Gå til innhold

mannen klaga på "lite fancy" mat............

Anbefalte innlegg

Skrevet

her en dag sa han: vi spiser jo aldri noe fancy mat vi...bare det samme hele tida!

Med det samme ble jeg meget hissig og sa at kjøkkenet var ikke stengt for han, og det er bare lage all den maten han bare gidder!! Men så begynte jeg å tenke over det og han har jo rett... Går i det samme.

Derfor lurer jeg på om noen har tips til litt mer "fancy mat"? men må være ganske lett å lage da, er jo ikke akkurat noen kokk!:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hva menes med "fancy" mat hos dere da?

Hva pleier dere å lage liksom?Til hverdags og helg?

Lettere å komme med tips hvis man vet hva dere pleier å spise

Skrevet

Når jeg har litt lite inspirasjon pleier jeg å se på matprat.no eller egg.no. Ellers liker jeg å titte i kokebøker eller glad i mat. Prøver å legge inn en ny matrett innimellom, men det er jo så enkelt å lage ting man vet at er godt... Litt lettere å komme med tips om du sier litt om hva du pleier å lage.

Skrevet

Kan han ikke være med å finne ut en ukesmeny da?? Så kan han se hvor lett det er å finne på noe fancy uke etter uke, mnd etter mnd.

Jeg synes det er skikkelig vanskelig å være kreativ nok.

Burde sikkert byttet handleliste med naboen noen ganger, så jeg fikk litt ny inspirasjon.

Nei jeg har ikke så mange tips til fancy mat. det mest fancy jeg lager er ovnsbakt ørret/laks med poteter og rømme blandet med loddrogn som saus:-)

Skrevet

Kjøp kokosmelk på ICA, følg oppskriften på baksiden men bytt ut halvparten av kyllingen med brokkoli, gulrot og sukkererter. Er en asiatisk og krydret, men ikke for sterk kyllingrett. Veldig populær hos både meg, mini og eventuelle gjester.

Vår nye favoritt er ikke fancy, men sund og veldig god;

lettsalta torsk, mandelpoteter, eggesmør og brokkolipuré.

Da bare moser du dampet brokkoli m salt, pepper, litt melk og smør- enten i blender eller m stavmikser. Og vips så spiser mini en halv brokkoli til middag :-)

Ellers

-Falafel- kjøp miks og følg oppskrift på pakken, pitbrød, salat og yoghurt dressing til.

-Hjemmelagd pesto løfter jo det meste mmmm

-Hjemmelagd suppe (gjerne moset m stavmikser til fløyelsmyk konsistens), krutonger, parmesan eller sprøstekt bacon til. og eple smuldrepai til dessert

-Kyllingfilet fylt med urter, bacon rundt og hjemmelagd potetmos m hvitløk i, julienne grønnsaker

Ikke så fancy men godt og relativt lettlaget. Hjalp det noe?

Eller kjøp en kokebok med litt fancy mat og pakk den inn til mannen med et kort hvor det står: kjøkkenet er ditt neste uke, jeg gleder meg! :)

Skrevet

paella,risotto..utrolig godt,enkelt og ganske "fancy"

Skrevet

Takk for fine tips damer! Jeg har vært uten internett i hele dag og fikk det igjen først nå.. altså derfor jeg ikke har skrevet tilbake!

Men slik det da ble i kveld så fikk mannen i oppgave å lage kvelds til oss uten at jeg skulle blande meg, og vi endte opp med å spise pizzahorn:) ikke fullt så fancy det, men det var veldig godt! Han tok selv initiativ til å lage noe han ville ha.

Så lager jeg noe imorgen, alle de rettene dere nevner er slike ting vi aldri lager. Vi spiser typisk wok, lasagne, pizza, taco, kyllingfilet i alle mulige varianter - for jeg spiser ikke rødt kjøtt, kun kylling og fisk - mens mannen ikke spiser fisk igjen... så er kanskje ikke rart det blir litt ensformig:) Men i ukedagene er det bare meg og lillegull så da spiser vi litt mer vanlige ting som fiskepinner, laks og fiskepudding.

Hadde mannen vært hjemme mer enn bare i helgene skulle jeg jammen meg ha gjort det, Solita 06 :-)

Skrevet

Her er hva vi pleier å lage når vi skal kose oss:

* Kylling med mangochutney grillet ananas, en god salat og stekte friterte lomper ved siden av,

* Kylling med peanøttsaus, mye chili og mye løk, mmmm:) Salat og no brød ved siden av

* ovnsbakt ørret med masse herlige grønnsaker, kokte poteter og en god saus til.

* Hjemmelaget pai med salat og brød av forskjellige slag

* hjemmelagede hamburgere ,med karbonadedeig paprika løk og masse godt krydder. Urtebrød som hamburgerbrød. Som dressing lager vi rømme med urter og hvitløk

Og mye mye mer, orker bare ikke nevne alt

Noe vi ofte diskutere hjemme er biff med bernais og pomfri, gubben elsker det og jeg hater det.. Er da så mye annet man kan lage når man skal kose seg.

Skrevet

oi den kyllingen mefd mangochutney hørtes veldig god ut! men hvordan lager du stekte friterte lomper? Kanskje det blir middag i morgen:)

Det er et styr det med middag altså, må være så kreativ også tar det jo sånn tid....setter som regel opp en middagsliste i ukedagene som jeg prøver å følge, men det går jo i det samme allikevel egentlig! Får kjøpe meg en kokebok og utforske litt kanskje;)

Skrevet

Kylling i mangochutney;

2-3 kylllingfileer i biter

1-2 pakker fløte

champingnon

løk

lomper

mangochutney

grønnsaksbuljong

chili

salt og pepper

Yasminris! - viktig!

Stek kyllingbitene og så soppen ( i skiver blir best) og ha de så oppi ei gryte. Hell oppi 1-2 bokser matfløte (ettersom hvor mye saus du vil ha) og en spiseskje med mangochutney . Hakk opp løk og chili og putt oppi gryta. Løs opp buljongen i 1-2 desiliter med vann og vland det inn med resten. La det koke noen minutter. Smak til med salt og pepper.

Kok ordentlig yasmin ris i 20-30 min så den blir klissete og god:) Jeg hater onkel bens ris og liknende... Den blir best om du kan putte den i en bolle og når du snur den på hodet ramler ikke risen fra hverandre..

Til slutt tar du en stekepanne og fyller den med mye olje. Ha på sterkest mulig varme. Putt i en og en lefse bare noen få sekunder. De blir fort stekt! Jeg pleier å bruke de tacolefsene med jalapeno og chili.

Tilslutt kan du lage en god salat med ananas i. Det gjør seg veldig godt med noe søtt ved siden av;)

Jeg har ingen eksakte mål, da jeg pleier å smake den til og har ikke ro i sjela til å drive å måle opp alt...

Alternativ:

Gjør akkurat som ovenfor, bare hell innholdet i gryta i en ildfast form og strø ost over. La den gratinere i ovnen på ca 200 grader til osten blir gyllen.. også utrolig godt;)

Skrevet

Se på bloggen min=) prinsessegullfisk.blogspot.com

Det hadde vi til kveldsmat, tar 10 minutter å "lage", er enkelt og godt. Kan godt kombineres med salat også!

Skrevet

Denne kylling-mangochutneyen skal jeg jammen lage i dag! mmm som jeg gleder meg:) tusen takk for at du tok deg tid til å skrive hele oppskriften ned! I will let you know how it went;)

Skrevet

Så skjønn blogg du har! Nydelig lita jente:)

Har alltid hatt lyst å blogge jeg også men aner liksom ikke helt hvordan det gjøres...

Skrevet

Prøvde meg på den kylling-mangogryta i helga og den var kjempe god!! Takk for tipset=)

Skrevet

Takk for det =)

Har hatt lyst jeg også, men tenkt det samme som deg.. Men så kastet jeg meg uti det, og det var ikke så vanskelig! =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...