønnen min falte og fikk et sår og måte sy det.

Jeg er har bodd i Norge i 11 år, men likevel synes jeg at det er vanskelig når det gjelder analyse av dikt..

Det er ikke vanlig tekster vi skal skrive, de skal ha noe med faget å gjøre også.

Skrevet

Mitt beste tips:

Les litterturhistoriepensum. Om du kan skrive om en forfatter eller en literaturepoke på eksamen, så er gjerne dette en ganske god måte og stå på.

Legg spesielt vekt på og lære deg godt det som står om forfattere og epoker som er "i vinden i dag". Med det mener jeg feks Knut Hamsun, som har jubileumsår i år.

Lykke til fra en som har tatt utrolig mange eksamener, og alltid har vært like redd for og stryke.

:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...