Gå til innhold

Jentenavnet ELNA...? Synspunkter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes navnet er fiiiint. Så er det litt morsomt med slike navn som har dødd helt ut. Liker navn som er uvanlige eller det er få som heter. Vet ikke om jeg kunne ha valgt navnet til jenta i magen men jeg synes navnet er fint. Men jeg tenker bare gammel dame og hun i mot i brøstet så det klinger ikke helt med tanke på det. Prøver å få den assosiasjonen ut av hodet men det går ikke. Storesøster heter Luna så det passer jo i grunn overhodet ikke sammen. Men de har begge latinsk opprinnelse faktisk.

Hva synes dere om navnet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker på en oldemor eller bestemor

Skrevet

Jeg er ikke så glad i det navnet egentlig... men det er sikkert som du sier, assosiasjon til en veldig gammel dame (typ Borgny, Borghild). Synes Ella er et penere navn da (men kanskje litt kjedelig, gitt at så mange heter det om dagen).

Skrevet

Jeg tenker på mora til Nils i "Mot i brøstet", og hvis du har sett det, så er det vel neppe mye positivt å si om henne. Jeg klarer ikke å la være å forbinde et navn med de personene jeg vet som heter det.

MEN: Hvis jeg må tvinge meg selv til å ikke tenke på denne rollefiguren, og bare tenke på navnet, så er det faktisk et ganske fint navn.

Skrevet

Når jeg var gravid,så tenkte jeg så klart mye på navn.Og jeg kjente en dame som het Elna,og det navnet hang seg fast:-)Først likte jeg det ikke,syns ikke det passet til en baby,men jo mer jeg tenkte på det,jo bedre syns jeg det passet:-)Så jeg liker faktisk det navnet,men jeg kan skjønne at mange trenger litt tid til å fordøye det;o)Bf nektet,så det ble aldri det navnet her uansett.

Skrevet

Jeg liker det, faktisk. Minner meg om min farmors bestevenninne. Hun var alltid så elegant og ladylike :)

Skrevet

Jeg kan ikke se for meg ei lita jente hete Elna faktisk. Men smaken er som baken, delt i to:)

Skrevet

Åååh nå fikk det navnet plutselig en liten renessanse i hodet mitt i løpet av noen sekunder. Liker også "gamle" navn og de på jobb fikk kollektivt fnatt da jeg sa at OM jeg fikk en jente noen gang skulle hun hete Ellinor. De hadde vel dånt om jeg sa Elna... Men; da jeg var liten hadde jeg en onkel, og mamman hans het Elna. Etter tante og onkel ble skilt har jeg ikke hørt navnet og jeg har egentlig ikke noe forhold til hun jeg kjenner som heter det heller. Men det er jo nyyyydelig! Mildt og snillt og uten harde konsonanter :o)

Skrevet

ELNA = symaskin (Merke) for meg.

Men kunne sikkert vendt meg til det.

Skrevet

Morsomt å høre synspunkter!=) Navn har jo kun med assosiasjoner og vane å gjøre. Jeg liker navnet men kan ikke se får meg en søt liten baby hete det liksom.. Hmmm...

Luna og Elna liksom...............?=) Jeg skal si det mange ganger til meg selv å se om jeg klarer å få den gamle dame assosiasjonen ut av hodet mitt. Navnet var populert på 1920 tallet men har dødd ut sakte men sikkert etter det.

Skrevet

SSnåle greier ... da jeg åpnet tråden syntes jeg ikke noe om navnet i det heletatt, men etter å ha "smakt" på det i et lite minutt så synes jeg faktisk det er litt søtt :-)

Men det kommer veldig an på betoningen. Hvis første stavelsen får for mye trykk (som når man sier f.eks Erna) blir det ikke så fint. Har man likt og nokså lett trykk på begge stavelsene (som om man sier Ella) blir det riktig søtt.

Skrevet

Hmmm, der sa du noe tingeling. Jeg å sier el -na men hvis jeg prøver å si det sammenhengende uten trykk på L så blir det elna. Akkurat som ella, bare at ene L-en blir bytte ut med N. Ble et helt annet navn da.

Skrevet

Syns det var fint jeg;) Har en nabojente som heter Elma

(veldig søt jente;) så litt uvant med N istedenfor M, men fint navn. Moro med anderledes navn!

Skrevet

Tenker og Elna fra mot i brøstet. "Bararabooomsidei!" hehe neida.

Hvis dere liker det, go for it :))

Skrevet

jeg tenker på Erna. men det kan ha noe med valget å gjøre :P

om 5 uker så er sikkert Elna langt finere en pr dags dato ;)

Skrevet

Kjempefint! Jeg har sansen for litt gammeldagse navn og Elna likte jeg selv om det er et navn som ikke har vært i mitt hode når vi leita etter navn til lille ? i magen (som forøvrig kom ut og var en liten Ludvik). Luna og Elna passer fint sammen synes nå jeg. Synes de matcher hverandre godt :)

Skrevet

Å nei, jeg som har prøvd å holde navnet litt sånn "hemmelig" :-) Mormoren min het Elna, og hun var det vakreste mennesket i verden. Jeg skal kalle datteren min for Elna, hvis jeg er så heldig å få en datter en gang :-) For meg er det navnet bare nydelig, og selvfølgelig helt vanlig, siden jeg har hørt det hele livet mitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...